Ziua Mondială a Mediului, promovată de Organizația Națiunilor Unite ca cea mai mare platformă internațională de acțiune ecologică, capătă în acest an o importanță specială. Potrivit organizației Global Footprint Network, Spania a atins, pe 23 mai, Ziua Suprasolicitării Planetei, epuizând resursele naturale pe care le poate regenera într-un an – fapt care evidențiază necesitatea unor răspunsuri urgente din partea tuturor sectoarelor, notează platforma solarnews.es.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Istoria locului
În imaginarul colectiv este adânc înrădăcinată imaginea iconicei ferme catalane (masia) a Casei Tarradellas, unde, în 1976, printre ulcioare de lut și ziduri din cărămidă aparentă, s-a născut celebrul fuet espetec. Totul a început datorită lui Josep Tarradellas Arcarons și soției sale, Anna Falgueras, care au transformat o afacere de familie de pe marginea drumului într-un reper al industriei alimentare.
În prezent gigantul industriei alimentare catalone deține una dintre cele mai mari fabrici de pizza de pe continent.
Planul pentru Energie Verde
Încă din 2004, Casa Tarradellas a fost un pionier în utilizarea energiei solare în sectorul agroalimentar. Angajamentul față de sursele regenerabile de energie a fost unul dintre pilonii strategici ai grupului. Dezvoltarea Planului pentru Energie Verde, care presupune amplasarea instalațiilor fotovoltaice exact în punctul de consum al fiecărei fabrici, a condus la o rețea ce însumează peste 200.000 m² de suprafață fotovoltaică. Acest sistem permite acoperirea a peste 25% din consumul de energie electrică prin energie solară auto-generată.
De la începuturile sale, Casa Tarradellas și-a desfășurat activitatea de producție cu profund respect față de teritoriu. Trasabilitatea completă și grija față de originea materiilor prime sunt, de asemenea, trăsături distinctive ale mărcii. Casa Tarradellas dispune de două mori proprii, dintre care a doua a fost inaugurată în 2025, permițând procesarea a până la 30 de tone de grâu pe oră, cu o reducere a consumului energetic de 10% la măcinat și 15% la cernere. Această autonomie în furnizarea făinii asigură consistență, calitate și trasabilitate de la cultivarea grâului până la produsul final.
În paralel, compania a reușit să reducă consumul de apă cu 14,5% din 2019, datorită unui set de soluții tehnologice interne. Printre acestea se numără recuperarea apei evaporate în timpul procesului de maturare a salamului Espetec – o inovație începută în 2018 la fabrica din Olost și replicată ulterior în alte unități de producție, ca parte a strategiei de utilizare circulară a apei.
Un alt pilon fundamental al angajamentului ecologic al companiei este economia circulară. Din 2012, Casa Tarradellas are propria uzină de reciclare PET, unde se prelucrează deșeurile plastice rezultate din procesul de ambalare pentru a fi transformate în noi folii pentru ambalaje. Acest model de reutilizare internă nu doar că reduce deșeurile, ci și minimizează utilizarea materialelor plastice virgine, consolidând astfel utilizarea circulară a plasticului și coerența ecologică a întregului sistem de producție.
Recunoaștere în prezent, angajament pentru viitor
În noiembrie 2024, Casa Tarradellas a primit steaua Lean & Green din partea Asociației AECOC, după ce a reușit, în doar trei ani, să reducă amprenta logistică cu 20%. Această recunoaștere, certificată prin audituri europene, atestă eforturile companiei de a avansa către un model de distribuție mai sustenabil, aliniat cu obiectivele de neutralitate climatică stabilite prin Acordul de la Paris (COP21) pentru 2050.
În ultimul exercițiu financiar, compania a alocat 40,8 milioane de euro pentru inițiative de mediu, automatizare și inovație tehnologică, accelerând astfel transformarea operațiunilor sale către un model mai eficient și mai responsabil.
„Obiectivele noastre de mediu sunt aliniate cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale ONU și combină tradiția, inovația și angajamentul ecologic într-un singur proiect. Știm clar care este drumul: să lucrăm cu criterii de sustenabilitate în prezent pentru a construi viitorul” afirmă Miquelina Saborit, directoarea de comunicare a companiei.