Pe fondul tensiunilor comerciale dintre Canada și Statele Unite, canadienii au început să cumpere din ce în ce mai multe produse locale sau naționale și să-și susțină astfel, compatrioții. Astfel, pe toate etichetele produselor canadiene a apărut frunza de arțar, ca o distincție vizibilă că acel produs a fost făcut în Canada.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Însă, o nouă practică controversată, supranumită ”Maple washing”, arată că unele mari lanțuri de magazine alimentare induc consumatorii în eroare, etichetând produse importate ca fiind canadiene.
Etichete înșelătoare descoperite în magazine
Un „cumpărător anonim” din Toronto, Dave, a trimis CTV News fotografii care arată cum fasole verde importată din Guatemala sau ceapă roșie adusă din Egipt, erau vândute sub eticheta „Produs al Canadei”.
„Am văzut că o pungă de ceapă a fost etichetată greșit, iar fasolea verde a fost, de asemenea, etichetată greșit”, a declarat Dave.
Exemplele ridică semne de întrebare cu privire la modul în care marii retaileri etichetează produsele și cât de ușor pot fi induși consumatorii în eroare.
Proces colectiv împotriva lanțurilor de retail
În urma acestor dezvăluiri, o firmă de avocatură din Montreal a lansat un proces colectiv împotriva unor mari rețele de supermarketuri, printre care Provigo, Sobey’s, Metro și Walmart.
„Aceasta este de fapt o reprezentare falsă și o publicitate falsă”, a spus Joey Zukran, avocat la LPC Avocats, care, alături de Michael Vathilakis de la Renno & Vathilakis, reprezintă consumatorii.
Potrivit lui Zukran, lanțurile de magazine folosesc etichete false pentru a profita de valul de patriotism economic: „Singura concluzie este că se face pentru a face profit și pentru a profita de consumatorii vulnerabili care sunt dezavantajați față de băcan.” Acțiunea colectivă solicită și despăgubiri pentru clienți.
Tendința „Made in Canada”

Sylvain Charlebois, profesor de industrie alimentară la Universitatea Dalhousie, spune că practica nu este nouă și s-a accentuat odată cu încurajarea consumului de produse locale.
„Am văzut multe cazuri în care frunza de arțar a fost folosită pentru a umfla prețurile și o mulțime de produse au fost etichetate greșit în moduri care sunt destul de înșelătoare pentru public”, a explicat Charlebois.
El a adăugat că, pe măsură ce prețurile cresc, consumatorii verifică mai atent proveniența produselor și detectează tot mai des erori flagrante, cum ar fi portocale etichetate ca fiind „produs al Canadei”. „Este în mod clar o greșeală, deoarece nu cultivăm portocale în Canada, evident”, a spus profesorul.
În opinia sa, deși la începutul anului clienții erau mai indulgenți, acum nu mai există scuze: „În februarie și martie oamenii au fost dispuși să accepte unele dintre aceste greșeli, dar acum suntem în septembrie și există toleranță zero pentru asta.”
Consumatorii, tot mai vigilenți
Pentru cumpărători ca Dave, problema este una de principiu: „Noi personal, vrem să-i sprijinim pe acești fermieri canadieni locali, vreau să mă asigur că produsul pe care îl primesc este de fapt, din Canada”, precizează CTV News.
Între timp, procesul colectiv a fost depus, dar nu a fost încă autorizat în instanță. Consumatorii care se simt înșelați pot depune plângeri la Agenția Canadiană de Inspecție a Alimentelor. În cazul în care se dovedește că etichetările false sunt intenționate, magazinele riscă amenzi de până la 15.000 de dolari, pentru fiecare abatere.