De la magazinul fără case de marcat controlat de AI, la micro-magazinele „la cheie” amplasabile în orice context posibil, până la smart shop-urile din stațiile de încărcare pentru vehicule electrice: viitorul în domeniul retail începe să arate cam așa: tehnologie contactless, o viziune generală inteligentă și self-checkout. Din Statele Unite, unde Amazon a fost deschizător de drumuri, până în Europa, iată câteva exemple internaționale de supermarketuri ale viitorului, fără case de marcat, potrivit revistei de sector fruitbookmagazine.it.
Supermarketuri fără case de marcat: o tendință în declin sau un concept cu potențial?
Rămâne încă de văzut dacă supermarketurile fără case de marcat sunt doar o soluție temporară pe care marile lanțuri o testează ocazional pentru a evalua noile frontiere tehnologice. Sau, dimpotrivă, sunt un concept cu potențial, destinat să evolueze? Unele experimente de până acum au eșuat, dar asta poate însemna doar ca proiectul nu a fost bine gândit, nu că ideea în sine nu funcționează.
Primul experiment Amazon Go, eșuat
Primul format fără case de marcat dotate cu personal l-a introdus în Statele Unite Amazon, în 2018, prin formatul Amazon Go. Sistemul folosit, numit Just Walk Out, folosea o aplicație și o serie de camere și senzori. Accesul în punctele de vânzare Amazon Go era posibil doar prin intermediul unui card bancar, după care fiecare client își adăuga în coș ce avea nevoie și ieșea fără să se oprească, pentru că plata era înregistrată automat cu ajutorul cardului respectiv. Însă, la câțiva ani distanță, cel mai mare retailer mondial a închis deja multe dintre aceste puncte de vânzare, pentru că aceste puncte de vânzare nu sunt profitabile.
Și asta, inclusiv pentru că multe puncte de vânzare aveau nevoie de personal pentru a monitoriza camerele, și nu numai. Potrivit unor infomații din media, în India, de exemplu, achizițiile făcute de clienți erau înregistrate manual de personalul angajat pentru monitorizare. Cu alte cuvinte, tot un fel de casieri, dar invizibili.
Mai nou, Amazon continuă să testeze magazinele în format fizic, folosind însă alte soluții. Compania explorează acum utilizarea dash cart-urilor, cărucioare inteligente dotate cu scanere, care permit clienților să facă cumpărături fără să treacă pe la casă.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Experimentele giganților europeni din retail
Avem deja și în România câteva experiențe legat de casele de marcat automate, în condițiile în care în Europa mai multe lanțuri mari au început să testeze magazinele fără niciun fel de case de marcat, unele fără succes.
Inspirată de modelul Amazon și pentru a ține pasul cu concurența, Carrefour a lansat în 2021 magazinul „Flash 10/10” la Paris, în parteneriat cu start-up-ul californian AiFi. Magazinul a fost conceput pentru a permite cumpărături extrem de rapide, fără aplicații sau înregistrări, dar după doi ani experimentul a fost declarat închis.
În Belgia, Carrefour a lansat formatul BuyBye, un micro magazin inteligent cu distribuitoare automate refrigerate, unde clienții pot cumpăra meniuri de prânz, gustări și băuturi reci. Magazinul funcționează cu o aplicație și a fost dezvoltat în colaborare cu startup-ul Reckon AI.
Cele mai multe experimente funcționale, în Germania
În Germania, Rewe continuă să dezvolte cu succes magazinele fără case de marcat. Formatul lor, Pick&Go, folosește inteligența artificială și un sistem de camere și senzori pentru a înregistra fiecare mișcare a clientului, care comunică între ele. Există patru astfel de puncte de vânzare ca proiecte pilot deocamdată, în Berlin, Düsseldorf, Köln și München.
Mai mult, există și un al cincilea punct, la Hamburg, mai evoluat, cu mai multe modalități de plată a cumpărăturilor: fără casă de marcat, utilizând Pick&Go prin aplicație, sau scanând și plătind la un terminal self-service, sau folosind inteligența artificială, fără scanare la terminalul self-checkout, sau prin scanare, în mod clasic, la casa de marcat cu casier.
Rewe a lansat recent și un nou format de magazin autonom, Rewe Ready, amplasat în stația de încărcare pentru vehicule electrice EnBW Hypernetz din Lichtenau/Chemnitz. Magazinul inteligent, fără personal, oferă aproximativ 250 de articole, este echipat cu frigidere inteligente proiectate de Reckon.ai și utilizează tehnologia bazată pe inteligență artificială pentru plata automată la ieșire. Clienții pot cumpăra sandvișuri, wrap-uri și salate Rewe to Go, pot bea o cafea sau o băutură și pot achiziționa țigări în timp ce își încarcă mașinile, conform Retail Technology Innovation Hub.
Însă a existat și un experiment mai puțin reușit al unui alt retailer german, Aldi. În 2022, Aldi a deschis primul său magazin autonom numit Shop & Go în Utrecht, Olanda, între timp închis. Urmând exemplul Aldi Sud din Londra, Aldi Nord a colaborat cu compania israeliană Trigo pentru a experimenta un tip de cumpărături smart, controlat de inteligența artificială. Niciunul dintre cele două experimente nu a dat rezultatele scontate, cel puțin deocamdată.
Modele care funcționează deja în Marea Britanie
În Regatul Unit, mari retaileri, precum Tesco, continuă să dezvolte concepte similare, cum ar fi GetGo, care permite clienților să facă cumpărături fără a scana articolele individuale. Există deocamdată patru astfel de puncte de vânzare: Fulham Reach Express, High Holborn și Chiswell St, la Londra, și Aston University, la Birmingham. Retailerul a anunțat că vrea să continue implementarea tehnologiei respective.
Un alt important lanț de distribuție din Marea Britanie, Sainsbury’s, încearcă și ea alte soluții. În urmă cu trei ani, cunoscutul retailer a preluat direct de la gigantul Amazon tehnologia Just Walk Out, integrând-o în propria aplicație SmartShop, conform unui comunicat al lanțului.
Pe măsură ce sistemele vizuale de inteligență artificială evoluează și interesul clienților legat de experiențe pozitive de smart shopping continuă, este de așteptat ca următoarele generații de magazine fără case de marcat să depășească provocările actuale. Succesul va depinde, în mare măsură, de un echilibru fin între eficiența operațională și comoditatea pentru client.