Industria ospitalității din România se pregătește să înfrunte noi provocări în 2025, potrivit unui sondaj realizat de Hospitality Culture Institute. Printre principalele dificultăți identificate de managerii și antreprenorii din domeniu se numără lipsa de personal, schimbările legislative și instabilitatea economică.
Sondajul, derulat în lunile octombrie și noiembrie, a implicat 200 de lideri din industrie, ale căror afaceri reprezintă peste 25% din cifra de afaceri totală a sectorului Horeca. Principalele provocări semnalate sunt:
- Lipsa de personal: 37,6% dintre respondenți consideră că va fi cea mai mare problemă.
- Schimbările legislative: 27,6% se tem de reglementările guvernamentale imprevizibile.
- Instabilitatea economică: 22,7% anticipează efecte negative asupra afacerilor lor.
„După ce am rezolvat o criză sanitară, am trecut peste efectele unui război la graniță ce a influențat masiv lanțul de aprovizionare, am integrat, cu greu, creșteri de peste 50% la materia primă folosită și am mai dansat cu o inflație în 2024, ne pregătim ca, din 2025, să integrăm și o criză financiar-administrativă”, explică Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.
Tendințe în industria HoReCa
Anul 2025 va aduce schimbări importante în preferințele consumatorilor și în modul de operare al afacerilor din Horeca:
- Creșterea segmentului QSR (Quick Service Restaurant) și Fast Casual: 41,4% dintre manageri anticipează o extindere semnificativă.
- Expansiunea zonei de take-away și livrări: 29,3% sunt de acord că acest segment va deveni și mai popular.
- Înflorirea fine dining-ului și a experiențelor culinare: o tendință care continuă să câștige teren.
„Urmăm trendul european, iar segmentul de QSR începe, în sfârșit, să ia amploare și la noi. Investiții sigure, bine implementate și operate, aceste QSR-uri vor împânzi food court-urile. […] Noi încă vindem fine dining la preț de convenience, iar aceasta trebuie să înceteze dacă ne dorim un sector sănătos financiar”, punctează Florin Maxim.
Sustenabilitatea: prioritate pentru viitor
Pentru 51,4% dintre decidenții din Horeca, sustenabilitatea reprezintă o prioritate și un element strategic pentru viitor. Aceasta implică:
- Inovații în servicii și meniuri: menționate de 55,8% dintre respondenți.
- Investiții în marketing și publicitate: indicate de 21,5%.
- Reducerea costurilor operaționale: o soluție considerată importantă de 18,8%.
Perspective financiare pentru 2025
Opinile managerilor cu privire la profitabilitate sunt împărțite:
- 33,1% se așteaptă la venituri constante.
- 29,3% anticipează o creștere ușoară.
- 23,8% prevăd o scădere a marjelor.
Proiecte viitoare ale Hospitality Culture Institute
În ianuarie 2025, Hospitality Culture Institute va lansa pentru al optulea an consecutiv o amplă cercetare asupra pieței HoReCa. Aceasta va include 800 de interviuri telefonice în orașe precum București, Iași, Cluj, Brașov și Timișoara. Rezultatele vor fi prezentate în martie 2025, oferind o imagine detaliată a tendințelor din industrie.
Hospitality Culture Institute este un centru de referință pentru liderii din ospitalitate, având ca obiectiv principal identificarea tendințelor cu impact economic, social, politic și cultural. Printre proiectele sale majore se numără Romanian Hospitality Awards, Food&Beverages Innovation Camp și National Food Service Research.