Plafonul maxim al României pentru ajutoarele de minimis acordate fermierilor este, mai exact, 447.180.000 euro și reprezintă 2% din media celor mai mari trei valori ale producției agricole anuale din perioada 2012 – 2023, potrivit Regulamentului 3118 al Comisiei Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, vineri, 13 decembrie 2024.
Regulamentul UE 3118 modifică Regulamentul UE nr. 1408/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene asupra ajutoarelor de minimis în sectorul agricol.
Noul regulament a ridicat valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate per stat membru unei întreprinderi unice de la un nivel maxim de 20.000/25.000 de euro la un nivel maxim de 50.000 de euro pe durata oricărei perioade de 3 ani. Decizia a fost adoptată de Comisia Europeană, marți, 10 decembrie 2024 și este motivată de experiența dobândită, de inflația specifică înregistrată în sectorul agricol în ultimii ani precum și de evoluțiile așteptate în domeniul ajutoarelor de minimis, de la emiterea Regulamentului 1408/2013.
Valoarea cumulată a ajutoarelor de minimis acordate per stat membru întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole pe durata oricăror 3 ani nu trebuie să depășească plafonul maxim/limita națională.
În cazul României, după cum am precizat, această limită națională este 447.180.000 euro.
Ajutorul de minimis este acordat de statele membre din bugetul național, nu din cel european și nu este considerat ajutor de stat. Cu toate acestea, pentru a evita derapaje financiare ale statelor membre, Uniunea Europeană stabilește anumite condiții de acordare a acestui tip de sprijin financiar de la bugetul național, cum ar fi valoarea maximă acordată unui beneficiar pe o perioadă de trei ani și plafonul maxim calculat pentru fiecare stat membru în parte.
Valoarea maximă pentru un beneficiar pentru o perioadă de trei ani a crescut constant în ultimele două decenii.
În ianuarie 2007 ( data aderării României la Uniunea Europeană ) valoarea maximă a ajutorului de minimis pentru un beneficiar era de 3.000 de euro, pentru o perioadă de trei ani.
În decembrie 2007, valoarea maximă a ajutorului de minimis a fost ridicată la 7.500 de euro.
În decembrie 2013, valoarea ajutorului de minimis a fost crescută la 15.000 de euro.
În februarie 2019, valoarea maximă a fost majorată la 20.000 de euro, însă, în același regulament, un paragraf mai jos, a fost specificat că ”ținând seama de necesitatea sporită de a utiliza ajutoare de minimis în unele state membre, este oportun să se permită o majorare suplimentară a valorii maxime a ajutorului per întreprindere unică la 25.000 de euro, sub rezerva unor condiții suplimentare necesare pentru garantarea funcționării corespunzătoare a pieței interne”. Condiția prealabilă pentru utilizarea unui plafon individual și a unei limite naționale mai ridicate a fost aplicarea unei limite sectoriale care să împiedice statele membre să acorde mai mult de 50 % din valoarea totală cumulată a ajutoarelor de minimis pe durata oricăror 3 exerciții financiare pentru măsuri care aduc beneficii doar unui singur sector specific de produse.
În decembrie 2024, valoarea maximă a fost mărită, din nou, la 50.000 de euro pentru un beneficiar, pe o perioadă de trei ani.
De menționat că și modul de calcul al limitei naționale a fost schimbat de-a lungul timpului.
În 2007, limita națională a fost 0,3 % din producția anuală din sectorul agricol. În 2013, 1 % din producția anuală. În 2019, 1,25 % din producția anuală, respectiv 1,5% din producția anuală.
În 2024, 2% din media celor mai mari trei valori ale producției agricole anuale din perioada 2012 – 2023.
De subliniat că un stat membru nu este obligat să acorde aceste ajutoare de minimis în domeniul agricol și nici să atingă limita națională calculată. Totodată ajutoarele de minimis din sectorul producției agricole primare ( categoria fermieri ) nu trebuie notificate Comisiei Europene, care consideră că acestea nu au niciun efect asupra schimburilor comerciale dintre statele membre și că nu denaturează sau nu amenință să denatureze concurența.
Cu toate acestea, statelor membre ar trebui să li se reamintească faptul că, chiar dacă se consideră că ajutoarele de minimis nu constituie ajutoare de stat, astfel de ajutoare nu ar trebui să implice o încălcare a legislației UE.
România a acordat în repetate rânduri ajutoare de minimis mai multor categorii de fermieri, cum ar fi crescătorii de vaci pentru lapte și de oi, cultivatorii de legume în spații protejate ( Programul ”Tomate românești în spații protejate”, lansat în 2017 de PSD, condus la acea vreme de Liviu Dragnea, a acordat un ajutor de minimis de 3.000 de euro pe an cultivatorilor de roșii în sere și solare ).
Începând de anul acesta, un beneficiar de ajutor de minimis poate încasa până la 50.000 de euro de la bugetul de stat, pentru o perioadă de trei ani, în cadrul unor scheme de ajutor de minimis adoptate prin hotărâre de guvern.
Vezi în tabelul de mai jos valorile cumulate maxime ( plafonul maxim/limita națională ) ale ajutoarelor de minimis acordate per stat membru întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul producției primare de produse agricole, menționate la articolul 3 alineatul (3)
Stat membru |
Valorile maxime ale ajutoarelor de minimis (în milioane EUR) |
Belgia |
226,23 |
Bulgaria |
113,84 |
Cehia |
141,28 |
Danemarca |
260,65 |
Germania |
1 415,42 |
Estonia |
26,97 |
Irlanda |
227,86 |
Grecia |
264,88 |
Spania |
1 220,06 |
Franța |
1 820,07 |
Croația |
59,25 |
Italia |
1 375,67 |
Cipru |
16,45 |
Letonia |
38,45 |
Lituania |
81,70 |
Luxemburg |
11,28 |
Ungaria |
199,62 |
Malta |
2,70 |
Țările de Jos |
680,95 |
Austria |
195,56 |
Polonia |
682,85 |
Portugalia |
214,27 |
România |
447,18 |
Slovenia |
30,11 |
Slovacia |
56,89 |
Finlanda |
99,45 |
Suedia |
148,40 |
Regatul Unit, în ceea ce privește Irlanda de Nord |
59,96 |