Un set amplu de percepții legate de economia națională, inclusiv producția agroalimentară, în contextul actualelor evoluții geostrategice, rezultă dintr-un sondaj realizat de INSCOP Reseach la comanda Funky Citizens, intitulat „România între național și european în era dezinformării”.
Potrivit răspunsurilor la un chestionar extins care încearcă să identifice sentimentul și percepțiile generale ale populației, peste jumătate dintre români, adică 54,3%, sunt de părere că produsele agricole românești sunt mai rare în marile rețele comerciale din cauză că acestea preferă produsele din străinătate. Totuși, nivelul acestui tip de percepție este mai redus față de ianuarie 2022. Acum trei ani, procentul celor care credeau acest lucru, măsurat de INSCOP, era ed 63,9%.
De cealaltă parte, 39.7% cred că produsele agricole românești sunt mai rare în marile rețele comerciale din cauză că producția locală este mică (față de 29.7% în ianuarie 2022). Ponderea non-răspunsurilor este 6% din total eșantion.
Calitatea produselor de pe piața românească
Într-un set mai larg de percepții legate în general de mărfurile de pe piața românească, 66.5% cred că firmele străine vând pe piața românească produse calitativ inferioare față de cele pe care le vând în alte țări. Și acest procent este însă în scădere, față de ianuarie 2022, când credeau asta 71.8% dintre respondenți. În timp ce 29.5% sunt de părerea contrarie, comparativ cu cei 24.2%, cu trei ani în urmă. Procentul non-răspunsurilor este de 3.9%.
Datele au fost culese în perioada 16 -23 decembrie 2024, metoda de cercetare folosită fiind ancheta sociologică prin intermediul chestionarului, la telefon. Volumul eșantionului multistadial stratificat a fost de 1000 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3.1 %, la un grad de încredere de 95%.