Piața hranei pentru animale de companie din Europa de Sud-Est atrage noi investiții. În special în România, creșterea semnificativă a pieței a stimulat investițiile în fabrici și dezvoltarea de produse, în timp ce vânzările din Bulgaria sunt și ele în creștere, notează Pet Food Industry, citat de Pets&Cats.
Vânzările de hrană pentru animale de companie au urmat o traiectorie ascendentă constantă în întreaga Europă de Sud-Est. În România, această creștere a determinat un aflux de investiții în capacitățile locale de producție. În februarie 2024, United Petfood a anunțat planuri de a investi 35 de milioane de euro într-o a doua fabrică în România. Construcția noii unități marchează un moment important pentru producția locală de hrană pentru animale de companie, care a început recent să se dezvolte.
„Dacă acum 10 ani exista o singură fabrică de hrană pentru animale de companie (în România), astăzi sunt trei-patru unități destul de mari, iar alte fabrici urmează să intre în funcțiune în viitorul apropiat”, a declarat Ionuț Munteanu, cofondator al Aviagro, un magazin de hrană pentru animale de companie din București. Acesta a adăugat că, până acum, investițiile au fost realizate în principal de companii locale.
„În dezvoltarea industriei naționale a hranei pentru animale de companie, România este abia la începutul drumului”, a spus Munteanu.
România: Noi investiții, dar un deficit comercial la hrana pentru animale
În 2024, vânzările de hrană pentru animale de companie din România au crescut cu aproape 10% față de anul precedent, ajungând la 4,97 miliarde RON, potrivit firmei de cercetare de piață Euromonitor International.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Mai multe companii locale au investit recent în noi capacități de producție a hranei pentru animale de companie. La sfârșitul anului 2024, Fresh Farm, un brand regional, a inaugurat o nouă fabrică în județul Alba, în nord-vestul României, investind între 5 și 10 milioane de euro în mai multe linii de producție pentru hrană umedă.
Anul trecut, Transavia, unul dintre cei mai mari procesatori de hrană pentru animale de companie, a înregistrat cinci mărci comerciale pentru vânzarea de hrană pentru animale, suplimente alimentare și accesorii pentru animale de companie. Într-un comentariu ulterior pentru publicația Profit, biroul de presă al Transavia a dezvăluit că analizează posibilitatea de a investi în acest nou segment, dar nu a oferit detalii suplimentare.
În ceea ce privește comerțul cu hrană pentru animale de companie, România înregistrează al patrulea cel mai mare deficit comercial la nivel global, de 363 de milioane USD — un nivel depășit doar de Regatul Unit, Japonia și Canada, conform platformei World Top Exports. În 2023, ultimul an pentru care există date publice disponibile, importurile de hrană pentru animale de companie s-au apropiat de 400 de milioane USD, în timp ce exporturile au fost de doar 22 de milioane USD.
Contrast puternic în Bulgaria
Fluxul investițiilorl din industria hranei pentru animale de companie din România contrastează puternic cu situația din Bulgaria, unde aproape întreaga cerere este acoperită prin importuri. Într-o anumită măsură, această diferență poate fi atribuită faptului că piața bulgară este mai puțin dezvoltată, iar animalele de companie primesc doar aproximativ 30% din calorii din hrană comercializată sub branduri, restul provenind din resturile alimentare de la mesele oamenilor, potrivit jucătorilor locali de pe piață.
Cu toate acestea, piața hranei pentru animale de companie din Bulgaria a înregistrat și ea câteva evoluții pozitive în ultimii ani. De exemplu, tendința de premiumizare a revenit pe piața bulgară în 2024, după o pauză cauzată de criza costului vieții și de inflația ridicată din această parte a Europei, conform unui raport Euromonitor.
Potrivit analiștilor, proprietarii de animale de companie s-au obișnuit cu prețurile semnificativ mai mari din ultimii doi ani, cauzate de inflația ridicată, costurile sporite de producție și transport și materiile prime mai scumpe. Pe de altă parte, creșterea valorii vânzărilor de hrană pentru animale de companie a încetinit datorită scăderii inflației în 2024 și stabilizării prețurilor.
Creșterea pieței hranei pentru animale de companie va continua
Se preconizează că vânzările de hrană pentru animale de companie vor continua să crească în regiune în următorii ani, potrivit Euromonitor. „Piața hranei pentru animale de companie din Bulgaria și România a înregistrat o creștere anuală compusă (CAGR) de două cifre în valoare în ultimii cinci ani și de 5% și, respectiv, 3% în volum”, a comentat Aleksandras Bacevicius, analist la Euromonitor.
„Pentru perioada de prognoză, se așteaptă o creștere puternică, cu un CAGR cu o singură cifră atât în volum, cât și în valoare. În plus, diferența dintre animalele hrănite cu produse preparate comercial și cele hrănite cu resturi arată că piața are încă potențial de creștere. Astfel, strategiile noilor jucători de pe piață iau în considerare aceste dinamici”, a adăugat Bacevicius.
Interesant este faptul că unii factori neobișnuiți contribuie la creșterea vânzărilor de hrană pentru animale de companie, potrivit comercianților locali. Spre exemplu, creșterea vânzărilor de hrană pentru câini anul trecut a fost, într-o anumită măsură, atribuită faptului că unii locuitori din mediul rural cumpără acest tip de produse pentru a hrăni porcii din gospodăria proprie, a declarat Feliciu Paraschiv, directorul lanțului Paco Supermarkets. Acesta anticipează o creștere de două cifre a valorii vânzărilor în 2025.
„Vânzările vor crește și în volum, dar într-un ritm mai moderat, pe măsură ce penetrarea categoriei în gospodăriile din mediul rural se extinde”, a mai adăugat Paraschiv.