În anul 2018, frații Prodan au deschis afacerea Fresco Jugo, dar au avut activitate abia la finalul aceluiași an. Proiectul a fost finanțat din fonduri europene. Au achiziționat utilaje pentru presarea fructelor, presarea și pasteurizarea lor. „Am început prin procesarea fructelor pentru clienți. Adică oricine fiind persoană fizică sau firmă și avea o livadă cu mere și voia să-și transforme merele în suc [venea la noi]”, a declarat Eduard Prodan.
„Și după primul sezon, adică sezonul la noi înseamnă septembrie până în decembrie, când s-a terminat activitatea asta s-a cam terminat activitatea noastră. Atunci am decis să facem sucuri. Să achiziționăm fructe și să testăm mai multe rețete și să facem sucuri pentru vânzare sub brand propriu”, a adăugat Eduard.
El ne spune că nu e vorba doar de mere, ci și de alte fructe, precum pere, gutui sau legume, spre exemplu morcovi.
Frații Prodan nu au livezi de unde să folosească merele pentru sucuri, ci lucrează cu producători de fructe.
„Achiziționăm cam din noiembrie până în februarie fructe, ne facem stoc foarte mare. Foarte mare înseamnă undeva între 60-80 până la 100 de tone. Ne facem stoc și apoi livrăm”, a explicat antreprenorul.
Întrebat dacă este profitabilă afacerea, Eduard Prodan ne-a spus că da. În primii patru ani, până la final de 2022, firma nu a făcut profit. Acest lucru s-a întâmplat din cauza pandemiei, războiului și altor întâmplări care le-au dat peste cap planurile. Apoi, ca orice firmă la început, aveau nevoie de foarte multe investiții. Aveau nevoie de fonduri pentru marketing, producție, procesare și căutau personal, clienți.
Eduard ne-a spus ce sumă au investit pe partea de procesare. Firma a obținut 44.000 euro fonduri europene nerambursabile. „N-au fost suficienți. Adică am luat doar linia basic, să zic”, menționează el. Le-au mai trebuit câteva utilaje, cum ar fi bandă transportoare cu stator pentru fructe sau un storcător separat pentru fructele mai mici, cum ar fi murele (fructele de pădure în special).
În prezent, Fresco Jugo are șase angajați.
Firma produce sucuri „fără conservanți, fără coloranți”, potrivit lui Prodan.
Eduard a vizitat mai multe fabrici, pentru a învăța, relaționa cu alți antreprenori și, de ce nu, pentru a căuta colaborări. Majoritatea fabricilor, după cum ne spune el, încep să folosească fructe, dar sub formă de concentrat. Lucru care optimizează foarte mult depozitarea și alte costuri. Dar ei nu au vrut să utilizeze concentrate, ci să rămână doar pe suc stors, pasteurizat.
„Clientul potrivit pentru noi, în general în HoReCa, este clientul care dorește ceva mai mult decât sucurile astea obișnuite. Adică pe lângă faptul că ne diferențiem de Coca-Cola și Fanta, ne diferențiem și de Cappy, Prigat și altele”, a mai spus el.
Provocarea principală o reprezintă dezvoltarea afacerii. „Ați întrebat și la început dacă suntem profitabili și suntem, numai că e un profit mediocru să zic”, afirmă Prodan. Firma a ajuns la un moment în care ar trebui să facă un pas major pentru a face o diferență de acum încolo, potrivit lui.
Ca piață de desfacere, Fresco Jugo se adresează zonei Moldovei, județele Iași, Suceava, Botoșani, Bacău, Neamț. „Intenționăm să intrăm în București și nu numai”, a mai adăugat Eduard. El a văzut în Capitală mai mult potențial, deoarece „clienții au altă educație, altă înclinație spre natural”.
Capitala le-ar putea dubla vânzările
„Și văd eu, după părerea mea… pe partea de București ne-am dubla efectiv vânzările. Noi deja livrăm la clienți care ne-au căutat ei”, spune antreprenorul.
Ei au fost contactați și după ce au apărut în diverse articole, iar lumea a aflat de Fresco Jugo. Au fost oameni din Constanța, Baia Mare, Timișoara. O dată la două luni, firma face o livrare către Constanța și nu numai. Eduard ne spune că trec prin Galați, se întorc prin Focșani, București și alte orașe. Frații au undeva la 15-20 de clienți în afara zonei lor de bază, Moldova.
Au încercat și livrarea online, dar recipientele sunt din sticlă și majoritatea s-au spart pe drum, când au fost trimise prin curier. Cu livrarea personală este altă treabă, pentru că au mai multă grijă.
Primul plan de viitor, a declarat Eduard, este acela de a-și face o bază de clienți în București. „În primul rând pe piața din București, dar apoi și în alte zone. Dar trebuie să vedem un pic, să facem și calcule, să merite”, a concluzionat Eduard Prodan.
Sursa foto: Facebook/Fresco Jugo