Atunci când un produs cumpărat nu corespunde așteptărilor, consumatorii au drepturi și opțiuni legale pentru a-și proteja interesele. Avocatul Mihai Ursu explică, pentru G4Food, ce măsuri pot fi luate, de la simple reclamații până la acțiuni în instanță, în funcție de gravitatea situației.
„Există mai multe variante, în funcție de nivelul de „nepotrivire” la așteptări întrunite în speță”, a menționat avocatul. Ce poate face o persoană atunci când produsul cumpărat nu corespunde așteptărilor? Soluțiile depind de gravitatea problemei:
- Dacă produsul are un defect minor (ex. supa este rece), acesta poate fi returnat pentru remediere, deși există riscul unor inconveniente.
- Dacă produsul este alterat (ex. paste cu mucegai), clientul poate solicita un înlocuitor sau banii înapoi. Dacă situația o impune, poate depune o plângere la ANPC.
- Dacă produsul cauzează însă probleme de sănătate, autoritățile competente, precum ANPC, DSVSA sau DSP, trebuie sesizate. Vânzarea intenționată a alimentelor sau medicamentelor alterate este o infracțiune sancționată de Codul Penal (Art. 358). În acest caz, se poate depune o plângere la Parchet.
Dacă prejudiciul este material sau moral, se poate solicita despăgubire printr-un proces civil sau penal, în funcție de circumstanțe.
Un exemplu pe care l-a evidențiat avocatul Mihai Ursu a fost cel al unui sandwich vândut într-un aeroport, unde doar partea vizibilă conținea somon, restul fiind doar pâine cu unt. În astfel de situații, se poate face reclamație la ANPC și, dacă există temei legal, se poate depune o plângere penală pentru înșelăciune.
Imaginea cu așa-zisul sandwich din aeroportul din Suceava a circulat pe paginile de socializare. Deși nu se știe cât de reală este, totuși astfel de cazuri pot exista și ne putem confrunta cu ele. De aceea, este foarte important să știm ceea ce avem de făcut în astfel de situații.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
„În speța cu sandwichul de la aeroportul din Suceava, unde e pusă o feliuță de somon decorativă la exterior, iar în rest clientul primește pâine cu unt, eu aș face reclamație la ANPC, și pentru că, în esență, eu cred că suntem în prezența unei induceri în eroare a clientului, căruia i se prezintă ca adevărată împrejurarea că sandwichul conține somon pe toată suprafața feliei de pâine, aș face plângere penală pentru înșelăciune”, a declarat avocatul Mihai Ursu.
O metodă rapidă prin care clienții își exprimă nemulțumirea este postarea pe social media, însă acest lucru poate atrage riscul unui proces intentat de comerciant pentru afectarea reputației.
Sursa foto: Facebook Mihai Ursu/Pexels/ Colaj G4Food