De ce cineva ar plăti 36.000 de euro pentru o brânză (care are și o bucată lipsă)? Licitația pentru cea mai scumpă brânză a avut loc și în acest an

branza, cabrales Sursa foto: EFE

Iván Suárez a reușit să obțină bucata dorită, în ultimele cinci licitații pentru brânza câștigătoare de Cabrales (cea mai scumpă brânză spaniolă – n.r.). Duminica trecută și-a bătut propriul record la cea de-a 52-a ediție a licitației din Arenas de Cabrales, Spania.

Prima dată când Iván Suárez (45 de ani, originar din Oviedo) a participat la această licitație, a sfârșit prin a achiziționa brânza, în ciuda semnelor disperate pe care prietenul său, Joaquín Pajarón, i le făcea din public. Cu mâna dreaptă îi spunea să se oprească, să nu liciteze mai mult. Dar Iván nu a ascultat și a ajuns să cumpere piesa pentru 14.500 de euro. „Nu știam cum funcționa licitația. Am luat 6.000 de euro în numerar și credeam că trebuia să-i plătesc acolo pe loc. Înainte de a urca pe scenă, mi s-a spus că se poate plăti ulterior. Dar asta Joaquín, care era cel care ținea banii, nu știa. De aici și agitația lui, desigur”, explică Iván, pentru El Pais.

Descendent al unei familii de hotelieri, lucrând de la 19 ani, tată al unui fiu de 24 de ani, proprietar al șapte restaurante în Asturias — printre care Llagar de Colloto, unde a ajuns brânza licitată — și al unei ferme de boi, Iván a devenit o vedetă la sfârșitul verii. A reușit să obțină brânza câștigătoare, ca de fiecare dată în ultimii 5 ani. Duminica trecută și-a bătut propriul record: 36.000 de euro pentru puțin peste doi kilograme — scăzând cele aproximativ 200 de grame gustate de juriu — de Cabrales.

Concursul pentru alegerea celei mai bune brânze Cabrales este organizat de Consiliul de Reglementare în ultima duminică din august, în fiecare an, în Arenas de Cabrales. Fiecare fabrică de brânză – dintre cele 20 certificate, 15 au participat la această ediție – prezintă zece produse. Un așa-numit „mâini inocente”, alege unul singur, de la fiecare, ce va intra în concurs. Fiecărei piese i se atribuie un cod de trei cifre și începe degustarea.

Juriul este format din zece persoane. Șase sunt degustători ai Denumirii de Origine și patru sunt experți din alte domenii. Fiecărui candidat i se prezintă două felii: una pentru evaluarea vizuală – care va fi returnată  – și alta pentru degustare. În fișa de evaluare, juriul notează valorile acordate. În total, sunt 126 de puncte distribuite astfel: aspect (până la 14 puncte); miros (21 puncte); gust, retrogust și persistență (28 puncte); textură (28 puncte) și impresie generală (35 puncte).

Punctajele diferite sunt introduse într-un tabel Excel, de unde iese câștigătorul concursului. În această ediție, câștigătorul a obținut 1.071 de puncte. La descifrarea codului de trei cifre corespunzător, a apărut numele Encarni Bada (63 ani, din Tielve), care conduce fabrica de brânză ce poartă numele soțului ei, Ángel Díaz Herrero. „A fost o bucurie și un pic de stres la început, cu atât de multă presă și atenție”, își amintește ea. Encarni își produce Cabrales-ul într-o peșteră din Maín, la 1.500 de metri altitudine, în fața Naranjo de Bulnes. Din fabrică ies anual „aproximativ 3.000 de bucăți de brânză”. Ea spune că, imediat după ce a fost anunțat câștigătorul, a existat un „val” de urmăritori și mesaje pe rețelele sociale ale fabricii, dar că, ea nu înțelege prea mult din acest subiect, și ca atare nici nu e de mare interes pentru ea, în mod special.

După sărbătorirea victoriei, a venit cel mai așteptat moment al dimineții: licitația pentru piesa câștigătoare. Scena este destul de dramatică. Un pic ca scena licitației din filmul Propunere indecentă, dar cu cimpoaie și veselie. Persoanele care licitează – nouă în această ediție – urcă pe o scenă, cu paleta în mână. Se așează pe scaune în semicerc, privind publicul, înconjurați de ecrane mari. Fiecare ridicare de mână înseamnă încă 1.000 de euro. Până când se ajunge la 15.000, lucrurile merg repede și calm.

„La început, de obicei nu licitez, las lucrurile să meargă de la sine. Dar duminică a fost prima dată, de când am început să vin la concurs, când chiar știam că vreau să-l iau”, explică Iván. Se poate observa că se simte confortabil pe scenă și gestionează bine momentele. „Este foarte frumos să vezi cum oamenii așteaptă reacția ta. Eu ridic mâna până la jumătate, iar de acolo până sus, publicul este cel care o ridică”.

Duminica, situația a devenit tensionată. Licitația ajunsese deja la 30.000 de euro și încă mai erau patru persoane care licitau. „Desigur, te întrebi până unde se va ajunge”, mărturisește Iván. Cei prezenți au observat că, pentru prima dată, părea ușor nervos, ridicând mâna în loc de paletă. De fiecare dată când Iván ridica brațul, publicul se agita. „Iván este un showman, înțelege foarte bine spectacolul”, explică David Fernández-Prada, proprietarul companiei Gustatio, care organizează evenimentul din 2017. David subliniază și rolul celor care licitează și nu câștigă, menționând că fără participarea lor, spectacolul nu ar fi posibil.

În faza finală, au rămas doar trei licitatori. Licitația s-a încheiat la suma de 36.000 de euro. Din acești bani, 21% vor merge pentru plata taxelor, 15% către o asociație care ajută copiii bolnavi de cancer, iar restul către Consiliul de Reglementare pentru organizarea evenimentului din anul următor. „Acești bani ne ajută să ne îmbunătățim activitatea”, explică Julia Sánchez, biolog și Director de Certificare la DOP.

Până acum, Iván a investit 117.000 de euro pentru a obține cele mai bune bucăți de brânză. Duminică a achiziționat și alte 33 de piese din fabrica câștigătoare la un preț mai acceptabil, mai de piață: 36 de euro pe kilogram.

„Și ce va face cu brânza câștigătoare?” „Este mereu o dilemă”, răspunde el. „În anii anteriori, ce am achiziționat la licitație am consumat cu familia, prietenii și la degustări pentru clienți. Restul bucăților de brânză le vindem. Anul acesta i-am dat o bucată tatălui meu și am păstrat alta pentru ziua mea de naștere, care e peste câteva zile. Dar aș vrea să fac ceva mai social, să pot bucura mai mulți oameni. Încă mă gândesc la cum să fac asta”, spune Iván.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *