Cum au ajuns măruntaiele în smoothie-urile americanilor, după ce le detestau total. Organele, printre tendințele alimentare ale anului 2025

cum-au-ajuns-maruntaiele-in-smoothie-urile-americanilor-si-ce-spun-specialistii-legat-de-consumul-de-organe foto: pixabay.com

Americanii detestau măruntaiele. Acum au devenit un aliment la modă, se vinde atât în supermarketuri, cât și online.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Într-un video, pe una dintre rețele sociale, bărbat și o bucată vișinie de ficat de vită sunt cei mai buni prieteni. Legătura lor e ilustrată într-o serie de scenete: bărbatul leagă ficatul cu o lesă de câine și îl trage după el pe skateboard (plimbare de după-amiază). Îl îmbracă cu ochelari de soare și cravată și îl așază lângă o carte de Marcus Aurelius (întâlnire la citit). Trage cearșaful și dezvăluie că ficatul este noua lui pernă (petrecere în pijamale!).

E o glumă, evident, dar descrierea videoclipului, postată de influencerul de nutriție „Carnivore Aurelius”, este serioasă: speră să-și inspire cei 1 milion de urmăritori de pe Instagram să consume mai mult ficat de vită. „Dacă nutriția ar fi un colosseum roman, varza kale ar fi gladiatorul învins”, a scris el, „iar ficatul de vită ar fi leul care o sfâșie”, este citat acesta, într-o relatare a publicației The Atlantic.

O industrie întregă transformă acum măruntaiele în suplimente alimentare

Această devoțiune extravagantă față de măruntaie a devenit pasiunea comună în comunitățile online dedicate dietelor „ancestrale” – o variantă a dietei paleo, care promovează consumul de alimente întregi, neprocesate. Pe TikTok, soții tradiționaliști, „carnivore bros” și influenceri holistici de wellness laudă beneficiile consumului de organe (în special de la vite). Unii le mănâncă chiar crude.

Acest entuziasm a dat naștere unei industrii care transformă măruntaiele – termen general pentru părțile nemusculare ale animalului – în comprese sau pudră. Tema recurentă este „strecurarea” lor acolo unde nu-ți trece prin cap: unele filmulețe arată mame care pun pudră de ficat în sucul de portocale sau smoothie-urile copiilor, ori bărbați care adaugă bucăți de organe în carnea tocată pe care o prepară apoi partenerele lor.

Vânzările de organe în Statele Unite au explodat în ultimii ani

Toată această atenție din social media se reflectă în obiceiurile de consum. În 2020, lanțul Whole Foods a introdus amestecuri de organe congelate în magazinele sale, iar vânzările au crescut anual cu trei cifre. În unele magazine din Miami și Austin, cel mai vândut produs – un mix cu ficat și inimă de vită – se vinde de 15 ori mai mult decât alte produse congelate din carne. Erewhon, celebru supermarket din Los Angeles, a vândut anul trecut un smoothie de 19 dolari cu organe de vită liofilizate. Și Natural Grocers a desemnat organele ca fiind una dintre tendințele anului 2025.

Această renaștere este cel puțin suprinzătoare într-o țară unde măruntaiele au fost multă vreme respinse. În SUA, măruntaiele au fost privite ca un aliment „dezgustător”, explică Mark McWilliams, profesor la Academia Navală a Statelor Unite și editorul cărții Offal: Rejected and Reclaimed Food. Mulți americani le consideră „interzise și necunoscute”, a explicat el. Iar cu cât un aliment este mai necunoscut, cu atât le poate părea mai scârbos unora să-l consume.

Mai nou, influenceri de wellness promovează organele mai degrabă ca suplimente decât ca mâncare, lăudându-le pentru densitatea nutrițională, nu pentru gust.

Istoria pe scurt a consumului de măruntaie

Oamenii au consumat măruntaie din cele mai vechi timpuri: romanii mâncau tocăniță din picioare de gâscă, grecii consumau intestine (splanchna), elisabetanii – limbi de pasăre. La navajo, organele făceau parte din dieta tradițională – și încă sunt consumate în întreaga lume.

Prin anii 1700, însă, organele au început să fie percepute ca alimente „pentru săraci”, în special în Anglia. În SUA, sclavii primeau părțile considerate inferioare ale animalelor, precum picioare de porc, gușă și intestine. Cu toate acestea, până în anii 1930, multe cărți de bucate includeau rețete cu ficat, creier și rinichi. Dar odată cu industrializarea alimentației și scăderea prețurilor la carne, consumul de organe a scăzut. În 1953, autoarea cărții Joy of Cooking a introdus rețetele cu organe cu o notă care reflecta oarecare jenă: „Aceasta este o secțiune între noi, femeile.”

Oficialii americani au încercat la un moment dat un rebranding: în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, organele au fost redenumite variety meats, dar popularitatea lor a fost trecătoare. În anii ’90, Fergus Henderson a popularizat filosofia „de la nas la coadă”, susținută și de cunoscutul și regretateul Anthony Bourdain. Dar mișcarea a rămas una de nișă.

O nouă filosofie de consum și ce spun specialiștii

Revenirea actuală e centrată pe confort: organe mărunțite, burgeri, batoane proteice cu aromă de ciocolată și migdale, chipsuri sărate din organe, pudre pentru pizza. Whole Foods intenționează să extindă selecția cu burgeri și chifteluțe gata de gătit.

Mișcarea este alimentată și de dieta carnivoră – o abordare controversată promovată de personaje publice cunoscute. Mulți influenceri susțin că organele au ameliorat oboseala, anemia, urticariile, chiar și bolile autoimune. Dar aceste afirmații sunt nefondate științific, avertizează experții.

Consumul zilnic de ficat poate duce la toxicitate cu vitamina A, un risc deosebit pentru femeile însărcinate. Deși unele companii neagă acest risc, experții în nutriție spun clar: organele pot fi benefice, dar trebuie consumate ca aliment, ocazional, nu zilnic și nu ca supliment.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *