Latteria Sorerina este cea mai mare cooperativă din domeniul producției și prelucrării laptelui din Italia și, totodată, unul dintre cele mai de succes modele de cooperativă agricolă. A fost creată prin asocierea multor mici proprietari privați de teren sau crescători de animale. Societate cooperativă Latteria Soresina a fost fondată în anul 1900 de agricultori și producători de lapte – un model de formă asociativă care reflectă legătura strânsă dintre membrii care o compun. Locul său de naștere și de activitate este privincia Cremona, în inima câmpiei străbătură de râul Pad.
Pe valul succesului său organizativ, care i-a adus profituri considerabile în ultimele decenii, societatea a pus în practică o politică moderată de achiziții de societăți mai mici dar cu potențial în același domeniu. Iar în continuare, mizează pe inovație și pe extinderea piețelor externe.
O cooperativă cu peste 200 de membri crescători de vite
Astăzi, cooperativa numără aproximativ 200 de membri, mai precis fermele unde se produce laptele pe care Latteria Soresina îl transformă prin intermediul facilităților de producție pe care le posedă. Este cel mai mare producător mondial de Grana Padano și ocupă poziții de lider și în legătură cu alte produse obținute din lapte.
Formula de cooperativă s-a dovedit a fi modelul ideal pentru atingerea acestui obiectiv, datorită caracterului său mutua, dotat de spirit de întrajutorare între membrii săi. Astfel, cooperativa sprijină fermele individuale în momentele de dificultate, asigurând o participare echitabilă la viitorul companiei prin alegerea organelor de reprezentare, indiferent de cantitatea de lapte livrată. Această legătură strânsă între structura de conducere a cooperativei și membrii săi face ca ea să fie foarte bine ancorată la nivelul teritoriului unde este reprezentată.
Se prelucrează doar laptele de proprii membri
În sens practic, latteria Soresina procesează doar laptele produs de vacile din fermele membrilor cooperatori, și niciun fel de lapte din afara teritoriului său de apartenență. Acest fapt poate garanta o calitate superioară a laptelui și mai ales una controlată. Totodată, și un control riguros și constant al întregului lanț de producție, pe principiu de la fermă în farfurie. Produce, în afară de Grana Padano și Parmigiano Reggiano, și alte lactate și brânzeturi: provolone, gorgonzola, unt, smântână, lapte, iaurt, alte brânzeturi, inclusiv fără lactoză.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Cu câteva luni în urmă, cooperativa a pornit într-o nouă aventură prin deschiderea unui punct de vânzare în centrul orașului Milano, sub numele Gòodurie, Italian Cheese Café. Dar, conform cotidianului de business Il Sole 24 Ore , planurile sale de viitor vizează creșterea pe piețele internaționale și dobândirea autosuficienței energetice. Totodată, intenția mărturisită este aceea de a coagula toate cooperativele din sectorul prelucrării laptelui într-o singură plaformă comercială, având ca obiectiv acela de a exporta Grana Padano pe toată planeta.
„Viitorul fermelor noastre este să ducem produsele noastre în lume, piețele naționale sunt mature, în regresie și cu o competiție extrem de ridicată”, spune Tiziano Fusar Poli, fost manager al cooperativei din 1988 până în urmă cu câțiva ani, când s-a retras din motive de vârstă, cedând sceptrul generațiilor mai tinere.
Peste 5 milioane de forme de Grana Padano anual
În prezent, piața externă a Latteria Soresina reprezintă 30% din afaceri, dar mizează să ajungă la 50%. Cifra de afaceri pentru 2023 s-a încheiat la 500 de milioane de euro, iar estimările pentru 2024, conform lui Fusar Poli, sunt de 550 de milioane de euro. Calitatea de lider mondial în producția de Grana Padano se traduce în cele 5.456.500 de forme produse în 2023, reprezentând 43% din cifra totală de afaceri.
Creșterea este cuvântul de ordine în companie, pentru că, după cum spune fostul său nr. 1, „o companie care nu crește este sortită să moară”. Conform datelor publice, în 23 de ani, creșterea dimensiunii membrilor Latteria Soresina în termeni de cantitate produsă a fost de 257%, iar numărul vacilor de lapte din diferite ferme a crescut cu 112%. Capitalul social la nivelul anului 2020 se ridica la circa 38 milioane de euro.
Următorul obiectiv este autosuficiența energetică, într-un orizont de timp de un an, la pachet cu extinderea piețelor internaționale. Un fel de pariu al actualului director general, Michele Falzetta, în condițiile fluctuațiilor și lipsei de prevedibilitate de pe piața energiei.
Dar toate astea nu oricum, ci în spiritul unui motto în limba latină afișat cu mândrie la intrarea în fabrică: Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur.