Cultura mărului în Ungaria: 15% din suprafața totală a livezilor, acoperită cu plase antigrindină/Fermierii adoptă soiuri noi, cerute pe piață

măr, Ungaria, plase antigrindină foto: fruitveb.hu

Livezile de măr din Ungaria ocupă o suprafață totală de 22.000 de ha. Pomicultorii au investit în sisteme de protecție antigrindină, reușind să acopere un procent de 10-15% din suprafața totală cultivată cu diferite soiuri de măr. 

Prin utilizarea unor metode avansate de producție, plantarea unor soiuri mai bune și coordonarea eforturilor de marketing, cultivatorii de mere din țară par să își fi crescut șansele pe piață, notează publicația Fruitnet.

Încet, dar sigur, schimbarea ar putea veni în anumite părți ale afacerii cu mere din Ungaria. Nu este vorba de o schimbare foarte vizibilă și imediată, ci de o trecere treptată către soiuri noi, procese tehnice mai bune și consolidarea ofertei, ceea ce înseamnă că comerțul cu mere proaspete al țării are un viitor promițător.

La fel ca în majoritatea țărilor foste comuniste din Europa Centrală și de Est, și în contrast cu cele din vest, cultivatorii de mere din Ungaria s-au concentrat mult mai mult pe sectorul de procesare. În fiecare an, de fapt, până la două treimi din recolta națională este transformată în concentrat de suc de mere.

Cu toate acestea, tot mai mulți dintre acești cultivatori au reușit să investească în soiuri cu performanțe mai bune, ceea ce înseamnă că pot viza piața fructelor proaspete cu o valoare mai mare. 

Plasele de protecție împotriva grindinei acoperă acum aproximativ 10-15% din cele 22.000 de hectare de livezi de mere din Ungaria, iar acest lucru a fost esențial pentru a salva aceste culturi de căderile de grindină din timpul verii. Alte echipamente au jucat, de asemenea, un rol vital, de exemplu, generatoarele de aer cald pentru combaterea înghețurilor de primăvară.

Această schimbare a fost așteptată de mult timp. În ultimii 35 de ani, oferta de mere proaspete a Ungariei s-a extins treptat, concentrându-se în jurul unui număr mai mic de organizații de producători (OP-uri) cu acces la soiuri cu performanțe mai bune și capacitatea tehnică de a garanta aprovizionarea lanțurilor moderne de retail – printre care Spar, Tesco, Auchan și discounterii germani Lidl și Aldi.

Livada de mere din Újfehértó, Ungaria

Plasele de protecție împotriva grindinei și turbinele eoliene, precum cele din această livadă din Újfehértó, au făcut o mare diferență pentru soarta cultivatorilor.

„Înainte de schimbările politice din 1990, existau mari OP-uri cu mari livezi de mere,” spune Ferenc Takács, cercetător științific la Institutul de Cercetare în Pomicultură al Universității din Debrețin și unul dintre cei mai experimentați experți din industria merelor din țară.

După cum explică el, schimbările politice care au dus la căderea comunismului în 1990 au cauzat o eliminare bruscă a structurilor de stat – inclusiv a proprietății guvernamentale asupra tuturor livezilor comerciale de mere – care anterior țineau împreună o mare parte din economia agricolă a Ungariei.

„Produceam aproape un milion de tone pe an atunci,” își amintește Takács. „Dar după ce regimul comunist a căzut, fiecare membru al OP-ului și-a luat înapoi câmpurile de la guvern. În momentul de față, putem produce jumătate de milion de tone pe an. Anul trecut au fost 400.000 de tone, dar în 2018 am produs aproape 800.000 de tone. Deci, este foarte variabil.”

Lăsați să facă față pieței singuri, potențialul pentru o abordare coordonată, orientată spre export, era neglijabil. Și, deși astăzi Ungaria exportă foarte puține din merele sale, pare că a recâștigat un anumit nivel de coordonare și solidaritate comercială printre miile sale de cultivatori.

„Încă mai sunt prea multe OP-uri de mere, poate aproape 20, în Ungaria, ceea ce este prea mult în comparație cu situația din Polonia sau Italia,” sugerează Takács. „Cu toate acestea, există cinci sau șase mari și foarte importante. Și în următorii zece ani, cred că vor rămâne doar două sau trei.”

Cu ajutorul subvențiilor de la UE și de la guvernul maghiar, mai multe livezi moderne, de înaltă tehnologie, au apărut în ultimii zece până la cincisprezece ani. Takács estimează că peste 3.000 de hectare au fost replantate în ultimul deceniu.

Livada de mere din Újfehértó, Ungaria

Újfehértó este în județul Szabolcs-Szatmár-Bereg, situat în nord-estul Ungariei, care produce peste 60% din merele țării

Mai multă diversitate

Și nu doar aspectele structurale ale acestor livezi au fost modificate. Merele în sine erau pregătite pentru îmbunătățire, spune el. „Când am început să planificăm aceste noi livezi moderne, s-au schimbat și soiurile. De exemplu, există o gamă largă de clone populare de Gala, precum Schnico Red, Devil Gala, Gala Royal, Galaxy și Buckeye. Idared este, de asemenea, foarte popular, la fel ca și noile clone de Jonagold, cum ar fi Red Jonaprince, clonele de Red Delicious și Golden Delicious.”

Takács crede că aceasta este o mișcare inteligentă din partea cultivatorilor, una care va aduce noi valori și, în cele din urmă, va convinge cumpărătorii să plătească mai mult. „Cred că piața are întotdeauna nevoie de noi tipuri de mere,” argumentează el. „Este un instrument de marketing bun pentru a stimula consumul.”

Pentru cultivatorii care investesc în soiuri noi, presiunea de a obține randamente mai bune este intensă. Dacă reușesc sau nu, depinde în mare măsură de organizațiile de producători în sine, care trebuie să echilibreze dorința supermarketurilor de a stabili prețuri atractive pentru cumpărătorii lor – uneori prin promoții la prețuri reduse – și necesitatea de a acoperi costurile de producție.

Dar, per total, cultivatorii de mere din Ungaria sunt încrezători înaintea sezonului 2024/25, insistă Takács. La urma urmei, îmbunătățirile de pe teren, combinate cu tendința către grupuri de cultivatori mai mari și mai puține, înseamnă că s-ar putea restabili un anumit echilibru în ceea ce a fost anterior o ecuație comercială unilaterală.

El concluzionează: „Cred că, dacă suntem capabili să gestionăm situația pieței inteligent, acest an va fi foarte bun pentru noi.”

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *