Un sistem de export paralel de cacao s-a dezvoltat în Coasta de Fildeș, cel mai mare producător mondial. Contrabanda este sprijinită de oficiali corupți dar guvernul încearcă să o limiteze folosind inclusiv armata la frontieră

contrabanda-cu-cacao-in-Coasta-de-Fildes-cel-mai-mare-exportator foto: unsplash.com

În Coasta de Fildeș, cel mai mare producător de cacao mondial, crește fenomenul comerțului cu cacao de contrabandă, în contextul creșterii continue de câțiva ani a prețului acestui aliment pe piețele internaționale. Dar în afară de distorsiunea de pe piață, acest fenomen pune și probleme legate de trasabilitatea acestei materii prime, relatează portalul Bloomberg într-un reportaj care încearcă să suprindă fenomenul.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

În orașul Gbapleu, o frânghie legată între două butoaie metalice desparte Coasta de Fildeș de Guineea. Prin postul de frontieră traficul e firav, în principal motociclete sau mașini pline de pasageri și supraîncărcate cu alimente și bunuri de uz casnic legate pe acoperiș.

Și asta, pentru că cine vrea să evite controlul la frontieră există multe rute alternative. Prin regiune sunt zeci poteci de pământ care șerpuiesc prin păduri și străbat câmpurile. După lăsarea întunericului, curieri pe motociclete ajung la depozite din orașele ivoriene apropiate de frontieră și încarcă doi sau trei saci de cacao, fiecare cântărind aproximativ 65 de kilograme. Începând cu ora 22, motocicliștii pornesc în convoi spre graniță, ocolind punctele de control pentru a transporta boabele de cacao în Guineea.

Este o activitate periculoasă, dar profitabilă. Dacă sunt prinși, contrabandiștii riscă până la 10 ani de închisoare sau o amendă de 50 de milioane de franci locali (86.640 de dolari). Totuși, aceștia pot câștiga peste 240 de dolari pe săptămână, de peste trei ori salariul minim din țară. Acest tip de comerț a devenit din ce în ce mai rentabil odată cu explozia prețurilor la cacao. „Dumnezeu a fost de partea noastră sezonul acesta”, spune un contrabandist din orașul de frontieră Danané, sub anonimat.

Prețurile mondiale la cacao aproape s-au triplat din 2023, atingând circa 13.000 de dolari pe tonă în decembrie, înainte să scadă la aproximativ 9.000. Vremea nefavorabilă și epidemiile au agravat problemele de aprovizionare cauzate de decenii de subinvestiții în țările mari producătoare, ceea ce a dus la penurii severe.

În Coasta de Fildeș, prețurile sunt stabilite de un organism guvernamental, nu de piață, alimentând contrabanda

Însă, în ciuda prețurilor ridicate, fermierii din Coasta de Fildeș, cel mai mare exportator de cacao,  întâmpină dificultăți în a înregistra creșteri ale profitului. Comerțul cu cacao este controlat de un organism guvernamental, Conseil du Café-Cacao (CCC), care stabilește prețurile. Prețul fixat de CCC este în prezent cam o treime din cel de pe piața internațională, ceea ce creează un stimul uriaș pentru contrabanda către țările vecine care nu au un sistem de prețuri centralizat.

Creșterea contrabandei îngreunează aprovizionarea pentru cumpărătorii internaționali, deoarece furnizorii ivorieni nu își pot onora contractele. Aceasta complică și trasabilitatea — o problemă majoră pentru companiile care încearcă să elimine defrișările și munca copiilor din lanțurile lor de aprovizionare. Pentru guvernul ivorian, contrabanda înseamnă venituri pierdute, afectând bugetul național și capacitatea de a investi în viitorul industriei de cacao.

„Se pierde o mare parte din recolta ivoriană”, a declarat Arsène Dadié, directorul departamentului de vânzări interne al CCC, într-un interviu pentru media locale.

CCC vinde recoltele cu luni înainte de recoltare, ceea ce le permite să fixeze un preț garantat pentru fermieri la începutul sezonului. Astfel, când prețurile au explodat anul trecut, autoritățile vânduseră deja majoritatea producției la prețuri mult mai mici decât cele de pe piața internațională.

Fermierii vând de obicei intermediarilor, care apoi revând marii cumpărători precum Barry Callebaut AG, Cargill Inc., Olam Group Ltd. și Touton SA.

Ghana, al doilea mare producător mondial, are un sistem similar, cu Cocobod ca achizitor central. Producția Ghanei a atins anul trecut cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu. Contrabanda a amplificat lipsa de aprovizionare.

În aprilie, prețurile din Guineea, Togo și Liberia erau de peste două ori mai mari decât cele oferite de CCC, creând un avantaj de arbitraj greu de ignorat pentru fermieri și intermediari.

Discrepanțele mari între producție și exporturi sunt un indiciu asupra nivelului la care ajunge contrabanda

Dimensiunea contrabandei poate fi dedusă din discrepanțele în creștere dintre producția și exporturile Guineei. Deși țara nu a investit semnificativ în creșterea producției, în sezonul agricol 2023–2024 exporturile au crescut cu 15% față de anul precedent. Iar această creștere continuă: în primele trei luni ale actualului sezon, începând din octombrie, livrările de cacao din Guineea s-au dublat față de aceeași perioadă a anului trecut.

„Putem presupune că Guineea beneficiază de prețuri bune și își crește producția, dar o creștere de 10% ar fi realistă – nicidecum o explozie de la 25.000 la 95.000 de tone”, a spus Fabrice Laurent, fondatorul firmei de cercetare Forestero.

Majoritatea producției de cacao din Guineea ajunge în Europa, în special în Țările de Jos (Olanda), care a absorbit 70% din exporturile din guineea între ianuarie și decembrie anul trecut.

În sezonul 2023–2024, cantitatea de boabe livrată spre export în porturile ivoriene a scăzut cu 30%. Parte din pierdere se explică prin vremea nefavorabilă, dar Laurent estimează că aproximativ 100.000 de tone au făcut obiectul contrabandei, în special către Guineea, Togo și Liberia — comparativ cu o recoltă totală de aproximativ 1,7 milioane de tone. Fiecare tonă pierdută înseamnă taxe vamale ratate. Sectorul cacao reprezintă circa 40% din veniturile din export ale Coastei de Fildeș – o sursă vitală de valută.

Frustrare în lanțul de aprovizionare

Creșterea fluxurilor ilegale lasă agenții de achiziții în imposibilitatea de a aduna suficiente boabe pentru a-și onora contractele. Anul trecut, exportatorii au suferit pierderi semnificative după ce Coasta de Fildeș și Ghana nu au putut livra cantitățile contractate. Comercianții din Abidjan, vorbind sub protecția anonimatului, au declarat că se află în dilema de a încălca legea oferind prețuri peste cele oficiale sau de a nu-și respecta obligațiile. Mai mulți au mărturisit că plătesc un preț mai mare decât cel reglementat la poarta fermei, încălcând regulile CCC.

Comercianții își acoperă de obicei achizițiile fizice prin vânzarea de contracte futures. Întârzierile din sezonul trecut i-au forțat să le răscumpere și să inițieze altele la prețuri mai mari – cu contractele futures urcând de la circa 3.000 la 11.000 de dolari pe tonă. Unul dintre comercianți a spus că a pierdut 2.000 de lire sterline (2.700 USD) pentru fiecare tonă nepredată la termen.

Creșterea contrabandei complică și mai mult eforturile producătorilor de ciocolată de a asigura trasabilitatea. Consumatorii sunt tot mai atenți la drepturile omului și riscurile de mediu din industria de cacao, ceea ce pune presiune pe companii să afle exact unde este cultivat produsul. În prezent, trasabilitatea este în mare parte voluntară, dar acest lucru se va schimba odată cu intrarea în vigoare, la 30 decembrie, a Regulamentului European privind defrișările (EUDR). Legea va impune comercianților să documenteze proveniența boabelor până la nivelul fermei.

„Toată lumea se pregătește pentru EUDR și, chiar dacă oferta este limitată, marii comercianți nu vor să cumpere cacao de la oricine”, a declarat Jonathan Parkman, șeful departamentului de vânzări agricole la Marex Group.

Bloomberg a discutat cu comercianți din Abidjan și intermediari din orașele vestice Danané și Duékoué, care au vorbit sub anonimat pentru a evita represaliile. Ei spun că guvernul nu face suficient pentru a combate contrabanda și că oficiali corupți facilitează comerțul ilicit.

Contrabanda este susținută de oficiali rang înalt

În timp ce contrabandiști ca Fred transportă cantități mici de cacao în Guineea, mare parte din comerț se face în vrac, prin rețele organizate, conectate politic, care deplasează camioane cu peste 30 de tone de cacao, potrivit contrabandiștilor, oficialilor și comercianților. Este o operațiune costisitoare – contrabandiștii trebuie să aibă capital pentru a cumpăra boabele, să plătească logistica și mită. Aceasta variază între 8.000 și 21.000 de dolari per camion, conform surselor.

„Afaceriști influenți, care stăpânesc arta contrabandei, colaborează cu funcționari publici dispuși să-și ia partea. Este un întreg lanț”, spune Ndubuisi Christian Ani, analist la think tank-ul Institute for Security Studies din Nigeria.

Dadié, de la CCC, a declarat că guvernul a intensificat măsurile anti-contrabandă. „Este o rețea bine organizată, dar CCC colaborează cu sistemul local anti-contrabandă pentru a crește supravegherea.” În acest sezon, armata a fost trimisă la frontieră, iar Ministerul de Interne a înființat comitete regionale împreună cu CCC. Acestea trebuie să informeze publicul și să combată vânzările ilegale.

Potrivit lui Fidèle Sarassoro, șeful consiliului de securitate națională, acțiunile începute în octombrie au dus la „rezultate semnificative”: peste 590 de tone de cacao confiscate și 34 de persoane arestate. În februarie, autoritățile vamale au sechestrat 2.000 de tone de cacao, în valoare de circa 19 milioane de dolari, declarate fals ca fiind cauciuc.

Pierderea recoltelor, pe lângă alte provocări structurale, provoacă frustrare în întreg lanțul de aprovizionare. La Duékoué, oraș aflat la 400 km de Abidjan, Abdul Baudula, liderul unei cooperative de fermieri, spune că nu și-au atins obiectivele de colectare deoarece fermierii au vândut producția contrabandiștilor.

„Cum să convingi un fermier să accepte mai puțini bani, când alt comerciant îi oferă mai mult?”, întreabă Baudula. „Nu putem controla schimbările climatice, dar contrabanda ar trebui să fie ceva ce guvernul poate gestiona.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *