La câteva zile după ce Auchan Spania a anunțat concedierea a 710 angajați, în cadrul unui plan de restructurare despre care compania a spus că este necesar „pentru a se adapta noilor obiceiuri de consum”, celălalt mare lanț francez de supermarketuri care operează în Spania anunță un plan în direcție opusă, relatează ABC.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Potrivit unui comunicat emis de Carrefour Spania, compania intenționează va încheia anul 2025 cu peste 100 de deschideri de magazine în întreaga țară, ceea ce ar însemna și 700 de noi angajări. Astfel, multinaționala franceză continuă extinderea spectaculoasă din Spania, unde a devenit lider în deschideri de magazine în ultimii șase ani. Din 2019 și până la sfârșitul acestui an, și dacă își respectă promisiunea anunțată, Carrefour va fi deschis 691 de magazine noi în Spania, ajungând astfel la un total de peste 1.600 de locații. Din punct de vedere financiar, din 2019 încoace, aceasta a însemnat o investiție de peste 150 de milioane de euro.
Contextul, însă, este același cu cel cu care se confruntă și Auchan. Marile lanțuri de supermarketuri resimt puternic concurența supermarketurilor regionale și, mai ales, a puternicului lanț spaniol Mercadona.
În cazul Carrefour, investiția de milioane din ultimii șase ani a servit doar pentru a-și menține cota de piață în fața Lidl și Eroski, care au cote de piață de 6,5% și, respectiv, 4,3%. În ciuda deschiderilor, cota de piață a Carrefour în 2024 a fost de 9,8%, mult sub cea a Mercadona (26,6%) și identică cu cea din 2023, în timp ce compania lui Juan Roig (Mercadona) a crescut cu 0,5% în anul precedent.
Potrivit ultimului raport anual al companiei de consultanță Kantar, consumatorii își schimbă obiceiurile de cumpărare, orientându-se din ce în ce mai mult spre lanțurile regionale cu produse de proximitate. Kantar estimează că aceste lanțuri dețin deja 18% din piață.
ABC explica, pe baza datelor Asedas (asociația patronală), că din 2021 supermarketurile regionale și-au crescut suprafața comercială cu peste 10%, de două ori mai mult decât media sectorului (4,3%). În ultimii cinci ani, numărul de magazine a crescut de la 3.750 la 4.130. Această evoluție pune presiune pe marile lanțuri, care încep să arate semne că au atins plafonul.
Printre altele, din cauza modelului clasic de hipermarket, care pierde cotă de piață în fața formatelor de proximitate și a francizelor. De fapt, nu e de mirare că marea majoritate a celor 100 de magazine pe care Carrefour le va deschide vor fi sub marca Carrefour Express și nu hipermarketuri.
„Ne bazăm pe o strategie care combină diferite formate: hipermarketuri, supermarketuri de proximitate și magazine de conveniență. Vrem să fim acolo unde sunt clienții noștri și să le oferim cele mai bune produse la cel mai bun preț, aceasta fiind diferențierea Carrefour Spania”, a explicat Elodie Perthuisot, directoarea executivă a Carrefour Spania.