Un fenomen popularizat de rețelele sociale, „bed rotting”, descrie petrecerea unui timp însemnat în pat, mâncând și navigând pe aplicații precum TikTok sau Instagram, ori urmărind filme și seriale. Această tendință, adoptată preponderent de generațiile Z și Millennials, este considerată o formă de relaxare, dar are implicații negative asupra sănătății, conform The Food Institute.
„Este foarte tentantă”, afirmă psihiatrul Samantha Boardman pentru CNBC. „Dar, în realitate, mulți oameni care se dedau la perioade lungi de «bed rotting» nu se simt cu adevărat mai bine ulterior”.
Această temă a fost dezbătută în cadrul webinarului „What’s Ahead in 2025?” organizat de Food Institute, unde Mike Kostyo, vicepreședinte al Menu Matters, a analizat modalități prin care industria alimentației poate motiva consumatorii să se dea jos din pat pentru a se bucura de experiențe sociale.
Implicații pentru sectorul HoReCa
Fenomenul „bed rotting” reflectă o problemă mai amplă: epidemia de singurătate din SUA, despre care chirurgul general a avertizat că poate crește riscul bolilor de inimă cu 29%, al accidentelor vasculare cerebrale cu 32% și al deceselor premature cu 60%.
„Aș argumenta că aproape niciun alt domeniu nu poate oferi consumatorilor acea conexiune umană cum o face industria alimentară”, a spus Kostyo. Studiile Menu Matters au relevat că mulți consumatori duc lipsă de experiențe sociale legate de mâncare.
Un raport din anul trecut arată că 35% dintre consumatori nu au luat nici măcar o masă cu un prieten apropiat sau un membru al familiei în ultima săptămână, iar 32% mănâncă majoritatea meselor singuri. Totuși, intențiile pentru 2025 sunt optimiste: 34% dintre consumatori vor să petreacă mai mult timp cu familia, 35% să iasă mai des din casă, iar 43% să fie mai sănătoși – toate acestea fiind oportunități pe care sectorul HoReCa le poate valorifica.
Restaurantele pot deveni destinații centrale pentru interacțiuni comunitare, iar facilitarea acestor experiențe este esențială. Mai mult, aspecte precum interacțiunile autentice cu angajații sau opțiunile de personalizare pot reduce anxietatea pe care mulți, în special din generațiile mai tinere, o asociază cu ieșitul în oraș.
„Ideea că consumatorii erau atât de anxioși a condus la această activitate”, a explicat Kostyo. „Cum îi faceți să iasă din casă? Trebuie să le oferiți experiențe interesante”.
Acestea pot include preparate cu profile de gust intense – picant, dulce-picant („swicy”), acru, umami – sau experiențe multisenzoriale. De asemenea, Kostyo sugerează transformarea meselor în restaurante în momente de evadare, care să creeze o atmosferă unică sau confortabilă, într-o manieră congruentă cu brandul localului.
Pentru adepții „bed rotting”, operatorii pot perfecționa experiența de livrare online, adăugând elemente care să le ofere clienților senzația de grijă. Un raport DoorDash din 2024 indică faptul că 21% dintre consumatorii din Generația Z iau cel mai des mâncarea livrată în pat, subliniind amploarea tendinței.