În Spania, tradiția sărbătorilor de iarnă include nu doar dulciurile, ci și protestele fermierilor locali. Aceștia critică marile companii producătoare de turrón, un desert tradițional pe bază de migdale și miere, pentru că se bazează pe importuri masive de migdale din California, în loc să utilizeze producția locală, notează Euractiv.
Un simbol al sărbătorilor de iarnă, dar cu ingrediente de import
Turrón-ul, un desert protejat de indicația geografică protejată (PGI) la nivel european, este produs în două variante principale: Alicante, crocant, și Jijona, moale. Deși este fabricat în Alicante, marile companii aleg adesea să folosească migdale din Statele Unite, cel mai mare producător mondial.
Această practică respectă regulile PGI, care nu impun ca ingredientele să provină din regiunea de producție, ci doar ca produsul final să fie realizat acolo. Totuși, Juan Antonio Navarro, secretar al Asociației Spaniole a Producătorilor de Migdale (AEPAEC), consideră că această flexibilitate induce în eroare consumatorii. „Crezi că achiziționezi un produs local, dar consumi de fapt migdale americane. Pare o înșelătorie față de consumator”, a declarat el pentru Euractiv.
Migdalele spaniole – mai gustoase, dar mai puțin folosite
Spania, al doilea cel mai mare producător mondial de migdale, cu regiuni precum Valencia și Alicante în prim-plan, oferă un produs de o calitate superioară, datorită conținutului ridicat de uleiuri și zaharuri naturale. Cu toate acestea, cerințele pentru utilizarea migdalelor locale au fost eliminate recent de consorțiul care reglementează PGI, facilitând astfel importurile.
Potrivit lui Navarro, alegerea migdalelor din California este o decizie de reducere a costurilor. Agricultura intensivă americană asigură o aprovizionare constantă la prețuri mai mici, ceea ce face aceste migdale atractive pentru producătorii de turrón. În plus, originea mierii, al doilea ingredient principal, nu este indicată pe ambalajele multor branduri. Carles Peris, secretarul general al uniunii agricole La Unió, a afirmat că aceasta ar putea proveni din țări precum Ucraina, Argentina sau China.
Etichetare mai clară pentru consumatori
Peris consideră că soluția este simplă: dacă nu toate migdalele pot fi spaniole, etichetele produselor ar trebui să indice clar originea și procentajul fiecărui ingredient. „Producătorii mai mici identifică originea ingredientelor, dar marile companii din cadrul PGI beneficiază de mai multă libertate”, a spus acesta.
Industria turrón-ului este una profitabilă. În 2024, vânzările dulciurilor certificate PGI au crescut cu 11%, ajungând la 276 de milioane de euro.
Speranțe pentru fermierii locali?
În noiembrie, producătorii de migdale au semnat un acord cu consorțiul PGI pentru a stimula contractele cu fermierii locali și a îmbunătăți transparența în etichetarea ingredientelor. Consorțiul s-a angajat să prefere migdalele spaniole, cu condiția să îndeplinească standardele de calitate, și să emită „recomandări” producătorilor pentru a prioritiza drepturile consumatorilor.
Cu toate acestea, acordul nu include angajamente ferme pentru fabricanți, ceea ce uniunea La Unió critică dur. „Acest acord, departe de a fi o soluție, nu garantează nici prețuri, nici volume minime de aprovizionare pentru migdalele locale”, a subliniat organizația într-un comunicat.
Peris îi îndeamnă pe consumatori să verifice etichetele produselor și să fie atenți la originea ingredientelor, mai ales în această perioadă a sărbătorilor. „Industria exploatează o etichetă care sugerează proximitatea pentru a vinde mai mult turrón, dar nu se angajează să utilizeze materii prime locale”, a declarat el.