Mai mulţi operatori economici care produc sau comercializează sucuri şi băuturi răcoritoare au fost amendaţi cu circa două milioane de lei de către comisarii de la Protecţia Consumatorilor, în urma unor controale tematice desfăşurate în perioada 29 iulie – 9 august.
Potrivit unui comunicat de presă al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), transmis marţi către Agerpres, controalele au vizat 641 de operatori economici (distribuitori, magazine, staţii de benzină şi producători) din întreaga ţară, iar în cazul a 516 dintre aceştia au fost constatate deficienţe.
Totodată, a fost verificată o cantitate de aproximativ 245.000 de litri de băuturi răcoritoare, sucuri şi nectaruri de fructe, dintre care peste 84.000 de litri nu respectau prevederile legale în vigoare privind protecţia consumatorilor.
În urma deficienţelor constatate, comisarii ANPC au aplicat 416 amenzi în valoare de aproximativ două milioane de lei, 206 avertismente, oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a circa 6.500 de litri de băuturi răcoritoare, nectaruri şi sucuri de fructe, în valoare de peste 42.000 de lei, care erau improprii consumului uman.
Printre neregulile constatate se numără: comercializarea diverselor sortimente de băuturi cu ambalaje deteriorate; comercializarea unor produse cu data durabilităţii minimale depăşită; comercializarea unor produse care prezentau neconcordanţe între denumirea produsului şi lista ingredientelor; comercializarea unor sucuri vrac fără informarea consumatorilor despre aditivi sau fără declaraţie nutriţională; comercializarea unor băuturi răcoritoare fără avertizări privind ingredientele care “pot afecta negativ activitatea şi atenţia copiilor”; comercializarea unor produse fără elementele de identificare-caracterizare sau alte informaţii traduse în limba română pe etichetă.
De asemenea, nu erau respectate condiţiile de depozitare şi comercializare a băuturilor răcoritoare, sucurilor şi nectarurilor de fructe (la temperatura mediului ambient, sub acţiunea directă a razelor solare, nu la “loc răcoros”, aşa cum indică producătorii, sau direct pe paviment etc.).
În plus, s-au mai constatat: folosirea unor echipamente frigorifice neigienizate, cu acumulări masive de praf, impurităţi şi mucegai, cu depuneri şi resturi de produse şi ambalaje; utilizarea unor agregate frigorifice uzate, cu grătare ruginite; practici comerciale incorecte (utilizarea pe etichete a unor imagini de fructe, în timp ce printre ingrediente se regăseau diverse arome sau concentrate din respectivele fructe); lipsa afişării sau afişarea într-o formă ilizibilă, echivocă a preţurilor; lipsa afişării preţului pe unitatea de măsură; nerespectarea regimului promoţiilor; nerespectarea modului de indicare la raft a garanţiei reţinute în Sistemul Garanţie-Returnare (SGR) pentru ambalajele reciclabile; lipsa autorizaţiei de funcţionare.