Creşterea majoră a preţurilor la cacao în prima jumătate a acestui an a stârnit temeri că ciocolata va deveni un bun de lux în viitorul apropiat, iar figurinele de Crăciun vor fi nu doar mult mai scumpe, ci şi cu ingrediente mai slabe, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, într-o analiză de specialitate dată miercuri publicităţii, transmite Agerpres.
Cu toate acestea, majorările nu s-au încheiat aici, consideră Radu Puiu. Preţul s-a dublat pentru prima dată chiar înainte de Paştele din acest an, iar ulterior aproape s-a triplat până la sfârşitul lunii aprilie.
„Deşi situaţia s-a calmat pentru o vreme, odată cu începerea noului sezon de recoltare, incertitudinile privind producţia viitoare au reapărut. În aceste condiţii, se ridică întrebarea dacă noile recorduri reprezintă doar o piatră de temelie pentru noi creşteri? Vor deveni Moş Crăciunii de ciocolată un produs de lux în viitor?”, se întreabă analistul.
„Incertitudinea cu privire la viitor s-a manifestat printr-o capitulare totală a investitorilor de pe piaţa futures. Îngrijorările legate de ofertă şi costurile ridicate de deţinere au condus la o scădere semnificativă a lichidităţii pieţei. Numărul de poziţii deschise a atins în noiembrie cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani, în timp ce stocurile bursiere (utilizate de comercianţi şi de producătorii de ciocolată) au scăzut la cel mai redus nivel din ultimii 20 de ani. Se pare că, având în vedere preocupările actuale, stocurile ar putea scădea rapid la minime istorice”, subliniază Radu Puiu.
Deşi stocurile la bursă şi stocurile generale sunt destul de diferite, Puiu arată că toate stocurile de boabe de cacao deţinute în raport cu consumul au scăzut la doar 27%. În trecut, stocurile reprezentau până la 40-50% din consumul anual. Continuarea problemelor de producţie ar putea însemna că, fără o îmbunătăţire în următorii 2-3 ani, cacao va deveni o marfă rară, subliniază el.
După sezonul dezastruos 2023/24, aşteptările erau ca producţia din Coasta de Fildeş şi Ghana să revină la normal. Ţările din Africa de Vest reprezintă aproape 75% din producţia mondială de cacao, prin urmare, problemele din această regiune pun presiune pe piaţa mondială de cacao şi ciocolată, potrivit analistului financiar XTB România.
Recoltarea în sezonul principal, care se desfăşoară de la 1 octombrie până în martie, a decurs foarte bine, livrările către porturile din Coasta de Fildeş fiind cu 30% mai mari decât în urmă cu un an. În consecinţă, începutul celui de-al patrulea trimestru a condus la o scădere semnificativă a preţurilor.
Comercianţii şi producătorii au reţinut achiziţiile, aşteptându-se la noi scăderi ale preţurilor. Cu toate acestea, se pare că îmbunătăţirea a fost doar temporară. O parte din Coasta de Fildeş a fost lovită de ploi abundente, ceea ce a dus la evacuarea multor ferme, dintre care unele au fost distruse. De asemenea, copacii au fost atacaţi de boli. O mare parte din boabele sosite în porturile naţionale în ultimele săptămâni erau mucegăite şi, chiar dacă au fost aprobate iniţial pentru livrare, nu vor ajunge pe pieţele europene sau americane.
Concret, multe dintre livrările rămase nu îndeplineau criteriile de calitate. Numărul de boabe la 100 de grame a început să depăşească 100, în timp ce numai loturile care conţin 80-100 de boabe la 100 de grame sunt clasificate pentru livrare.
„În alte regiuni din Coasta de Fildeş şi Ghana, se observă temperaturi foarte ridicate şi secetă, ceea ce nu este de bun augur pentru sezonul de mijloc al recoltei, care începe în aprilie. Procesatorii şi-au utilizat cea mai mare parte a stocurilor şi trebuie acum să decidă dacă să aştepte în continuare o scădere a preţurilor sau să refacă stocurile la preţuri record. Intrarea acelor investitori care au dorit să aştepte preţurile ridicate ar putea însemna că nu ne vom opri la aproximativ 12.000 de puncte. Pe de altă parte, însăşi piaţa futures prezice că preţurile vor fi mai mici în viitor. Totuşi, exact aceleaşi predicţii au fost avansate în urmă cu un an, iar preţurile spot finale de pe piaţă sunt semnificativ mai mari decât preţurile contractelor curente cotate în urmă cu un an”, susţine analistul financiar al XTB România.
Intrarea pe piaţă a numeroase entităţi ar putea însemna că preţurile nu se vor opri la testarea recentelor maxime istorice, ci vor depăşi cel puţin 12.000 de dolari pe tonă şi vor ajunge la niveluri semnificativ mai ridicate.
În privinţa Moş Crăciunilor de ciocolată, Germania este unul dintre cei mai mari producători de astfel de figurine din lume. Numai în 2022, au fost produse aproape 170 de milioane de unităţi. Majoritatea sunt vândute în interiorul ţării, fiind un cadou comun de Sfântul Nicolae sau de Crăciun.
Pe de altă parte, până la 30 – 40% din Moş Crăciunii de ciocolată sunt destinaţi exportului. Chiar şi în aceste condiţii, consumul de ciocolată în sine ar putea scădea, având în vedere majorarea continuă a preţurilor. Anul trecut, au fost produse “doar” 167 de milioane de figurine, în timp ce anul acesta se estimează că vor ajunge pe piaţă 164 de milioane de unităţi. Aşadar, în momentul de faţă, piaţa scade încet, relevă analiza.
Este adevărat, creşterea preţurilor la ciocolată nu se datorează doar preţului la cacao, ci şi creşterii preţurilor la alte produse, cum ar fi laptele şi zahărul. În egală măsură, nu trebuie să uităm de costurile de producţie, transport şi vânzare. Cu toate acestea, preţurile la cacao vor cântări din ce în ce mai mult în creşterea preţurilor la ciocolată, susţine Puiu.
Producătorii din Europa, încă din trimestrul al treilea, nu s-au arătat la fel de dispuşi să cumpere ca în trimestrele anterioare, deoarece în prezent trebuie să încheie contracte la preţuri ridicate, arată specialistul.
„Având în vedere lipsa de disponibilitate a boabelor de cacao în depozite, producătorii vor fi nevoiţi să cumpere la preţuri ridicate. Potrivit directorului financiar al unuia dintre cei mai mari producători de ciocolată din lume, Mondelez, proprietarul unor mărci precum Milka, Oreo şi Toblerone, incertitudinea privind viitorul preţurilor la cacao este foarte mare. Potrivit lui Luca Zaramelli, compania aşteaptă o scădere a preţurilor, deşi trebuie să se pregătească şi pentru o eventuală nouă creştere a preţurilor. Acest lucru înseamnă că ciocolata standard va deveni mai scumpă? Nu neapărat. Există, de asemenea, o practică destul de comună în rândul producătorilor sub forma ‘shrinkflation’. Preţul produsului în sine nu se modifică, dar greutatea acestuia este redusă sau se utilizează mai puţină materie primă. Deşi boabele de cacao par dificil de înlocuit, perspectiva reducerii semnificative a profiturilor întreprinderilor pare inacceptabilă, motiv pentru care se testează deja utilizarea altor boabe pentru a înlocui în principal untul de cacao. În plus, proporţia de zahăr din produsele în sine poate creşte în raport cu cacaoa. În cele din urmă, este posibil ca produsele în sine să nu devină mai scumpe, deşi cu siguranţă nu va mai fi aceeaşi ciocolată de înaltă calitate de care ne putem bucura şi acum”, dezvăluie analiza.
Pe de altă parte, o creştere de preţ comunicată în mod corespunzător ar putea fi utilizată de producători pentru a justifica majorarea preţurilor. Prin urmare, nu este exclus ca anul viitor, Moş Crăciunii din ciocolată să fie mai puţin bogaţi în cacao şi mai scumpi, subliniază analistul financiar XTB România.
Grupul XTB este un furnizor internaţional de produse, servicii şi soluţii tehnologice de tranzacţionare şi investiţii.