Consumul de ciocolată artizanală în România s-a dublat în ultimii doi ani, românii devenind mai selectivi și dispuși să cheltuie mai mult pentru o ciocolată mai bună decât cea de la raft, susține organizatorul festivalului Chocolate Saga, Adina Istrate. Evenimentul se desfășoară în acest weekend la Sala Palatului din București, transmite Agerpres.
„Românii sunt mult mai selectivi și, așa cum își caută marca de vin preferată, marca de brânză preferată, chiar și carnea preferată, știu acum să aleagă ciocolata preferată. Noi am promovat ciocolatierii cu evenimentele noastre, dar am mai făcut încă un lucru bun, i-am învățat să-și deschidă afacerile online, pentru că majoritatea ciocolatierilor – 90% – sunt din afara Bucureștiului”, a declarat, vineri, pentru Agerpres, Adina Istrate.
A treia ediție a festivalului ciocolatei și înghețatei reunește 30 de producători de ciocolată din România, cinci internaționali și peste 30 de companii din domeniile conexe.
„Avem cele mai mari case de ciocolată din România, Polonia, Bulgaria și Moldova. Cinci dintre ciocolatierii prezenți la Chocolate Saga sunt premiați internațional. Avem ateliere nu numai pentru copii, ci și pentru adulți, dar și o zonă de business to business și foarte multe produse inovatoare, extrem de noi în acest festival, cu gusturi absolut divine. Unul dintre ele este pralina cu cătină, premiată la Milano în 2022 ca fiind cea mai bună pralină din lume”, a explicat Istrate.
De asemenea, bucureștenii care vor veni în acest weekend la Chocolate Saga vor putea degusta o serie de produse inedite, precum pralinele cu pătrunjel, trufele cu urdă și, pentru prima oară, pralinele care scad glicemia.
„Vom avea un medic care va face testarea direct, adică îți ia glicemia înainte, mănânci pralina și te testează din nou. Este o pralină care conține faimosul magiun din prune Topoloveni, cicoare și ovăz. Este o pralină cu surprize extrem de sănătoase. Și mai există încă o inovație la această ediție, pralina cu castravete și lămâie”, a adăugat Adina Istrate.
Carmela Dragomir, inițiatoarea acestor inovații din domeniul ciocolatei, a precizat că cei de la ciocolateria artizanală Dulcelle din Câmpina au fost întotdeauna extrem de creativi, astfel ieșind o serie de produse apreciate și totodată premiate.
„Ideea am dezvoltat-o împreună cu colega mea Gabriela Berechet, doctor în gastrotehnică, pentru că ne-am dorit un produs sănătos și bun, care să aducă altceva în viața noastră. Am utilizat într-adevăr ciocolata neagră cu 72% masă de cacao, care și ea conține un pic de zahăr, dar am combinat-o cu magiun din prune Topoloveni, cu cicoare și ovăz, dar și inulină, un ingredient natural din cicoare despre care se știe că scade glicemia. Datorită acestor ingrediente, glicemia chiar scade, nu crește. De asemenea, am combinat castravetele cu lămâie și cu crocant de lămâie și a ieșit o pralină și o combinație foarte fresh. Am mai dorit să facem și o pralină cu roșii și busuioc, dar timpul a fost prea scurt”, a menționat Carmela Dragomir.
Prețurile pralinelor variază între 250 de lei/kg și 350 de lei/kg, însă și ambalajele, frumoase și prețioase de altfel, sunt foarte costisitoare, numai o cutie goală putând să coste și 60 de lei.
De asemenea, pentru iubitorii de înghețată, Zelateria Oanei Consulea oferă, pe lângă clasicele variante locale ce amintesc de gustul copilăriei, sortimente precum înghețată cu gust de magiun și pâine prăjită sau înghețată cu gust de colivă.
„Oana Consulea a studiat piața și a făcut ceva tradițional pentru români. Pentru noi, magiunul și pâinea prăjită este gustul copilăriei, dar cei mai tineri nu știu ce este. Practic, a încercat să caute gusturi noi în materie de înghețată. Avem și înghețată cu grapefruit și portocală roșie, mango cu fructul pasiunii, ciocolată cu brownie, ciocolată cu eugenie. Iar un alt gust al copilăriei este înghețata cu gust de colivă. S-a dorit să nu fie o gelaterie tipic italiană, ci una care să îmbine și gustul local”, a spus Andi Rogojină, partener la Zelateria.
Nu în ultimul rând, Adina Istrate a subliniat că la acest festival este prezent și Martin Christy, fondator International Chocolate Awards & IICCT, care va povesti cum trebuie degustată și combinată corect ciocolata. De asemenea, tot în cadrul târgului, Carrefour va prezenta diverse combinații între ciocolată și brânzeturi pentru desert. „Deci avem foarte multe noutăți și mie mi se par și foarte educative, care aduc și un mare plus sufletului”, a transmis organizatorul festivalului, menționând că prețurile produselor prezentate la Chocolate Saga sunt pentru toate buzunarele, de la „foarte accesibile la mari”.
Potrivit Omnia Gusti, firma care vinde materie primă la ciocolatieri și echipamente, în România, în ultimii 3-5 ani, piața de ciocolată a început să se dezvolte din ce în ce mai mult, înregistrând creșteri anuale de 20-25%.
În privința vizitatorilor, organizatorii se așteaptă la o cifră similară sau chiar la o depășire a celor 25.000 pe ediție, câți au fost consemnați în ultimele două evenimente.
Datele furnizate de organizatorii Chocolate Saga arată că România produce mai puțin de 10% din necesarul anual de ciocolată al țării, consumul de ciocolată fiind de peste 600 de milioane de euro. Numai producția de ciocolată românească se ridică la 50 de milioane de euro.
România ocupă locul 10 în topul celor mai mari consumatori de ciocolată, cu 4,95 kg/locuitor, în creștere cu 40% față de 2021, când era de doar 3,5 kg/locuitor. Anul trecut, consumul de ciocolată premium a crescut cu peste 50%.
Chocolate Saga este cel mai mare eveniment de acest fel din România, se află la a treia ediție și se desfășoară timp de trei zile, culminând cu primul concurs din România dedicat domeniului, Ciocolată de Aur. Biletele de intrare costă 20 de lei, iar copiii sub 10 ani au gratuitate.