Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au dat amenzi de 1,7 milioane de lei, după controale făcute, în cadrul Comandamentului de Iarnă, la aproape 900 de unităţi economice din principalele zone turistice. De asemenea, în cazul a 49 de unităţi a fost luată decizia de închidere temporară până la remedierea deficienţelor constatate. Printre neregulile găsite de echipele de control au fost produse expirate, mizerie în spaţii de cazare, comercializarea unor produse periculoase sau jucării contrafăcute, neafişarea tarifelor şi a serviciilor incluse în pachetul de cazare, nereguli legate de echipamentele de schi închiriate, vânzarea unor produse textile fără elemente de identificare, transmite News.ro.
ANPC a anunţat, joi, că a desfăşurat, în perioada 16 decembrie – 7 ianuarie, acţiuni de control în zonele turistice din România cel mai frecventate în vacanţa de iarnă – Bucovina, Braşov, Maramureş, Valea Prahovei, Băile Felix şi Rânca, în cadrul Comandamentului de Iarnă 2024, structură special creată a ANPC pentru monitorizarea activităţii comerciale din domeniu, în acest sezon.
În perioada menţionată, au fost verificate 888 de unităţi economice, iar pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au dat 382 de amenzi contravenţionale, în valoare totală de 1,7 milioane de lei, şi 607 avertismente. De asemenea, au fost oprite definitv de la comercializare produse neconforme în valoare de 800.000 de lei şi a fost oprită temporar activitatea, până la remedierea deficienţelor constatate, pentru 49 de operatori economici.
”Respectarea consumatorilor nu este doar o obligaţie legală, ci şi o datorie morală. A fi parte a economiei înseamnă mai mult decât profit – înseamnă etică, responsabilitate şi respect faţă de cei care trec pragul operatorilor economici, de cei care practic susţin afacerile acestora. Rezultatele Comandamentului de Iarnă demonstrează, din păcate, că unii operatori economici continuă, încă, să sfideze legea şi încrederea publicului. Avertizez ferm: ANPC va aplica toate măsurile necesare pentru a proteja drepturile consumatorilor şi pentru a elimina practicile care periclitează siguranţa şi demnitatea acestora! Este timpul ca aceşti operatori economici să-si asume responsabilitatea şi să pună calitatea şi respectul în centrul activităţii lor”, a declarat preşedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca.
Cele mai importante abateri de la legislaţie întâlnite au fost: comercializarea unor produse alimentare cu data limită de consum depăşită sau fără informaţii corespunzătoare; lipsa informaţiilor esenţiale de pe etichetele produselor şi preparatelor comercializate; nerespectarea condiţiilor igienice în unităţile de cazare; neafişarea tarifelor şi a serviciilor incluse în pachetul de cazare; nereguli legate de echipamentele de schi închiriate, inclusiv lipsa igienizării şi a bonurilor de comandă conforme.
Alte nereguli găsite de echipele de control au fost: comercializarea unor produse textile fără elemente de identificare; comercializarea unor produse periculoase sau jucării contrafăcute; condiţii de igienă necorespunzătoare în spaţiul de lucru; utilizarea unor vitrine frigorifice murdare şi a unor produse alimentare depozitate necorespunzător; lipsa autorizaţiilor necesare funcţionării sau a certificatelor de conformitate; neigienizarea spaţiilor de cazare, inclusiv băi; folosirea unor saltele necorespunzătoare.