Agenția Națională pentru Administrare Fiscală ( ANAF ) extinde lista de bunuri cu risc fiscal ridicat, printre acestea fiind menționate mai multe alimente: 1. Carne și organe comestibile; 2. Pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice; 3. Lapte și produse lactate; Ouă de păsări; Miere naturală; Produse comestibile de origine animală, nedenumite și necuprinse în altă parte; 4. Legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare; 5. Fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni; 6. Băuturi, lichide alcoolice și oțet, potrivit unui proiect de modificare a Anexei la Ordinul 802/2022 al Președintelui Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală, document publicat pe site-ul instituției, în 17 aprilie 2024.
G4Food precizează că:
transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând produse agricole achiziționate de la producători agricoli pe baza carnetului de comercializare,
precum și transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de către producătorii agricoli persoane fizice de la locul de deținere la locul de comercializare nu fac obiectul declarării în Sistemul RO e-Transport, potrivit Ordinului pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.
Totodată, potrivit aceluiași document, nu fac obiectul declarării în Sistemul RO e-Transport transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând produse agricole vegetale care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 3 alin. (1)—(3) din Legea nr. 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice, cu modificările ulterioare.
Ce prevede art. 3, alin. (1) – (3), din Legea 108/2014:
(1) Produsele agricole vegetale obținute după recoltare, provenite din exploatațiile agricole, se pot transporta de la punctele de recoltare la spațiile de depozitare proprii ale exploatațiilor agricole în cauză, fără a deține tichet de cântar, cu condiția existenței la bordul vehiculului rutier a documentului de transport corespunzător tipului de transport efectuat.
(2) Produsele agricole vegetale obținute după recoltare de pe teritoriul exploatațiilor agricole se pot transporta direct de la punctele de recoltare la bazele de recepție/depozitare ale unităților de procesare, fără a deține tichet de cântar, cu condiția existenței la bordul vehiculului rutier a copiei contractului încheiat între producătorul agricol și procesatorul în cauză și a documentului de transport corespunzător tipului de transport efectuat.
(3) Produsele agricole vegetale obținute după recoltare pe teritoriul exploatațiilor agricole se pot transporta de la punctele de recoltare la alte spații de depozitare decât cele proprii exploatației agricole sau la alte puncte de descărcare autorizate în vederea depozitării sau comercializării, în limita unei distanțe de maximum 70 km de la locul de încărcare, fără a deține tichet de cântar, cu condiția existenței la bordul vehiculului rutier a documentului de transport corespunzător tipului de transport efectuat.
Procedura pentru implementarea sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport a fost stabilită prin Ordonanţă de urgenţă Nr. 41/2022 din 8 aprilie 2022.