Şapte din zece români (71%) consideră că produsele bio sunt benefice pentru sănătate, iar peste jumătate dintre consumatori au declarat că achiziţionează astfel de produse cel puţin o dată pe săptămână, reiese din cea de-a patra ediţie anuală a Barometrului Naţional despre percepţiile şi comportamentele românilor legate de sustenabilitate şi modul în care acestea au evoluat în perioada 2022-2025.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Conform cercetării, publicate marţi, aproape trei sferturi (72%) dintre români consideră că acţiunile lor contează cel mai mult, iar 80% îşi doresc ca produsele sustenabile să le aducă beneficii clare şi imediate, precum impactul pozitiv asupra sănătăţii, în timp ce 78% au menţionat ca beneficiu satisfacerea nevoilor.
Crește deschiderea față de produsele bio
Produsele bio continuă să fie aspiraţionale pentru români, care le percep tot mai mult ca fiind benefice pentru sănătate (71% în 2025, faţă de 66% în 2024), prietenoase cu mediul înconjurător (67% faţă de 62%, în 2024) şi de calitate superioară (60% faţă de 54%). Peste jumătate dintre români (53%) cumpără produse bio cel puţin o dată pe săptămână, în special tinerii din generaţia Z (62%) şi maturii fără partener (60%). Principalele motivaţii pentru alegerea acestor produse sunt beneficiile pentru sănătate (66%), siguranţa pentru familie şi copii (42%) şi gustul mai bun (37%), transmite Agerpres.
În context, iniţiativele sustenabile sunt cel mai des asociate cu sectorul energetic (37%), alimente şi băuturi (37%) şi retail (25%). În acelaşi timp, utilizarea responsabilă a resurselor (29%) şi reciclarea (24%) reprezintă principalele caracteristici asociate sustenabilităţii.
Românii asociază protecția mediului cu sustenabilitatea
Potrivit sursei citate, protecţia mediului este primul cuvânt pe care românii îl asociază spontan cu sustenabilitatea (20%), procentul înregistrând o creştere semnificativă faţă de anul 2024 (14%) şi asemănător procentelor din anii 2022 (17%) şi 2023 (22%).
În ceea ce priveşte principalele atribute asociate sustenabilităţii, utilizarea responsabilă a resurselor se menţine în topul percepţiilor românilor, fiind menţionată de către 29% dintre respondenţi. De asemenea, reciclarea rămâne un element important în această definiţie, acest segment fiind indicat de 24% dintre participanţi, procentul fiind similar cu cel înregistrat în anul precedent.
„Spre deosebire de anul trecut, inovaţia în tehnologie capătă o importanţă tot mai mare în acest proces, procentul celor care o consideră un factor-cheie crescând de la 47% la 64%. În viziunea românilor, principalele motivaţii pentru adoptarea unui model sustenabil la nivelul societăţii sunt protejarea mediului înconjurător (42%) şi reducerea risipei (41%, în creştere cu 6% comparativ cu 2024). Principalele bariere în adoptarea unor practici şi comportamente responsabile faţă de mediu rămân costurile ridicate ale produselor sustenabile (47%) şi neîncrederea consumatorilor cu privire la caracterul sustenabil al produselor şi serviciilor (46%)”, se menţionează în studiul de specialitate.
Referitor la atributele sustenabile ale produselor, se observă o schimbare semnificativă în priorităţile românilor în 2025, care pun un accent mult mai mare pe beneficiile concrete şi imediate ale produselor. Astfel, cele mai importante caracteristici sustenabile pentru ei sunt ca produsul să fie benefic pentru sănătate (80%, faţă de 56% în 2024) şi să fie eficient în satisfacerea nevoilor consumatorilor (78%, faţă de 36% în 2024).
76% dintre români separă deșeurile diferențiat
Raportat la frecvenţa comportamentelor sustenabile, majoritatea românilor adoptă obiceiuri, cum ar fi colectarea separată a deşeurilor reciclabile şi depozitarea lor în containerele dedicate (76%) şi utilizarea pungilor reutilizabile (75%), iar 65% aleg produse cu ambalaje reciclabile.
În topul ambalajelor considerate cele mai sustenabile se află hârtia reciclată (47%), plasticul reciclabil (46%) şi sticla (32%).
Totodată, cei mai mulţi dintre români (55%) spun că le pasă de sustenabilitatea produselor, dar ţin cont şi de preţ. Astfel, 41% dintre ei ar fi dispuşi să plătească pentru un produs sustenabil cu până la 10% mai mult, iar 18% cu 11% – 20% în plus.
Întrebaţi dacă au auzit de iniţiative sau măsuri legate de sustenabilitate, luate în ultima perioadă, doar 10% dintre români au răspuns afirmativ. Cu toate acestea, 73% afirmă că, în ultimul an, au consumat sau utilizat produse sustenabile, în special alimente (51%) şi îmbrăcăminte sau încălţăminte (26%).
Românii se așteaptă la comportamente responsabile cu mediul din partea sectorului privat
„Privind viitorul, românii îşi doresc ca organizaţiile şi companiile să sprijine iniţiative eco-friendly în principal prin adoptarea de tehnologii şi procese mai ecologice (40%, în creştere cu 4% faţă de 2024), dezvoltarea şi lansarea de produse sustenabile (39%) şi susţinerea financiară a proiectelor eco-friendly şi inovatoare (37%). În această direcţie, în 2025, românii cred într-o măsură mai mare decât anul trecut că tehnologiile inovatoare pot contribui semnificativ la protejarea mediului şi dezvoltarea durabilă, în special prin soluţii pentru reciclarea şi valorificarea deşeurilor (75%, faţă de 71% în 2024) şi prin reducerea consumului de energie şi resurse (74%, faţă de 70% în 2024)”, relevă rezultatele centralizate în studiul citat.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, în colaborare cu Kaufland România şi Pro TV, în perioada 15-20 aprilie, pe un eşantion de 1.004 respondenţi, la o eroare maximă de eşantionare de +/-3,1% şi un nivel de încredere de 95%.