Cum și când a apărut capsula de cafea/ Nescafé a refuzat primele capsule și au trecut mulți ani până s-a ajuns la produsele de astăzi

capsula cafea Foto: Pexels

1986: Un an memorabil

1986 poate părea un an ca oricare altul, plin de evenimente istorice. Dar în istoria cafelei este anul în care se naște capsula care a schimbat modul de a prepara cafeaua. Originea capsulelor de cafea este un capitol important în istoria acestei băuturi, având un trecut, un prezent și probabil un viitor promițător.

Începuturile istoriei cafelei

Povestea cafelei espresso pe care o cunoaștem astăzi își are rădăcinile în Italia, la începutul secolului trecut. Luigi Bezzera a adăugat abur sub presiune unei cafetiere convenționale pentru a reduce timpul de așteptare la prepararea unei cești. Astfel, a luat naștere primul sistem de cafea porționată din lume.

Originea capsulelor de cafea/ Povestea lui Eric Favre și nașterea Nespresso

Încă din copilărie, Eric Favre – fiul unui inventator – a fost fascinat de știință. De aceea, conform propriilor declarații, a decis să studieze inginerie aerospațială la Școala Politehnică Federală din Lausanne, Elveția. Însă, la finalizarea studiilor, Favre nu a ajuns la NASA, ci la multinaționala Nestlé, unde a început să lucreze în domeniul ambalajelor. „În 1975, anul în care m-am căsătorit cu soția mea, Anna-Maria, Nestlé m-a angajat să dezvolt noul ambalaj pătrat pe care îl concepeau pentru Nescafé Gold… Și îmi propusesem să inventez cea mai bună cafea din lume. Totuși, soția mea, care era italiană, mi-a arătat că nu știam nimic despre această băutură”, a spus el în 2017.

Favre a recunoscut în numeroase interviuri că Anna-Maria l-a motivat să creeze ceva care să-i placă, mai ales după ce ea i-a spus în glumă că nici măcar nu știe să facă un simplu ristretto, povesteșet El Mundo.

Drumul spre descoperire

Anna-Maria a fost cea care l-a ajutat să găsească metoda ideală de a prepara cafeaua. „După multe nereușite, am decis să călătoresc prin Italia și am descoperit locuri precum San Eustaquio și Eugenio din Roma. Acolo am văzut cum barmanii acționau de 10 ori pârghiile unei mașini Pavoni pentru a obține cafele mici, dar cu un gust incredibil. Am întrebat tot ce am putut, dar pentru că nu vorbeam italiană, soția mea a fost traducătorul”, a povestit Favre. Momentul decisiv? „Eram în cadă, ascultam Mozart, când mi-am dat seama că adăugarea de aer în cafea îi poate intensifica gustul”, a dezvăluit el pentru publicația elvețiană Info Méduse.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Favre a descoperit o formulă bazată pe combinarea presiunii oxigenului cu cafeaua ambalată, pentru a extrage toate aromele. Aceasta a condus la crearea unui cilindru cu aer, o supapă și un robinet, care ulterior a evoluat într-un sistem ce include capsulele de cafea cunoscute astăzi.

Nestlé a refuzat invenția lui Favre

Deși a lucrat în secret și a patentat capsulele în 1976, Nestlé nu a fost inițial interesată de invenție. Compania era concentrată pe cafeaua instant și considera ideea lui Favre prea costisitoare și complicată. Mai mult, el a fost mutat să lucreze la alte proiecte, inclusiv evaporarea cafelei solubile, și ulterior trimis în Japonia.

Ironia face că tocmai japonezii l-au convins pe Helmut Maucher, fost CEO Nestlé, să lanseze în 1986 sistemul Nespresso în Elveția, Germania și Italia. Capsulelele, la prețul de 80 de cenți, au atras inițial puțină atenție, în parte pentru că produsul era promovat pentru birouri și restaurante, nu ca o soluție simplă pentru acasă.

Revitalizarea Nespresso

În 1991, Favre a părăsit Nestlé și a fondat alte companii de capsule, precum Monodor, pentru a-și promova tehnologia la nivel global. Abia în 1994 capsulele au început să fie fabricate din aluminiu, materialul utilizat în prezent. În 2000, Nestlé a acordat o nouă șansă invenției și, concentrându-se pe comoditate și design exclusivist, a început să crească semnificativ vânzările. În 2011, Nespresso a înregistrat vânzări de peste trei miliarde de euro, iar până în 2022, compania a raportat o creștere de 7,6% față de anul precedent.

Succesul brandului este amplificat, în ultimii ani, de campanii publicitare cu George Clooney, care au transformat modelele de cafetiere Inissia și Essenza în adevărate vedete ale vânzărilor.

Au fost necesari mulți ani de experimente radicale și numeroase încercări și erori pentru a crea forma pe care o cunoaștem astăzi și care are probabil cel mai mare succes mondial.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *