Ionela și Mihai au renunțat la carierele pe care le aveau în Germania și au ales să cultive o legumă rar întâlnită în grădinile din România: sparanghelul / „Bine îngrijit, poate produce timp de 15-20 de ani, însă recoltarea acestuia se face începând cu anul 3 al culturii. În condiții optime, se ajunge la peste 500 de kg pentru 4.000 de metri cultivați”

Sursa foto: colaj G4Food Sursa foto: colaj G4Food

În căutarea unui nou început și a unei schimbări radicale, doi români – Ionela Vișan și Mihai David – au decis în 2021 să lase viața lor din Germania pentru a se dedica agriculturii, alegând să cultive o legumă rar întâlnită în grădinile din România: sparanghelul.

Dorința lor de a contribui la piața locală cu un produs deosebit i-a adus acasă, în județul Argeș, unde s-au angajat într-o aventură care le-a transformat viețile.

Sursa foto: Facebook Sparanghel de Poveste
Sursa foto: Facebook Sparanghel de Poveste

De la idee la prima recoltă

„Povestea a început în anul 2021, pe când locuiam în Germania, profesam în domenii diferite de activitate și eram în căutare de noi provocări în viețile noastre. Ne-am documentat ce presupune cultura de sparanghel și, găsind o familie în județul Iași care avea material săditor, am hotărât să dăm curs noilor planuri”, au povestit cei doi fermieri de la Sparanghel de Poveste pentru G4Food.

Au început cu o suprafață de 3.500 de metri pătrați în grădina părinților din Argeș și au investit în coroane de sparanghel de doi ani, pentru a reduce timpul până la prima recoltă. „Sparanghelul este o plantă perenă, bine îngrijit poate produce timp de 15-20 de ani, însă recoltarea acestuia se face începând cu anul 3 al culturii”, explică ei.

Investiția inițială a fost de aproximativ 2.500 de euro. 

Cantitatea recoltată diferă în funcție de anul culturii și de îngrijirea acordată, „în condiții optime se ajunge la peste 500 de kg pentru 4.000 de metri cultivați.  După ce am văzut că plantele s-au adaptat solului și condițiilor climatice, ne-am întors din Germania, hotărâți să aducem un produs mai puțin întâlnit pe piața locală și să ne dezvoltăm în această direcție”.

Sursa foto: Facebook Sparanghel de Poveste
Sursa foto: Facebook Sparanghel de Poveste

Cum livrează sparanghelul

Produsele lor ajung la clienți printr-o varietate de canale, ceea ce le permite să livreze sparanghel proaspăt în toată țara. „Colaborăm direct cu restaurante care apreciază produsele locale și de calitate, avem și vânzări directe către consumatori prin livrare la domiciliu în apropiere, iar recent am descoperit și testat o platformă care promovează vânzarea produselor direct de la producător la consumator”, conform sursei citate.

Acest sistem le oferă ocazia de a menține controlul asupra calității produsului, în special în contextul unei cereri tot mai mari pentru sparanghel local și proaspăt.

Sursa foto: Facebook Sparanghel de Poveste
Sursa foto: Facebook Sparanghel de Poveste

Agricultura lor este bazată pe metode sustenabile, fără erbicide și pesticide agresive

Ca și în orice altă activitate agricolă, și cultivarea sparanghelului are provocările sale. „Sparanghelul este un produs perisabil, iar păstrarea prospețimii este o provocare continuă”, spun producătorii. Pentru a oferi clienților produse proaspete, recoltează zilnic și se asigură că transportul se realizează cât mai rapid.

Mai mult, agricultura lor este bazată pe metode sustenabile, fără erbicide și pesticide agresive: „Ne dorim să menținem o agricultură curată și sustenabilă. Acest lucru înseamnă o muncă constantă de îndepărtare manuală a plantelor crescute printre cuiburile de sparanghel și utilizarea uleiului de neem pentru îndepărtarea insectelor”, explică ei.

„Clienții înțeleg importanța consumului de sezon și valorizează din ce în ce mai mult prospețimea sparanghelului românesc”

Sezonul de sparanghel este unul specific, de primăvară, și se desfășoară între lunile aprilie și iunie, când cererea este în mod natural mai ridicată. „Clienții înțeleg importanța consumului de sezon și valorizează din ce în ce mai mult prospețimea sparanghelului românesc”, explică tinerii agricultori.

În această perioadă, recoltează zilnic pentru a asigura prospețimea produsului, atât pentru consumatorii individuali, cât și pentru restaurante.

Competiția externă și avantajul produsului local

Importurile de sparanghel pot reprezenta o competiție, însă cei doi observă o tendință clară a consumatorilor de a prefera produsele autohtone.

Sparanghelul nostru ajunge pe masa consumatorilor la scurt timp după recoltare, ceea ce îl face mai gustos și mai proaspăt decât cel adus de la distanțe mari”, explică producătorii, subliniind că din ce în ce mai mulți clienți caută produse locale de calitate.

Sursa foto: Facebook Sparanghel de Poveste
Sursa foto: Facebook Sparanghel de Poveste

Planuri de viitor: produsele derivate

Având în vedere interesul crescut pentru sparanghelul românesc, cei doi își propun extinderea afacerii. „Anul acesta am reușit să dublăm suprafața cultivată, iar pentru anul viitor avem în plan și producerea de material săditor pentru cei care doresc această legumă în propriile grădini”, spun ei. Totodată, plănuiesc să ofere și produse derivate din sparanghel, cum ar fi sparanghelul murat, un deliciu ce ar putea atrage un segment de clienți interesat de produse mai versatile.

Anul acesta un buchet de 500 de grame de sparanghel a fost vândut cu 25 de lei, conform sursei citate.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *