În apropiere de Piața Spaniei din Madrid se găsește cel mai vechi local al unui brand 100% de familie. Este cafeneaua Viena Capellans, înființată de un brutar în anii 20 ai sec al XX-lea.
Antonio Lence Moreno este directorul general al acestei companii și omul care a contribuit la dezvoltarea firmei în ultimii ani
„Este un local atipic în cadrul lanțului nostru, deoarece acesta a fost întotdeauna un local destinat specific ospitalității”, explică el pentru ABC. În timp ce restul unităților au fost inițial cofetării care ulterior s-au transformat în cafenele, Café Viena „a fost întotdeauna, încă de la început, o cafenea în stilul cafenelelor din Europa Centrală de la sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX. Am știut și am dorit să-i păstrăm esența, pentru că, în plus, este un local protejat și are farmecul trecerii timpului”, declară el pentru La Razon.
Cu atâția ani în spate, dacă pereții acestui local ar putea vorbi, ar fi o adevărată lecție de istorie. „A fost un centru de întâlnire al cartierului, așa cum se întâmplă adesea cu acest tip de afaceri”, reflectează directorul general al Viena Capellanes. Spre deosebire de alte cafenele legendare din Madrid, care și-au început activitatea în anii ’20 ai secolului trecut, Café Viena este situată într-un cartier aflat în afara centrului pur al orașului. „A fost un capriciu al unuia dintre fondatorii noștri de familie (Manuel Lence)”, explică interlocutorul nostru. Locuind în același imobil, „era obișnuit cu atmosfera literară, de aceea a creat Café Viena”.
O cafenea cu o istorie foarte bogată, găzduind numeroase activități, discuții literare și culturale. Datorită apropierii de sediul Partidului Socialis Spaniol, aflat pe strada Ferraz, „pe tot parcursul tranziției a fost un centru de întâlnire, unde au avut loc multe întâlniri politice și mese unde se discutau problemele Spaniei”, își amintește Antonio Lence.
Diversificare și supraviețuire. Catering și puncte de vânzare în corporații
Pe lângă aceste localuri, Viena Capellanes are o rețea de puncte de vânzare în diverse companii, unde desfășoară o activitate similară cu cea din magazine, dar în interiorul acestor corporații pentru „a deservi angajații acestor firme”. Se ocupă, de asemenea, de catering (o parte importantă a afacerii) și de un hotel. „Încercăm să facem multe lucruri pentru a supraviețui în aceste vremuri dificile”, spune Antonio Lence.
De fapt, supraviețuirea în sine este principala dificultate cu care, potrivit directorului general, se confruntă Viena Capellanes. „Să atingi o vârstă atât de venerabilă este o mândrie, o onoare, dar trebuie să-ți reînnoiești clienții. Într-o afacere ca a noastră, trebuie să găsești esența pentru ca și clientul tău tradițional să se simtă confortabil, dar și să te reînnoiești pentru a atrage tineri și nou veniți în zonă. Găsirea acestui echilibru este destul de complicată”, povestește.
Pentru a obține acest echilibru între tradiție și modernitate, Lence afirmă că trebuie făcut „mult efort, care de multe ori nu se vede” și care se poate materializa în aspecte atât de diverse, cum ar fi inovația de produs sau serviciile impecabile. Pentru că, potrivit acestui expert, menținerea clientului „de-o viață, care este esența ta”, dar și atragerea clientului care „te consideră atractiv prin valoarea adăugată în comparație cu alții” se bazează pe o formulă esențială: dedicare față de client și calitate. „Nu suntem capabili să facem lucrurile prost în niciun sens: folosim cele mai bune materii prime, încercăm să facem lucrurile cât mai atent posibil cu producătorii noștri, întotdeauna un produs elaborat artizanal. Și aceasta este o garanție pentru menținerea încrederii”, explică el.
Acest tip de afacere de familie și cu produse artizanale are nevoie de suportul și loialitatea clienților
Antonio Lence consideră că, „tocmai din acest motiv”, oamenii „ar trebui să încerce să sprijine acest tip de afaceri care au demonstrat (și demonstrează de mulți ani) dorința de a rămâne în societate”. În plus, el asigură că acest sprijin este reciproc, în sensul că Viena Capellanes încearcă să răspundă acelei societăți „făcând lucrurile cât mai bine posibil, având grijă de sustenabilitate și de lumea care ne înconjoară”.
Furnizorii buni nu se schimbă
„Noi suntem foarte loiali furnizorilor noștri, menținem aceiași furnizori mulți ani, pentru că am parcurs o mare parte din drumul nostru împreună”. Acest principiu se extinde și în alte domenii ale afacerii, referindu-se atât la furnizorii de materii prime, cât și la cei de servicii sau chiar la propriii angajați. „Avem norocul de a avea mulți oameni care și-au petrecut aproape toată viața profesională alături de noi, care au încredere în proiect și care își trăiesc misiunea, ca să spun așa, și se simt mândri să fie parte din acest proiect”, ne spune.
Vocea experienței
Cu 150 de ani în spate, conducerea Viena Capellanes se gândește bine înainte de a face o recomandare altor afaceri, dar admite că esențial este să faci lucrurile cu onestitate. „În cele din urmă, viața și afacerile au un parcurs în care cei care fac lucrurile rău sfârșesc prin a fi descoperiți, de obicei mai devreme decât mai târziu. De aceea, trebuie să ai voința de a face lucrurile cu onestitate și cât mai bine posibil”, concluzionează directorul.