„Ladies&Business”, Episodul 6 | Nicoleta Dumitrescu, femeia care a văzut potențialul cooperativelor și l-a transformat în realitate: „Până la urmă, totul e legat de oameni” / „A lucra cu un retailer este cheia”

Nicoleta Dumitrescu Nicoleta Dumitrescu

Pentru foarte mulți fermieri, una dintre principalele probleme este desfacerea producției. Atunci când cantitățile sunt prea mari ca să mergi cu ele la piață, dar prea mici să le oferi unui retailer, încep bătăile de cap. Nicoleta Dumitrescu, însă, a găsit soluția. Află care este aceasta în cel mai noi episod al seriei „Ladies&Business”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Rubrica „Ladies&Business”, lansată de G4Food, aduce în prim-plan poveștile femeilor care conduc afaceri din agricultură, alimentație și HoReCa. Fie că vorbim de ferme de familie, start-up-uri sustenabile sau implicare civică, seria își propune să arate cum determinarea feminină conturează viitorul sectorului agroalimentar din România.

Nicoleta Dumitrescu trăiește în comuna Satchinez, din județul Timiș. De profesie este medic veterinar. Până în urmă cu aproximativ cinci ani a fost consilier pentru implementarea de proiecte europene. Și, în acest context, și-a găsit și chemarea.

„Lucram într-un domeniu de nișă – acela al redactării de proiecte europene. În acest context am intrat în contact cu cooperativele care funcționează în alte țări europene – Franța, Spania, Germania – și mi-am dat seama că sunt o soluție care ar funcționa foarte bine și la noi”,  povestit ea, pentru G4Food.

BioFresh Banat, o poveste de succes
BioFresh Banat, o poveste de succes

De la porci la zmeură bio

Întâi, prin 2017, a fost o fermă de îngrășare a porcilor. Un tribut adus meseriei de medic veterinar. Apoi a urmat o fermă vegetală. La început cu gândul de a asigura o parte din hrana necesară porcilor, apoi a urmat o dezvoltare organică.

În anul 2021, împreună cu soțul său, Adrian, au pus bazele unei cooperative agricole cu cinci membri, BioFresh Banat. Obiectul de activitate era producția de legume și fructe bio, destinate unui lanț de magazine.

La ora actuală, lucrează aproximativ cinci hectare de teren. Parte dintre ele sunt acoperite de sere, iar o altă parte se află în câmp. Producția constă în pepeni, cartofi, tomate și alte legume, zmeură și căpșuni certificate bio, care se îndreaptă către magazinele Lidl.

La acestea se adaugă și ferma de creștere a porcilor, cu o capacitate de peste 4.000 de capete. Majoritatea investițiilor au fost realizate cu fonduri europene. Și, evident, cu multă muncă și dăruire…

„A lucra cu o rețea de retail este o cheie a succesului”

Pe lângă cei cinci membri, cooperativa are și un număr mare de furnizori externi. Suprafața pe care o lucrează aceștia atinge aproximativ 70 de hectare.

„Acest sistem de lucru, în cooperativă are numeroase avantaje, care s-au văzut foarte clar. În primul rând, încă din toamnă sau din iarnă ai o perspectivă clară asupra rezultatelor din primăvara și vara următoare. În felul acesta, producătorii scapă de grija desfacerii și au o povară mai puțin pe umeri”, crede Nicoleta Dumitrescu.

A lucra cu o rețea de retail este o cheie a succesului, spune ea, în urma propriei experiențe. Practic, existența cooperativei și relația acestuia cu lanțul de magazine creează un mediu mai sigur pentru fermieri.

„În aceste condiții, producătorii pot să-și realizeze foarte bine planurile de cultură și își pot realiza un cash-flow de care au nevoie pentru această producție. Ei sunt asigurați că vor vinde întreaga producție către noi și noi mai departe, către partenerii noștri”.

Bunătățile de la cooperativa din Satchinez
Bunătățile de la cooperativa din Satchinez

O lecție despre optimizarea rezultatelor

În ceea ce privește modul în care agricultura ar trebui să se dezvolte în România, Nicoleta Dumitrescu este convinsă că trecerea la afacerile integrate este modul în care se poate ajunge la succes.

„Fermierii din sectorul vegetal ar trebui să își integreze producția cu ferme de animale. Doar în acest mod pot adăuga plus-valoare producției lor. Altfel, cerealele se vând la prețuri destul de mici, astfel încât profitabilitatea rămâne scăzută”.

În cifre, rezultatele sunt impresionante. Pentru anul acesta, cantitatea de pepeni programată pentru livrare este de 1.000 de tone. La aceștia se adaugă 200 de tone de cartofi, 50 de tone de varză și conopidă și 100 de tone de roșii certificate ecologic. Toate acestea pe lângă cele 150 de tone de zmeură și căpșuni…

Iar pentru viitor, planurile sunt de creștere.

„Nu ne fixăm niște obiective precise. Ceea ce contează este să fie o creștere organică, fiziologică. Doar o astfel de creștere este sustenabilă pe termen lung. Altfel, dacă ai o creștere prea mare, te menții un an sau doi, apoi dispari. În schimb, atunci când producția crește ca un rezultat firesc al creșterii afacerii, poți să mergi în continuare”, ne-a mai spus coordonatoarea cooperativei.

„Până la urmă, totul e legat de oameni!”

Un alt secret al dezvoltării afacerii a fost calitatea.

„Partenerii noștri sunt serioși și au standarde înalte de calitate. La aceste standarde a trebuit să ne aliniem și noi, și furnizorii noștri. În acest fel am ajuns să ne facem un nume, din acest punct de vedere”, a dezvăluit interlocutoarea.

Numărul celor care doresc să se alăture cooperativei este tot mai mare.

„Furnizorii noștri au văzut că suntem serioși și că, atunci când au probleme, ne străduim să îi susținem. Și, atunci, s-a dus vorba și sunt mulți cei care doresc să vină alături de noi”.

Pe de altă parte, însă, nu oricine poate intra în această tovărășie.

„Noi ne dorim relații pe termen lung. Pe cei care doresc doar o asociere pe termen scurt îi refuzăm politicos. Ideea e să creștem împreună, pentru că în spatele întregii activități stau oamenii. Iar dacă activitatea merge bine, atunci și oamenii sunt mulțumiți. De fapt, asta ne dorim: ca oamenii să aibă satisfacția muncii lor! Nu este doar o relație de afaceri, până la urmă totul e o chestiune legată de oameni!”, a încheiat Nicoleta Dumitrescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *