Timp de decenii, cottage cheese (cunoscută în România și sub denumirea de „bulgărași de brânză”) a fost considerat un aliment demodat, asociat cu regimurile din anii ’50 și meniurile prăfuite din restaurantele retro. Dar totul s-a schimbat odată cu TikTok. Generația tânără, în căutare de surse de proteine și alternative sănătoase, a transformat acest produs lactat într-un fenomen viral, notează CNN.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
„Când clienții mă întrebau dacă cottage cheese ar putea reveni în trend, răspunsul meu era un categoric: «Nu»”, a declarat John Crawford, vicepreședinte la compania de cercetare Circana. „Era vorba de textură, dar și de faptul că era văzut ca un aliment de regim, ceva ce mâncau bunicii. Dar TikTok a schimbat totul”.
Conform datelor Circana, vânzările de cottage cheese în retailul din SUA au crescut cu 20% în cele 52 de săptămâni până la 15 iunie, comparativ cu anul anterior. Asta după o creștere de aproximativ 17% în 2023 și 2024 și de 11% în 2022. În 2021, vânzările erau, dimpotrivă, în scădere.
Susan Morris, CEO-ul lanțului de magazine Albertsons, a fost uimită de aceste cifre: „A trebuit să verific de două ori datele, dar cottage cheese este, de fapt, o categorie în plină expansiune”.
Mai multe branduri se confruntă cu o cerere care le depășește capacitatea de producție
Branduri precum Organic Valley și Good Culture se confruntă cu o cerere care le depășește capacitatea de producție. „Organic Valley Cottage Cheese se vinde mai repede decât o putem produce”, a declarat Andrew Westrich, manager de marketing la Organic Valley. Vânzările lor au crescut cu peste 30% în prima jumătate a anului 2025 față de aceeași perioadă din 2024.
La rândul său, Good Culture, un brand lansat în 2015, prezent în numeroase clipuri virale, a recunoscut public pe Instagram, pe 2 iulie, dificultățile de aprovizionare: „Știm că e greu să ne găsiți în ultima vreme. Vedem mesajele, știm că cererea este NEBUNĂ și lucrăm non-stop ca să revenim pe rafturi”.
„Clienții ne sună, ne scriu emailuri și postează despre noi când nu ne găsesc”, a explicat Jesse Merrill, fondatorul și CEO-ul Good Culture. „Cererea nebună pentru produsele noastre și lupta de a o satisface ne-au determinat să recunoaștem public lipsa de stocuri”. Merrill a crezut în potențialul acestui produs încă din 2014, dar a fost nevoie de aproape un deceniu ca influencerițele din zona de nutriție să ajungă la aceeași concluzie.
„Nu este doar o modă”
Rețetele virale – cum ar fi înghețata cu cottage cheese în variante de cheesecake cu căpșuni, banane sau fructe de pădure – au cucerit TikTok-ul începând cu primăvara lui 2023. Alte idei includ dip-uri cu pui buffalo, biscuiți, pizza toast sau bageluri. Influenceri din zona de nutriție postează clipuri cu titlul „cum să faci cottage cheese să aibă gust bun”.
„Găsirea mai multor moduri de a folosi un produs acasă poate stimula întreaga categorie”, a spus Crawford. El subliniază că succesul actual nu e doar un moft trecător: „Nu este o modă atunci când vezi creșteri de două cifre atât în valoare, cât și în volum, trimestru după trimestru, timp de doi ani”.
Producătorii încearcă să se adapteze. Good Culture a început să colaboreze cu mai mulți parteneri de producție. „Majoritatea facilităților existente sunt la capacitate maximă”, a precizat Merrill, menționând că firma va avea „o capacitate semnificativ mai mare” la începutul anului viitor.
Organic Valley colaborează cu producători contractuali care „își extind capacitățile sau adaugă ture de producție pentru a face față cererii în creștere”, potrivit lui Westrich, care adaugă că „mediul este extrem de competitiv”.
Alți mari jucători se pregătesc de extindere: Daisy Brand a început construcția unei noi fabrici în Iowa, iar Westby Cooperative Creamery investește în noi cuve pentru producția de cottage cheese.
În prezent, Westby produce aproximativ 6,5 milioane kg de cottage cheese anual, dar „comenzile noastre depășesc acest volum cu cel puțin 30%, și asta fără să includem cererile noi”, a declarat Emily Bialkowski, manager de vânzări și marketing. „Mulți dintre clienții actuali s-au angajat deja să comande volume suplimentare”. Cuvele noi vor fi gata abia în toamna anului viitor, iar până atunci, compania onorează doar parțial comenzile.