Le Cesarine – nu sunt urmașele lui Cezar dar țintesc foarte sus și ele. În urma plecării de la Casa Albă a bucătarului șef, Cristeta Comerford, cea mai mare rețea de bucatărese domestice care gătesc și servesc acasă la ele cu acte în regulă se propune în locul ei.
Ziarele italiene au publicat zilele trecute știrea, propunerea fiind, în mod evident, provocatorie. Face parte din strategia de marketing cu care cea mai mare rețea de acest fel din Italia s-a lansat și a devenit cunoscută și apreciată.
O rețea asociativă născută înaintea pandemiei
Era anul dinaintea celui care avea să schimbe lumea, mai precis 2019. Sub patronajul Slow Food se lansa atunci rețeaua numită Le Cesarine, organizată în sistem asociativ, cu o cotă anuală simbolică de câțiva euro: bucătării domestice unde se gătește și se servește mâncare tradițională, dar care trebuie să respecte anumite condiții. Cu scopul de a promova patrimoniul gastronomic național.
Se poate afilia la rețea oricine este dispus să gătească tradițional și să servească propria mâncare și își poate organiza spațiul pe principii HACCP – cu spații separate pentru gătit și depozitare și cu intrare separată pentru public și sala de mese. Și are și o mică poveste de spus.
Numele vine de la sintagma „piccole Giulio Cesare”, cum erau supranumite cândva femeile care administrau gospodăria, în anumite regiuni italiene.
Se pretează în general la acest tip de activitate locațiile pitorești, tradiționale, situate într-un context ambiental interesant. Locuri unde lumea este atrasă să vină și sunt alternative idee de restaurant. Adică locuri în care sunt valorificate în general produsele locale și se gătesc meniuri tradiționale și în stil domestic. Iar atmosfera este familială.
Conceputul a fost pus la punct până la cele mai mici detalii de un specialist cu renume în marketing și gastronomie, Egeria di Nallo, profesor universitar la Bologna.
La nivelul anului 2022 erau afiliate la rețea 1500 de „Cesarine” din peste 450 de localități din toată Italia.
Cum funcționează sistemul
Rețeaua numără în acest moment câteva zeci de mii de followers dar partea interesantă este că cei mai mulți dintre ei sunt străini și chiar le trec pragul atunci când vin în Italia.
Rezervările se pot face online pentru o anumită dată alegând „Cesarina” preferată. În ziua stabilită, proprietarii îi primesc acasă pe oaspeții care au făcut rezervarea și servesc meniul pe care aceștia l-au ales dinainte. Gătesc întotdeauna proprietarii, fără ajutoare externe. Propunerile din meniu sunt în general limitate, accentul fiind pe calitatea ingredientelor și modul lor de preparare, miza nu este varietatea pe care o poate oferi un restaurant, ci calitatea preparatelor.
În afară de masă, membrele rețelei mai pot organiza cursuri de gătit și evenimente de prezentare a produselor locale.
În Italia, activitatea de home restaurant este reglementată pe baza regulii că pot fi servite maxim 10 porții de mâncare pe zi și maxim 500 de porții pe an. Iar sumele de bani pe care le încasează nu pot depăși limita de 5000 de euro anual, un plafon sub care nu se plătesc taxe. Un model care a avut mult succes încă de la lansare.
Exceptând sistemul fiscal propriu fiecărei țări, funcționează în linii mari pe același principiu ca punctul gastronomic local din România.