Despre Martin Christy se poate spune că are o meserie care satisface gustul. El este fondatorul Internațional Chocolate Awards, o organizație care se ocupă cu premierea celor mai bune ciocolate din lume. La finala celor 15 competiții din acest an au participat peste 3.000 de tipuri diferite de ciocolată.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Tot el a fondat și Institutul Internațional de Degustare pentru Ciocolată și Cacao (IICCT). Acesta pregătește specialiști în degustarea produselor menționate. La ora actuală are peste 1.000 de alumni în toată lumea.
În acest moment deține funcția de director de jurizare al IICCT. În această calitate a oferit o lecție de degustare a ciocolatei, în cadrul Chocolate Saga 2025.
„Nu e nevoie să urmați marketing-ul!”
„Nu contează ceea ce îți spune mirosul sau ce îți transmit papilele gustative! Important este ceea ce îți spune creierul tău, atunci când deguști ciocolata”, este primul sfat pe care îl dă Martin Christy.
„Este foarte important să știți că, așa cum au arătat cercetările din ultimii 50 de ani, aromele se creează, de fapt, în creier. Nu în gura dumneavoastră, nu pe limbă, nu în nas! Creierul preia toate informațiile și apoi concluzionează: asta este sărat, asta este dulce, etc.”, a arătat expertul.
„Ceea ce vreau să subliniez este că cele de mai înainte sunt lucrurile de care trebuie să țineți cont. Nu e nevoie să urmați marketing-ul. Uneori, marketing-ul este corect, alteori greșește. Ceea ce trebuie să faceți este să gustați și să simțiți. Și tot ceea ce contează este dacă vă place sau nu!”, a subliniat maestrul.
„Nu este important dacă este o ciocolată rară sau scumpă sau „șmecheră”. Important este dacă vă place sau nu!”, a insistat el.
„Până la urmă este vorba despre plăcerea fiecăruia!”
Primul pas practic în evaluarea unei ciocolate este de a privi o bucățică din ea și de a o miroși. „Lăsați suficient timp ca mirosul să vă învăluie nările, să ajungă la creier”, sfătuiește Christy.
Următorul pas este gustarea propriu-zisă. Bucățica de ciocolată se introduce în gură și fie se ronțăie ușor, fie se lasă, pur și simplu, să se dizolve în salivă. Important este ca acest lucru să se facă fără grabă. Primele concluzii trebuie trase doar după ce informațiile complexe au ajuns la creier. De-abia după câteva secunde de reflecție trebuie să încercăm să analizăm gustul. „Este sărat? Este dulce? Este fructat? Dacă da, spre ce fructe ne duce cu gândul?” Sunt câteva dintre întrebările la care ar trebui să putem răspunde, ne învață Martin Christy.
Dar cel mai important sfat este acela de a gusta cât mai multe sortimente de ciocolată, de cât mai multe tipuri, din cât mai multe părți ale lumii.
„Astfel se pot face comparații mai exacte, mai fine”, ne învață expertul.
Și, din nou, sfatul cel mai important: „Contează ceea ce vă spune creierul dumneavoastră. Până la urmă, este vorba despre plăcerea fiecăruia de a consuma acea ciocolată care îi oferă cea mai mare satisfacție!”

Martin Christy, despre cum se degustă ciocolata





