Copiii pot consuma cu până la 130 de calorii în plus într-o singură zi după ce urmăresc doar cinci minute de reclame la produse alimentare bogate în zahăr, sare și grăsimi saturate, arată un studiu prezentat la Congresul European privind Obezitatea, desfășurat la Málaga, Spania. Cercetătorii britanici cer guvernului Marii Britanii să închidă „portițele” legislative care permit în continuare promovarea indirectă a mâncării nesănătoase, contribuind astfel la un aport caloric excesiv în rândul copiilor, relatează The Guardian.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Studiul, considerat inovator, a fost realizat pe un eșantion de 240 de copii cu vârste cuprinse între 7 și 15 ani, din școli din Merseyside. Participanții au fost expuși în două rânduri la câte cinci minute de reclame – într-o sesiune la reclame pentru junk food și într-o alta la reclame care nu aveau legătură cu alimentele.
Ulterior, copiilor li s-au oferit gustări precum boabe de struguri sau bomboane de ciocolată, iar mai târziu li s-a servit un prânz variat, cu opțiuni dulci, sărate și sănătoase. Rezultatele au arătat că, după expunerea la reclamele pentru junk food, aceștia au consumat în medie 58 de calorii în plus din gustări și 73 de calorii suplimentare la prânz, față de momentul în care vizionaseră reclame fără legătură cu alimentația.
„Acesta este primul studiu care arată că publicitatea doar pentru branduri alimentare influențează ceea ce mănâncă copiii”
Impactul asupra consumului de calorii a fost același, indiferent dacă reclamele promovau produse specifice sau erau reclame generale pentru branduri de fast food. Mai mult, tipul de reclamă (video cu sunet, postări pe rețele sociale, reclame audio în podcasturi sau afișe stradale) nu a influențat efectul asupra comportamentului alimentar.
„Acesta este primul studiu care arată că publicitatea doar pentru branduri alimentare influențează ceea ce mănâncă copiii”, a declarat Emma Boyland, autoarea principală a cercetării și profesor de marketing alimentar și sănătatea copilului la Universitatea din Liverpool. „Am demonstrat, de asemenea, că nu doar că mănâncă mai mult imediat după vizionarea reclamelor, ci consumă mai mult și la prânz, la câteva ore după ce au văzut acele reclame”.
„Alimentele pe care le-am servit nu erau aceleași cu cele prezentate în reclame și nu conțineau informații despre branduri. Așadar, nu e vorba că au fost determinați să cumpere un anumit produs sau să meargă să mănânce fast food, ci pur și simplu au fost impulsionați să consume ce aveau la dispoziție”, a explicat Boyland.
„Publicitatea alimentară determină un aport caloric excesiv în rândul copiilor”
Specialiștii atrag atenția că aceste concluzii arată existența unor lacune în viitoarea interdicție a reclamelor la junk food înainte de ora 21:00, măsură care urmează să intre în vigoare în Marea Britanie în luna octombrie.
Katharine Jenner, directorul Obesity Health Alliance, a subliniat: „Acest studiu trebuie să transmită un mesaj clar către factorii de decizie: publicitatea alimentară determină un aport caloric excesiv în rândul copiilor”.
Ea a adăugat: „Începând din octombrie, noile restricții vor limita reclamele la alimente nesănătoase la TV înainte de ora 21:00 și în mediul online, la orice oră, un pas esențial pentru a proteja copiii de cei mai mari promotori ai junk food-ului. Dar există în continuare portițe. Brandurile vor putea să-și promoveze imaginea fără a prezenta produse specifice, prin afișe publicitare sau panouri stradale, iar copiii supraponderali sau cu obezitate sunt deosebit de vulnerabili”.
„Obezitatea infantilă se menține la un nivel alarmant”
„Dacă guvernul este cu adevărat hotărât să elimine publicitatea la junk food destinată copiilor, trebuie să închidă portițele care permit companiilor să-i bombardeze în continuare”, a avertizat Jenner.
Dr. Helen Stewart, responsabil pentru îmbunătățirea sănătății în cadrul Royal College of Paediatrics and Child Health, a declarat: „Obezitatea infantilă se menține la un nivel alarmant, iar copiii din cele mai defavorizate zone sunt afectați de două ori mai mult decât ceilalți. Pediatrii recunosc că nu putem combate această criză fără să introducem și măsuri stricte pentru industria alimentară”.
Un purtător de cuvânt al Departamentului pentru Sănătate și Asistență Socială din Marea Britanie a transmis: „Guvernul nostru a luat măsuri curajoase pentru a interzice reclamele la mâncare nesănătoasă destinate copiilor, la TV și online, o măsură care va reduce cu 20.000 numărul celor afectați de obezitate și va aduce beneficii economice estimate la 2 miliarde de lire sterline. Încurajăm industria să se concentreze pe opțiuni mai sănătoase, permițând companiilor să promoveze alternative sănătoase în categoriile stabilite”.