De la cuantificarea pierderilor la salvarea alimentelor: risipa alimentară generează idei de afaceri/ Soluții digitale pentru combaterea risipei

risipa alimentara

Lupta împotriva risipei alimentare nu este doar o responsabilitate socială și economică, ci și un subiect din ce în ce mai important în societate. În acest context, apar inițiative pentru a o reglementa, iar unele companii își construiesc afaceri în jurul acestui obiectiv.

În Spania, legea pentru Prevenirea Pierderilor și Risipei Alimentare se află din nou în dezbatere parlamentară, scrie EFEAgro. Actorii economici din acest domeniu consideră că legea este un pas important pentru conștientizarea problemei, deși subliniază că aceasta nu oferă instrumente clare pentru prevenirea risipei.

O problemă globală de mare amploare

Risipa alimentară este un fenomen global major. Conform Raportului din 2024 privind Indicele Risipei Alimentare, realizat de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu (PNUMA), în 2022 s-au risipit echivalentul a peste 1 miliard de mese pe zi la nivel mondial.

În Spania, în 2023, s-au aruncat 1.183.416 kilograme de alimente la nivelul gospodăriilor, echivalentul a 904.105.925 de produse nefolosite, conform datelor Ministerului Agriculturii, Pescuitului și Alimentației (MAPA).

Soluții digitale pentru combaterea risipei

Too Good To Go: o aplicație pentru salvarea alimentelor

Una dintre cele mai cunoscute inițiative în acest domeniu este Too Good To Go, o platformă care conectează afacerile cu surplus alimentar cu utilizatorii care pot cumpăra pachete de alimente prin aplicația mobilă.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


În 2024, Too Good To Go a reușit să salveze peste 25 de milioane de pachete doar în Spania, ceea ce a prevenit risipirea a 25.000 de tone de alimente și a redus aproximativ 68.000 de tone de CO₂.

Aplicația funcționează în 19 țări, are peste 100 de milioane de utilizatori și colaborează cu 170.000 de magazine și restaurante. În Spania, are deja 20.000 de parteneri comerciali și 8 milioane de utilizatori.

Cu toate acestea, reprezentanții Too Good To Go consideră că noua lege pune accent doar pe risipa la nivelul consumatorilor, fără a include toate etapele lanțului alimentar. Ei subliniază că este esențial să se cuantifice risipa din fiecare etapă a lanțului de aprovizionare pentru a avea o imagine completă asupra problemei.

Totuși, intrarea în vigoare a legii este văzută ca o soluție suplimentară, iar aplicația ar putea fi folosită de afaceri pentru a se conforma reglementărilor și pentru a preveni risipa.

Coometas: sprijin pentru familiile vulnerabile

O altă aplicație, Coometas, funcționează într-un mod similar cu Too Good To Go, dar include și o componentă socială. Pe lângă conectarea afacerilor cu utilizatorii, platforma ajută familiile vulnerabile, oferindu-le bani digitali pentru a cumpăra produse alimentare prin aplicație.

În prezent, Coometas colaborează cu peste 5.500 de familii și funcționează ca un portofel virtual pentru cei care primesc sprijin de la organizații sociale.

În 2024, platforma a recuperat 26 de tone de alimente de la comercianții locali, colaborând cu peste 1.000 de magazine.

Fondatorul Coometas, Enrique de Miguel, consideră că, deși noua lege nu este încă aprobată, se observă deja o schimbare pozitivă. Totuși, el atrage atenția că legislația nu oferă instrumente concrete pentru reducerea risipei.

În ansamblu, adoptarea acestei legi este benefică pentru afaceri precum Coometas, deoarece atrage atenția asupra problemei și susține modelul lor de business.

Cum pot companiile să reducă risipa?

Pentru a combate risipa, este esențial să o cuantificăm. Aici intervine compania Comerso, o platformă care analizează risipa alimentară și ajută firmele să valorifice produsele nevândute, fie ele alimentare sau nealimentare.

Comerso, companie de origine franceză, s-a extins în Spania în 2023 și colaborează deja cu peste 2.500 de clienți și 6.403 organizații.

Din 2013, compania a salvat aproximativ 130.000 de tone de produse și a ajutat clienții să economisească 300 de milioane de euro, conform declarațiilor directorului Comerso Iberia, Juan Ángel Martín.

Obiectivul Comerso este de a ghida companiile către un model economic circular, transformând preocupările acestora într-un impact pozitiv triplu: social, ecologic și economic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *