21 iunie 2023 a fost o zi istorică pentru carnea cultivată. După ce Departamentul Agriculturii din SUA a acordat autorizații de inspecție firmelor Upside Foods și Eat Just, ambele companii au putut introduce oficial pe piață produsele lor din carne de pui cultivată, relatează fooddive.com
Din 2013, când Mark Post a creat primul produs de hamburger folosind celule cultivate, industria aștepta acest anunț federal.
Ambele companii își promovează capacitatea de a crea un produs care arată, are gustul și senzația cărnii tradiționale de origine animală, dar este și mai bun pentru dumneavoastră și pentru planetă.
Dar anul trecut a fost un an complicat pentru industrie. Între accesul limitat la capital și blocajele politice, viitorul cărnii cultivate pare foarte incert.
“Accesul la capital s-a restrâns cu siguranță”, a declarat Dr. Elliott Schwartz, cercetător șef pentru divizia de carne cultivată de la Good Food Institute într-un interviu acordat Food Dive.
“Există acum un rol important pentru guverne, în special pentru a profita de această oportunitate de a investi în cercetare și dezvoltare și într-o infrastructură pentru carnea cultivată”, a spus el.
Accesul la capital va continua să fie o provocare pentru industrie în următorii câțiva ani, dar filantropii ajută. Jeff Bezos, fondatorul și fostul CEO al Amazon, de exemplu, a deschis un Centru de Excelență pentru Proteine Alternative la Universitatea de Stat din Carolina de Nord.
Un pas înainte, doi pași înapoi?
După ce Upside Foods și Eat Just au parcurs ultimele etape ale procesului de aprobare a vânzării de către guvernul SUA, cele mai importante companii californiene au lansat debutul produselor lor în SUA la două restaurante conduse de bucătari renumiți.
Chef Dominique Crenn, recompensat cu o stea Michelin, a lansat puiul Upside Foods la Bar Crenn din San Francisco, iar celebrul chef Jose Andres a servit puiul Good Meat de la Eat Just la unul dintre restaurantele sale din Washington, D.C.
Însă ambele restaurante au încetat să mai servească aceste produse câteva luni mai târziu. Detaliile inițiale ale parteneriatelor nu au fost clare, deși ambele companii au declarat că lansările în restaurante au avut ca scop obținerea de feedback din partea consumatorilor.
Parteneriatul dintre Upside Foods și Crenn a avut ca scop testarea produselor în spațiul serviciilor alimentare de lux, un mediu în care consumatorii sunt susceptibili de a experimenta, a declarat COO Amy Chen pentru Food Dive într-un interviu anterior.
După ce China Chilcano a scos puiul cultivat de la Eat Just din meniu anul trecut, până în februarie, Bar Crenn a fost ultimul loc din SUA unde consumatorii puteau încerca carnea cultivată.
“În ceea ce privește Upside Foods, produsul pe care l-au lansat a fost un produs de piept de pui structurat și a fost 99% celule animale cultivate, un produs dificil de fabricat”, a declarat Shwartz. “Acesta a fost un produs moonshot pentru ei – scalarea acelui produs nu a mers atât de eficient pe cât s-a dorit inițial.”
Ca urmare a costurilor ridicate de producere a unui produs în cea mai mare parte cultivat, o mulțime de companii au creat produse hibride care includ un amestec de celule animale cultivate și alte proteine vegetale.
În mai, Eat Just’s Good Meat a încheiat un parteneriat cu magazinul alimentar premium Huber’s Butchery din Singapore pentru a-și vinde noul produs Good Meat 3, care utilizează 3% pui cultivat, combinat cu alte proteine vegetale. Produsul său Good Meat 3 a permis companiei să reducă costurile de producție și să vândă produsul la un preț competitiv, potrivit Eat Just.
Schwartz a declarat că aceste produse hibride sunt o modalitate prin care industria poate avansa, deoarece producția este mult mai ieftină.
Upside Foods, a cărei primă iterație de pui de cultură a fost 99% celule cultivate, își revizuiește în prezent produsul pentru a fi mai mult un hibrid, a spus Schwartz. Prin urmare, compania trebuie să aștepte să obțină, din nou, aprobarea autorităților de reglementare.
“În SUA, există o mulțime de companii care așteaptă aprobarea autorităților de reglementare de ceva timp”, a spus Shwartz.
Așteptarea, a spus el, se datorează în parte fluctuației de personal de la Food And Drug Administration care se ocupă de siguranța alimentară pentru carnea cultivată. “A existat o schimbare de evaluatori și, prin urmare, a fost nevoie de puțin timp pentru a materializa cât de repede pot revizui și aproba cererile.”
În ceea ce privește motivul pentru care atât Upside Foods, cât și Eat Just nu mai sunt disponibile pentru consumatorii din SUA, Schwartz a declarat că este greu de spus ce motivează companiile individuale, dar că obiectivul de la aprobarea inițială a unui produs este întotdeauna de a obține feedback-ul consumatorilor și apoi de a ajusta strategia în consecință.
În februarie, Upside Foods a oprit construirea unei fabrici de producție supranumită Rubicon, o instalație de 187 000 de metri pătrați care urma să aibă o capacitate inițială de milioane de kilograme de carne preparată în bioreactor pe an, fiind una dintre cele mai mari fabrici planificate.
Rapoartele spun că CEO-ul Uma Valeti a vrut să se concentreze în schimb pe instalația din Emeryville, California, care ar costa mai puțin. Într-un e-mail văzut de WIRED, Valeti a declarat că societatea face “eliminări selective de roluri” și “alte schimbări” care vor afecta 16 persoane din întreaga organizație.
Între timp, Eat Just a declarat că a revizuit planurile de a construi o instalație la scară largă în SUA cu zece bioreactoare de 250 000 de litri și că “nu încearcă să strângă bani pentru o instalație de carne cultivată la scară largă în acest moment”.
În schimb, Eat Just se va concentra pe dezvoltarea procesului la fabrica sa din Alameda, California și lucrează la noi produse despre care compania susține că vor fi mai ușor de adaptat la scară largă.
Josh Tetrik, CEO al Eat Just, a declarat în martie pentru AgFunderNews că, în urma testului efectuat vara trecută într-un restaurant la scară mică, compania nu a vândut niciun pui cultivat consumatorilor din SUA, dar va continua să vândă produsul la scară mică în Singapore.
Progrese în străinătate
În timp ce Eat Just și Upside Foods opresc sau încetinesc producția în Statele Unite, în Israel și Singapore, alte startup-uri din domeniul tehnologiei alimentare fac progrese.
Pe parcursul anului trecut, compania israeliană Aleph Farms a obținut aprobarea pentru vânzare în Israel, o companie numită Vow a primit aprobarea pentru produsul său în Singapore și a putut vinde în două restaurante, iar Good Meat și-a vândut produsul hibrid de pui cultivat în Singapore.
Un contrast puternic față de disponibilitatea sa în SUA, consumatorii din Singapore pot acum să intre într-un magazin alimentar și să plece acasă cu un produs din pui cultivat.
“Un punct cheie este că există zeci de alte cereri în curs de examinare în SUA și Singapore”, a declarat Schwartz, “astfel încât există o mulțime de companii care așteaptă aprobarea și există o cohortă de companii care se mută în facilități de producție.”
Blocaje economice – și acum politice
În ceea ce privește problemele politice care îngreunează industria, Schwartz a declarat că este “dezamăgitor” să vadă politicienii luând atitudine față de alegerea consumatorilor în domeniul alimentar – un aspect care, în opinia sa, nu ar trebui controlat.
Guvernatorul Floridei, Ron DeSantis, a declarat că salvează industria cărnii de vită de “elita globală” atunci când a semnat, la 2 mai, o lege care interzice carnea cultivată în Sunshine State.
La scurt timp după aceea, Alabama a devenit al doilea stat care interzice carnea cultivată în laborator.
Arkansas, Kansas, Kentucky, Mississippi, Missouri, Dakota de Nord, Oklahoma, Carolina de Sud și Wyoming au implementat, de asemenea, standarde care impun producătorilor de carne cultivată să precizeze clar că produsele lor nu conțin ingrediente de origine animală.
“Preocupările sunt în mod clar mascate de satisfacerea industriei existente, iar acest tip de protecționism care reiese din declarații, vor spune că sunt preocupați de siguranță”, a declarat Schwartz.
Totuși, susținătorii interdicțiilor care interzic vânzarea și producția de produse din carne cultivată spun că astfel se protejează crescătorii de bovine și agricultorii și se interzice unei clase “elitiste” să promoveze alimente nenaturale.
“Ceea ce face cu adevărat acest lucru este să elimine alegerea consumatorilor, precum și să înăbușe inovarea pentru o tehnologie nouă și promițătoare”, a declarat Schwartz. “Când vă uitați la istoria dezvoltării tehnologiei în general, cred că există analogii utile care se pot face.
“De exemplu, obișnuiam să producem gheață din lacurile înghețate din nord și să o transportăm în orașele din SUA. Când a fost inventată tehnologia de refrigerare, aceasta ne-a permis pentru prima dată să producem gheață fără a fi nevoiți să ne bazăm doar pe procesele meteorologice naturale și pe temperaturile scăzute”, a declarat Schwartz. “Și oamenii au avut de fapt o mulțime de reacții împotriva acestui lucru.”
Sursa: Fooddive.com