Trenurile sunt pentru toate gusturile și de asemenea pentru toate buzunarele. Trenul este cel mai bun și ecologic mijloc de transport. Iar dacă timpul îți permite, călătoria cu trenul te face să cunoști îndeaproape țara și oamenii. Există trenurile normale de transport pasageri, mai comode sau mai rudimentare, trenuri rustice (cel cu scaune de lemn în Spania sau cu tavan de sticlă în Elveția) și în fiecare poți opta, din punct de vedere al mâncării – ca și în avion – pentru sandvich-uri, snack-uri, răcoritoare sau o bere, un vin în miniatură. Dar există și trenuri unde poți trăi o experiență unică, în care, bineînțeles, gastronomia este protagonistă.
Trenul Belmond
De la primul tren care a circulat în lume, între Stockton și Darlington (Marea Britanie) în 1825, modul de a călători s-a schimbat mult. Îi datorăm confortul trenurilor marelui om de afaceri american Pullman, George Mortimer (1831-1897). În 1857, Pullman a proiectat primul vagon de dormit, dotat cu paturi suprapuse, scaune articulate, dulapuri, lavoare și o decorație luxoasă pentru a atrage oamenii de afaceri. Un an mai târziu, a lansat afacerea cu două vagoane reamenajate ale trenului Chicago-Alton și, din acel moment, totul s-a schimbat.
Una dintre cele mai renumite companii de trenuri de lux din lume este Belmond, al cărei parcurs a început în 1976, când a devenit proprietara legendarului Cipriani, A Belmond Hotel, din Veneția. Un an mai târziu, au început să adune vagoane pentru Venice Simplon-Orient-Express, iar în 1982 au lansat trenul pentru călătorii luxoase spre Veneția, recreând splendoarea altor vremuri. Astfel a fost readus la viață un tren magnific care a pornit în 1883, oferind călătorii de două ori pe săptămână din Gara de Est (Paris), prin Munchen, Viena, Budapesta, până în România. În 1891, acesta a primit numele de Orient Express, iar pe 1 ianuarie 1934, Agatha Christie a publicat romanul „Crima din Orient Express” și toată lumea a vrut să afle amănunte despre acest tren.
Trenul Venice Simplon Orient Express
Îngrijit în cel mai mic detaliu, admirat și venerat, acesta este adevărata bijuterie a coroanei, visul tuturor iubitorilor de trenuri, un adevărat simbol al designului Art Deco, care emană romantismul trenurilor și oferă o călătorie prin cele mai frumoase orașe ale Europei. Venice Simplon-Orient-Express este pur și simplu cel mai faimos tren din lume. O călătorie în timp, marcată de detaliile din lemn lustruit, tapițerii luxoase, în rezumat, tot glamourul și eleganța Epocii de Aur a călătoriilor, scrie National Geographic.
Champagne bar, langustă din Bretania și platou de sezon
În vagoanele sale poți savura o cupă de șampanie la barul dedicat ca în anii ’20 sau un cocktail în clasicul Bar Car.
Trei restaurante servesc prânzul și cina în această călătorie de lux autentic. Languste din Bretania sau roșii provensale sunt câteva din specialitățile regiunilor parcurse de tren. Pentru că meniul din tren este alcătuit pentru a reflecta și gastronomia țărilor prin care trece.
Gusturile Europei sunt incluse în meniuri fixe ce reflectă cea mai bună bucătărie de sezon și unde, de asemenea, se pot comanda băuturi și mâncăruri à la carte, contra unui supliment. Fiecare cerință dietetică este luată considerare pentru a asigura o călătorie culinară personalizată.
Côte D’azur, Etoile du Nord și L’Oriental – cele trei restaurante din Orient-Express
Primul dintre restaurante este Côte D’azur, impresionant decorat cu cristale René Lalique (renumit meșteșugar sticlar și bijutier francez, cunoscut pentru lucrările sale în stil Art Nouveau și Art Deco). Vagonul a fost construit în 1929 ca un Pullman de primă clasă.
Al doilea restaurant este Etoile du Nord, construit în 1926 în Anglia, cu unele dintre cele mai frumoase intarsii din lume. A făcut parte din trenul Etoile du Nord de la Paris, apoi a fost transferat la Edelweiss în Amsterdam.
Al treilea restaurant este L’Oriental, inițial un vagon de bucătărie Pullman, construit în Birmingham în 1927. Decorat cu panouri din lac negru, oferă o experiență de mare lux.
Micul dejun este, la rândul său, o experiență de neuitat
O călătorie de lux nu ar fi completă fără un mic dejun copios: Chef-ul executiv propune o selecție rafinată de variante de pâine proaspetă, somon afumat, ouă, trufe, caviar.
Experiența unui cuplu care a încercat gastronomia din acest tren
„În vagonul-restaurant Côte d’Azur — unul dintre cele trei, fiecare cu un decor unic … savurăm homar albastru din Bretania, cu fondue de fenicul și lasagna cu sos de sepie; filet de vită copt lent cu mousse de caviar de trufe; și o „pietricică” de ciocolată cu caramel sărat și unt. Totul este perfect echilibrat, bogat în arome și totuși delicat.
Deși ținuta de gală nu este obligatorie, toată lumea este îmbrăcată impecabil. După ce ne-am răsfățat cu gin tonic înainte de cină și cu șampanie în timpul mesei, ne întoarcem în vagonul-bar 3674, unde pianistul încântă oaspeții. Împodobit în albastru și auriu luxos, seamănă cu un club exclusivist — și, în multe privințe, chiar asta și este.
A doua zi micul dejun sosește la 8:30, chiar când Alpii Elvețieni încep să se desfășoare în jurul nostru, sub un cer albastru strălucitor.
La prânz, în timp ce luăm masa în vagonul-restaurant L’Oriental, decorul se schimbă brusc — Alpii sunt înlocuiți de malurile lacului Lugano: totul este plin de palmieri exotici, vile de inspirație italiană și ape albastre strălucind în soare.
Privitul pe fereastră devine dificil în timp ce mâncăm, dar mâncarea este, din nou, o distracție memorabilă. Somon sotat și spanac este servit cu carpaccio de scoici cu șofran și cremă de anghinare. Urmează piept de rață prăjit, cu un escalop de foie gras și coacăze roșii. La final, savurăm o tartă cu vișine, ananas în sirop și o fiolă cu jeleu Granny Smith”, relatează pentru National Geographic.