Conducerea sub influența alcoolului este ilegală în aproape toată lumea. Însă nu există o unanimitate în privința a ceea ce înseamnă exact acest lucru. Majoritatea țărilor din Europa de Vest au stabilit limita la 0,5 grame pe litru de sânge, dar în ultimii ani, unele au decis să-și înăsprească legile. Este cazul Spaniei, care dorește să reducă limita admisă de alcool la 0,2 grame pe litru de sânge, relatează El Pais.
Ce înseamnă exact 0,2 procent de alcool în sânge?
Conform unui calcul al Real Automóvil Club de España, limita de 0,2 grame pe litru de sânge poate fi atinsă, atât pentru bărbați cât și pentru femei, cu o greutate între 70 și 90 de kilograme, consumând 330 de ml de bere sau 100 de ml de vin sau șampanie. 0,5 grame pe litru (0,3 pentru șoferii începători), pe care Spania și alte țări vestice le acceptă în prezent, reprezintă aproximativ dublul acestor cantități.
Atunci când se diferențiază în funcție de gen, luând în considerare greutatea medie, 330 de ml de bere pot însemna între 0,21 și 0,28 pentru un bărbat cu o greutate între 70 și 90 de kilograme, depășind puțin limita. Același bărbat ar putea opta pentru un pahar de vin, care ar însemna între 0,16 și 0,2 de alcool în sânge. Un shot de lichior este sub limită, întrucât indicele său este între 0,13 și 0,17. Un cocktail cu 50 mililitri de alcool distilat înseamnă între 0,25 și 0,32 grame de alcool pe litru.
Situația se complică pentru femei. O femeie cu o greutate între 50 și 70 de kilograme nu ar putea consuma 330 de bere, deoarece aceasta ar însemna între 0,34 și 0,48 de alcool în sânge. Vinul ar fi, de asemenea, peste limită, dând între 0,25 și 0,34. Shot-ul este la limită, deoarece, în cel mai bun caz, dă un 0,2% de alcool în sânge. Un cocktail este deja de neimaginat, deoarece ar dubla limita permisă, ajungând între 0,39 și 0,55.
De ce tocmai 0,2?
Dovezile medicale arată că această limită, deși pare mică, poate altera semnificativ modul de conducere. Un analiză realizată de Universitatea Swinburn, din Australia, susține această idee, concluzionând că „nu există dovezi că ar exista un prag de alcool în sânge sub care să nu apară alterări.” Alcoolul crește nu doar probabilitatea unei coliziuni, ci și riscul unui rezultat clinic nefavorabil după incident. Studiile mai sofisticate, explică autorii, demonstrează că se produce „un declin semnificativ chiar și la rate foarte mici de alcoolemie, sub 0,2”. Alcoolul este a doua cauză de deces pe drumurile din Spania, deși nu se specifică dacă acest consum este peste sau sub limita legală. Un studiu al American Journal of Preventive Medicine arăta că 15% din decesele rutiere în Statele Unite sunt legate de consumul de alcool sub limita legală, situată acolo la 0,8%.
O bere afectează pe toată lumea la fel?
Un studiu de la Universitatea din Toronto, din 2013, a revizuit toate materialele publicate până în acel moment. Și a concluzionat că, în esență, consumul de alcool afectează toți șoferii. „Variabile precum vârsta, sexul, îndemânarea la volan și toleranța au un impact limitat”, menționa studiul. Factorii cei mai importanți au fost rata alcoolemiei și complexitatea sarcinii de conducere. Deci, ceea ce contează nu este atât de mult dacă șoferul este bun, cât dacă drumul este dificil. Totuși, deși nu sunt factori determinanți, ei există. Greutatea, compoziția corporală și vârsta influențează capacitatea organismului de a metaboliza o băutură alcoolică. Pe măsură ce îmbătrânim, pierdem capacitatea de a metaboliza alcoolul, un proces care se accelerează după 65 de ani. Și cu cât suntem mai grași, cu atât alcoolul ne afectează mai puțin.
Dar mie o bere nu-mi face nimic…
Unii oameni obișnuiți să bea mai mult spun că alcoolul nu îi afectează la fel de mult, că îl tolerează mai bine decât alții. Un studiu al San Diego Healthcare System a respins această idee. „Consumatorii frecvenți dezvoltă în timp o toleranță comportamentală la alcool pentru anumite sarcini de motricitate fină”, recunoștea studiul, „dar nu și pentru sarcini mai complexe [cum ar fi conducerea]”.
Când încep să se simtă efectele alcoolului?
După prima înghițitură de bere sau de vin, alcoolul este absorbit în aparatul digestiv, în special în intestinul subțire, de unde trece în sânge în cinci minute, atingând concentrația maximă între 30 și 90 de minute mai târziu.
Cum afectează reflexele noastre?
Majoritatea studiilor privind alcoolul și conducerea au analizat reflexele motorii și aspectele fizice, dar există multe necunoscute legate de aspectele emoționale ale comportamentului. „Este foarte important să facem distincția între aceste două lucruri”, explică Ignacio Morgado, profesor de psihobiologie la Universitatea Autonomă din Barcelona, Spania. „Alcoolul te face să crezi că poți mai mult decât poți de fapt”.
Există vreo modalitate de a reduce nivelul de alcool în sânge?
O echipă de cercetători de la Universitatea Politehnică din Zurich a prezentat în 2023 un gel proteic care descompune alcoolul în tractul gastrointestinal. Totuși, efectele alcoolului sunt detectabile în sânge timp de până la șase ore după consum.
Problema este alcoolul sau oboseala?
Alcoolul este un depresor al sistemului nervos. „După a doua sau a treia băutură, începe o depresie majoră”, spune profesorul Morgado.
În România, toleranță 0 față de alcool, dar mai multe accidente decât în alte țări europene
În concluzie, pare că cea mai bună variantă este cea aleasă de legislația din România ”Zero alcool la volan”. Paradoxal, România se confruntă cu provocări semnificative legate de accidentele auto cauzate de consumul de alcool. Deși decesele rutiere legate de alcool au scăzut, de pildă, de la 164 de decese în 2011 la 47 în 2021, consumul de alcool este încă o problemă relevantă în analizele și statisticile privind accidentele rutiere.
Dupa cat timp de la consumul unei beri de 330 ml poti urca linistit la volan? Afica daca beau dimineata la 10 o bere de 330, in cate ore alcoolul dispare complet din sange?
Referitor la alcool 0… s-ar putea ca varianta de 0.5 din Spania sa fie mai eficienta. Adica in Spania bei ceva, dar putin sa nu treci limita. Daca limita e 0, bei mai mult… ca oricum daca te prinde ai pus-o de permis…