Humane World for Animals (denumită anterior Humane Society International) a lansat ieri raportul The Pecking Order, ediția 2024, care evaluează politicile și practicile privind bunăstarea puilor crescuți pentru carne, publicate în ultimul an de 12 dintre cele mai mari branduri de fast-food din România. Concluziile raportului subliniază nevoia urgentă ca industria fast-food din România să își intensifice eforturile pentru îmbunătățirea condițiilor de viață a acestor păsări, mai ales în contextul unui interes tot mai mare din partea consumatorilor pentru o producție alimentară etică.
Analiza raportului se bazează pe criteriile ștințifice din Angajamentul European pentru Pui (ECC), aprobate de 38 de organizații care se ocupă de bunăstarea animalelor din întreaga lume. Aceste criterii stabilesc standarde minime pentru combaterea celor mai grave probleme de bunăstare din producția de pui de carne, precum supraaglomerarea, mediul inadecvat, creșterea accelerată și sacrificarea în condiții inumane. Până în prezent, peste 380 de companii din Europa, inclusiv 13 din România, s-au angajat să respecte criteriile ECC.

Lanțurile Paul, Ikea și Pizza Hut, pe primele locuri
Companiile au fost evaluate pe baza politicilor declarate și a practicilor lor de achiziții privind bunăstarea puilor. Pe primele locuri în clasament se află PAUL, IKEA și Pizza Hut, care au anunțat public politici de bunăstare aliniate la standardele ECC. Totuși, aceste companii trebuie să îmbunătățească modul în care raportează progresul în atingerea obiectivelor de bunăstare, pentru a demonstra consumatorilor că iau măsuri reale pentru îmbunătățirea condițiilor puilor din lanțurile de aprovizionare.
McDonald’s și alte lanțuri cunoscute nu au făcut public un angajament de respectare a standardelor ECC
În clasament urmează Subway și KFC, două companii ale căror politici fie nu menționează un termen limită, fie nu adresează probleme esențiale de bunăstare. 5toGo, Burger King, Domino’s, McDonald’s, Salad Box, Spartan și Starbucks au obținut cele mai scăzute scoruri, deoarece nu au publicat un angajament de respectare a standardelor ECC. Drept urmare, consumatorii pot doar presupune că aceste companii nu fac nimic pentru a remedia cele mai grave probleme legate de bunăstarea puilor crescuți pentru carne.
„Industria fast-food din Romania are responsabilitatea de a răspunde așteptărilor de astăzi ale consumatorilor și de a da un exemplu prin creșterea bunăstării animalelor,” declară Elise Allart, Corporate Engagement Director pentru Humane World for Animals Europe. “Salutăm progresele pozitive, precum planul de acțiune al IKEA pentru atingerea obiectivelor de bunăstare a puilor, și încurajăm și alte companii să urmeze exemplul. Suntem deschiși să colaborăm cu toate companiile pentru a le ajuta să să se implice mai mult pe viitor. Prin creșterea standardelor de bunăstare a animalelor, companiile pot juca un rol esential în dezvoltarea unui sistem alimentar etic și sustenabil”, a mai spus ea.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Peste 6 miliarde de pui sacrificați anual în UE
Peste 6,4 miliarde de pui sunt sacrificați anual în Uniunea Europeană, dintre care 300,8 milioane provin din România, iar practicile de creștere în sisteme intensive continuă să cauzeze probleme grave de bunăstare acestor păsări. Pentru producția de carne sunt selectate rase de păsări care iau rapid în greutate, ceea ce duce la probleme ale membrelor și dificultăți de mișcare ale puilor.

Angajamentul European pentru Pui promovează utilizarea raselor cu creștere mai lentă, care au o mobilitate mai bună, o imunitate crescută, și care necesită mai puțin tratament cu antibiotice. Totodată, asigurarea unui spațiu mai mare pentru fiecare pasăre, prin reducerea densității la sol, contribuie la creșterea nivelului de bunăstare, reducând utilizarea antibioticelor și combaterea bacteriilor rezistente la antibiotic.
80% dintre români, dispuși să plătească puțin mai mult pentru carne de la animale crescute în condiții mai bune
Consumatorii români devin tot mai conștienți de problemele legate de bunăstarea animalelor și sunt dispuși să susțină practici mai responsabile. Studiile prezentate în raport arată că:
⦁ 80% dintre români sunt dispuși să plătească cu până la 10% mai mult pentru produse ce implică un nivel mai ridicat de bunăstare a animalelor.
⦁ Vânzările cu amănuntul de carne de pui crescuți în aer liber și de pui bio au crescut cu 13.9% în perioada 2018-2022.
⦁ 69% dintre români vor condiții mai bune pentru animalele de fermă.
Ediția din 2024 The Pecking Order este un proiect derulat de World Animal Protection, alături de Humane World for Animals, Albert Schweitzer Stiftung, L214, Essere Animali și Obranci Zvirat. La evaluare au participat în total 75 de companii, fiind vizate piețele din Cehia, Franța, Germania, Italia, Polonia, România și Spania. The Pecking Order se ocupă cu evaluarea brandurilor din sectorul fast-food din 2019. În 2024 au fost evaluate șapte piețe europene, iar România a fost inclusă pentru a doua oară în acest raport.

Condițiile de bunăstare ale puilor diferă de la țară la țară. Fast-food-urile din Germania și Franța au obținut cel mai ridicat scor, demonstrând mai multe angajamente asumate și o implementare mai bună. Lanțurile din România obțin cel unul dintre cele mai mici punctaje, confirmând nevoia de a acorda o atenție mai mare acestui subiect.