Un studiu de impact înainte de luarea oricărei decizii privind o nouă plafonare extinsă la toate produsele româneşti este absolut necesar pentru a înţelege corect implicaţiile în funcţionarea pieţei agroalimentare din România, susţin reprezentanţii asociaţiei comercianţilor mici şi mijlocii şi cei ai marilor reţele comerciale din România.
„În zece luni au fost adoptate cinci măsuri de plafonare, se pregăteşte a şasea care le şi întrece. (…) În contextul în care Ministerul Agriculturii a comunicat în spaţiul public despre intenţia de a opera o a şasea plafonare – mult mai extinsă faţă de toate celelalte şi care să privească toate produsele româneşti – devine critică necesitatea unui studiu de impact. Realizarea unui studiu este practic singura modalitate de a obţine informaţii şi evaluări clare, pentru toţi operatorii economici din sectorul agro-alimentar, despre implicaţiile pe care o astfel de decizie le poate avea, atât pe termen scurt, dar şi în contextul pieţei concurenţiale comune. Astfel, ar trebui să fie exprimate clar oportunităţile, riscurile şi responsabilităţile plafonărilor succesive pentru a nu intra cu toţii într-o aventură cu final extrem de incert”, se menţionează într-un comunicat al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR) şi Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
Conform sursei citate, în prezent nu există niciun fel de evaluare sau aproximare asupra efectelor concrete în piaţă pentru consumatori, fermieri, producători sau retaileri şi nici obiectivul pe care o astfel de măsură l-ar putea urmări.
„Sperăm că domnul ministru va reuşi să găsească un moment în care se va opri din elanul zelos al plafonărilor, îşi va putea face o imagine de ansamblu şi va încerca sa aibă un dialog real cu toţi participanţii la lanţul agro-alimentar din România. Astfel şi-ar putea asigura un răgaz pentru a înţelege cu adevărat nivelul de îngrijorare şi de incertitudine privind echilibrul sectorului agro-alimentar din ţară. Aşteptăm şi de la domnul ministru de Finanţe un input în această situaţie, care în opinia noastră necesită o abordare decizională integrată”, susţin reprezentanţii celor două asociaţii.
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a anunţat, la jumătatea acestei luni, că se lucrează la proiectul privind limitarea adaosului comercial la toate produsele procesate în România, menţionând că “există o practică comercială neloială, astfel încât sunt produse româneşti cu adaos comercial foarte mare, iar produsele care vin din import au un adaos comercial foarte mic”.
El a explicat, la Palatul Victoria, că toate categoriile de produse din import care nu intră în procesare sau în abatorizare şi sunt vândute ca materie primă vor avea adaos comercial de 5%.
Potrivit lui Barbu, proiectul privind limitarea adaosului comercial la produsele româneşti va fi finalizat anul acesta.
„Se lucrează la acest proiect în momentul de faţă. Ştim foarte bine că ordonanţa privind plafonarea adaosului comercial a fost prelungită de către Parlamentul României până pe 31 decembrie şi le mulţumesc colegilor pentru că şi astăzi vedem o scădere a inflaţiei şi astăzi vedem, din datele Institutului Naţional de Statistică, că indicele preţului de consum a scăzut pe cele 21 alimente de bază din ordonanţa pe care noi am dat-o în Guvernul României, cu procente între 8 şi peste 30%. Se lucrează, nu voi da drumul la acest act normativ până toţi factorii implicaţi, vorbim aici de zona de retail, vorbim de procesatori, vorbim de Consiliul Concurenţei, nu ne vom pune de acord”, a precizat ministrul, după şedinţa de Guvern din 16 mai.