Frații Nicolae și Ion Herțea au decis să dea valoare adăugată laptelui obținut în ferma proprie și au înființat o unitate de procesare, unde prepară brânzeturi maturate, iaurturi și alte lactate.
Fabrica de lactate se află în satul Traian, comuna Cerna, din județul Tulcea, aproape de ferma de vaci pentru lapte din rasa Holstein. Unitatea de procesare a fost construită, în parte, cu fonduri europene:
”Investiția s-a ridicat la 6.000.000 de euro. Uniunea Europeană a asigurat 40%, noi am pus 60%”, a declarat Nicolae Herțea pentru G4Food, la Revino Gourmet – salon gastronomic, eveniment organizat în București, în perioada 5-6 octombrie.
Povestea afacerii agroalimentare de la Cerna a început cu douăzeci de ani în urmă, când frații Nicolae și Ion Herțea au întemeiat o fermă de vaci pentru lapte, în cadrul firmei Fraher SRL.
”Avem acum în jur de 1.000 de animale”.
Până anul trecut, ei au livrat laptele unor procesatori din zonă. Începând cu octombrie 2023, când au pus în funcțiune fabrica proprie, frații Herța folosesc laptele pentru prepararea unor produse în regie proprie: brânzeturi maturate și lactate acidofile.
Ferma produce lunar 100 de tone de lapte. Un procent de 70% din producția de lapte ajunge în unitatea de procesare.
”Noi realizăm produse lactate în sistemul de producție de la firul ierbii pe masa consumatorilor. Punem preț pe rețete vechi de lactate încercând să păstrăm tradițiile ancestrale și să le includem într-o abordare actuală, modernă de fabricare a produselor lactate”, a susținut antreprenorul din Cerna.
Perioada de maturare a brânzeturilor diferă în funcție de gama de brânză: ”Enisala” cu ardei 30 de zile, ”Dinogeția” 45 de zile, ”Traian” 90 de zile, ”Heracleea” 90 de zile.
Fabrica produce, totodată: lapte de consum, iaurt natural, lapte bătut, smântână ( cu grăsime 12%, 20% și 35% ), telemea superioară de vacă, ricotta, strachino și brânză proaspătă, sub brandul TU!
Produsele care ies pe poarta fabricii de lactate din Cerna ajung la magazine și în unități HoReCa din județele Tulcea, Constanța, Galați și Brăila.
Brânzeturile sunt vândute și on line pe platforma Freshful.
”Intenționez să înființez o cooperativă cu mai mulți fermieri din zonă. Sunt acolo crescători de oi și de capre, ar trebui valorificat și laptele din acele ferme”, a declarat Nicolae Herțea.
Firma Fraher SRL a reușit să dezvolte și sectorul de procesare a laptelui din ferma de vaci proprie, ajutată și de fondurile europene. Vânzarea de brânzeturi maturate într-o piață dominată de preferința pentru brânzeturi proaspete și telemea rămâne pe mai departe o provocare.
Prin campania „Fermier cu valoare adăugată”, G4Food promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe fermieri să producă și să vândă produse cu valoare adăugată, nu doar materii prime.