Este epoca Ozempic. Conceput inițial ca un medicament pentru diabet, medicamentul GLP-1 (glucagon-like pepide) și versiunile similare au explodat în popularitate ca soluție pentru pierderea în greutate, în special în rândul așa numitei elite. Pe măsură ce efectele Ozempic ajung în lumea modei, piața de resale ajunge să fie remodelată, relatează VogueBusiness.
Tracy Sun, cofondator și vicepreședinte pentru merchandising la Poshmark, piața second-hand peer-to-peer cu sediul în San Francisco, este deja martoră la semnele unei schimbări generate de aceste medicamente.
„Odată cu apariția acestor noi medicamente, ne așteptăm ca Poshmark să îi sprijine pe clienții noștri într-o nouă schimbare de viață”, spune Sun.
Datele Poshmark relevă o creștere semnificativă a listărilor de îmbrăcăminte pentru femei în mărime mare pe platformă în ultimii doi ani, inclusiv o creștere de 103% a listărilor în mărime 3XL, de 80% în mărime 4XL și o creștere de 73% în mărime 5XL.
Compania a raportat, de asemenea, o creștere cu 78% a noilor anunțuri care menționează „pierderea în greutate” în titlu sau descriere, vânzătorii încercând să scape de articolele care nu li se mai potrivesc. În timp ce aceste cifre sugerează că clienții se despart de mărimile mari de haine după ce au pierdut câteva kilograme, distribuția mărimilor pe comenzi rămâne constantă, fără o creștere marcată a cererii pentru mărimile mai mici, spune Sun.
„Observăm schimbări în cerere și ofertă”, adaugă ea, «și monitorizăm îndeaproape aceste tendințe pentru a rămâne în pas cu clientul».
Vestiaire Collective, B Corp cu sediul la Paris care facilitează vânzarea online de bunuri premium second-hand, a detectat, de asemenea, modele care ar putea fi legate de utilizarea sporită a Ozempic.
„Anecdotic, am avut unii vânzători care ne-au spus că au vândut pentru că dimensiunile lor s-au schimbat”, a declarat un purtător de cuvânt al mărcii.
În timp ce industria modei se luptă cu aceste evoluții, implicațiile pentru piața de revânzare sunt complexe. Neil Saunders, director general al diviziei de retail a Globaldata, subliniază că este încă devreme în ceea ce privește influența Ozempic.
„Platformele de revânzare trebuie să analizeze modelele cererii și ofertei, în special în ceea ce privește potențialul aflux de îmbrăcăminte de mărime mare”, notează el.
Jim Davis, Chief Revenue Officer al Goodwillfinds, magazinul online de articole second-hand care vinde articole donate de la magazinele Goodwill din SUA, a observat o tendință în creștere a persoanelor care donează piese după o pierdere semnificativă în greutate atribuită unor medicamente precum Ozempic.
Creșterea numărului de donații de îmbrăcăminte reprezintă o provocare unică în special pentru platformele de revânzare.
„Goodwill s-ar putea confrunta potențial cu aceeași problemă cu care se confruntă alți comercianți cu amănuntul de marcă”, explică Davis. „
Dacă afluxul de bunuri donate este tot într-un anumit interval de mărimi, iar cererea se îndreaptă spre mărimi mai mici, aceste articole mai mari ar putea să nu se vândă. Acest lucru creează o problemă în ceea ce privește misiunea noastră ESG [de mediu, socială și de guvernanță] de a preveni ca orice lucru să ajungă la un depozit de deșeuri.”
Problema gestionării unui dezechilibru al inventarului – provenit din pierderea în greutate indusă de Ozempic sau din alte cauze – ar putea pune piețele de revânzare în fața provocării de a-și alinia inventarul la cererea schimbătoare a consumatorilor, spune Saunders.
„Un aflux brusc de îmbrăcăminte de dimensiuni mai mari ar putea fi problematic, în special pentru platformele fără o cerere puternică în această categorie”, adaugă el, sfătuind companiile de revânzare să investească în analize pentru a obține eficiențe în sortimentele lor de mărimi.
Pentru brandurile de modă care intenționează să își lanseze propriile programe de revânzare, tendința prezintă atât oportunități, cât și provocări. Furnizorii de tehnologie de revânzare precum Trove, care alimentează platformele de second-hand deținute de mărci pentru Levi’s, Patagonia și Carhartt WIP, ajută deja mărcile de îmbrăcăminte să capitalizeze beneficiile de mediu și potențialul economiei circulare ale revânzării.
Mișcarea de pierdere în greutate care decurge din utilizarea unor medicamente precum Ozempic ar putea înclina balanța pentru companiile care se gândesc la o lansare pe piața second-hand.
„Brandurile văd revânzarea ca pe o modalitate de a recâștiga controlul asupra modului în care produsele lor sunt prezentate, tarifate și întreținute”, spune Saunders.
„Este o modalitate de a participa la piață, asigurându-se în același timp că articolele lor se aliniază cu valorile mărcii lor.”
Programele de revânzare a mărcilor ar putea servi, de asemenea, ca un instrument strategic pentru mărcile care se confruntă cu impactul medicamentelor pentru pierderea în greutate.
„Pentru consumatorii care trec prin schimbări semnificative de greutate, programele de revânzare de marcă oferă o modalitate convenabilă de a schimba mărimile vechi cu unele noi”, spune Terry Boyle, CEO al Trove, care a achiziționat recent Recurate, un partener tehnologic de revânzare al Michael Kors, Another Tomorrow și Mansur Gavriel.
„Este o opțiune atractivă pentru consumatori și o mișcare inteligentă pentru mărci pentru a menține loialitatea clienților.”
Davis de la Goodwillfinds este de părere că unele mărci vor introduce probabil programe care să le permită clienților să schimbe hainele care nu li se mai potrivesc ca urmare a pierderii în greutate – o modalitate inteligentă de a păstra o parte din portofelul cumpărătorului.
Revânzarea a fost unul dintre singurele motoare de creștere ale comerțului cu amănuntul în ultimii ani. Piața hainelor la mâna a doua ar trebui să ajungă la 367 de miliarde de lire sterline până în 2028, conform celui mai recent raport Resale al platformei de revânzare online Thredup.
Aceasta este mai mult decât dublul valorii globale de 108 miliarde de lire sterline a sectorului în 2021 și, probabil, nu ia în considerare macro-tendințele precum apariția recentă a injectabilelor anti-obezitate.
Într-un sondaj realizat pe un eșantion de peste 5.577 de adulți americani, cel puțin 15,5 milioane de americani au utilizat aceste medicamente, potrivit firmei de cercetare Gallup.
În total, 12% dintre adulți au declarat că au utilizat la un moment dat medicamente GLP-1, iar 6 % dintre aceștia le iau în prezent, conform datelor sondajului publicat în mai de organizația americană KFF pentru politici de sănătate. 9% din populația SUA, adică 30 de milioane de persoane, ar putea lua medicamente GLP-1 pentru slăbit până în 2030, potrivit JP Morgan.
Toate aceste date sugerează că industria de revânzare a îmbrăcămintei se confruntă cu ceea ce ar putea reprezenta o “furtună perfectă”: Schimbarea rapidă a dimensiunilor corporale ale americanilor și hainele aruncate se ciocnesc cu disponibilitatea 24 de ore din 24 și 7 zile din 7 a magazinelor online de modă la mâna a doua.
Deși o mare parte din tranzacțiile de revânzare au loc prin intermediul unei multitudini de site-uri și piețe de comerț electronic, întreprinderile de cărămidă și mortar rămân o componentă esențială a accesibilității produselor second-hand. Unele magazine comunitare de revânzare fac deja legătura între produsele farmaceutice de slăbit și creșterea donațiilor de îmbrăcăminte de dimensiuni mai mari.
Pentru Janet Curran, proprietara Do Good Co, un butic fără scop lucrativ care vinde modă vintage și second-hand în sprijinul organizațiilor caritabile locale, medicamente precum Ozempic declanșează o „mare schimbare pe piața sustenabilității” prin dezlănțuirea unui nou val de îmbrăcăminte – adesea high-end – în canalele de revânzare.
„Am observat entuziasm din partea femeilor și bărbaților care au pierdut în greutate și au o nouă șansă la viață”, spune Curran. Deoarece magazinul se bazează pe donații din partea comunității, inventarul este imprevizibil, dar ea indică o „creștere a donațiilor de lux din această nebunie GLP-1” atunci când organizația găzduiește evenimente de colectare.
Hainele exterioare de la Oscar de la Renta, Max Mara și Chanel sunt doar câteva dintre donațiile recente în mărimile 12 și 14 care ajung la Do Good Resale – o abatere distinctă de la tendințele tipice, potrivit companiei. „Există un impermeabil Burberry mare în inventarul nostru care nu va rezista toată luna”, spune Curran.
Deși impactul pe termen lung al medicamentelor pentru slăbit asupra pieței de revânzare a modei rămâne incert, este clar că industria trebuie să se adapteze la evoluția comportamentelor consumatorilor.
Brandurile pot profita de această tendință prin parteneriate cu platforme de revânzare, prin oferirea de servicii personalizate, cum ar fi programe de reîmprospătare a garderobei, și prin promovarea practicilor de modă durabile, cum ar fi repararea și croiala.
În plus, acestea ar putea lua în considerare crearea unor opțiuni flexibile de mărime, cum ar fi blugii „one-size-fits-four” la Good American, sau lansarea unor campanii care să se adreseze consumatorilor care se confruntă cu schimbări semnificative în ceea ce privește dimensiunile corpului lor, poziționându-se ca aliați în evoluția stilului acestora.
Implicațiile fenomenului Ozempic sunt încă în desfășurare, fără o direcție clară în ceea ce privește impactul său asupra sectorului second-hand. Dar oricine are pielea în joc va urmări îndeaproape cum aceste medicamente de pierdere în greutate iau amploare și slăbesc milioane de consumatori.