Freixenet, marca de cava care a ajuns din pivnițele din Catalonia în magazinele din întreaga lume. Istoria unui brand, a unei familii și a unui succes mondial

Freixenet, cava, Spania, sampanie, calatorii culinare, foodlife, retetele Juanitei

Freixenet este o companie spaniolă producătoare de cava și alte vinuri spumante aflată la o oră de Barcelona, pe dealurile scăldate de soare din Sant Sadurní d’Anoia. Locul este binecuvântat de Dumnezeu, peste 100 de fabrici și producători de cava trăiesc și desăvârșesc în zonă această minunată licoare.

Diferența între șampanie și cava

De fapt, nu există diferențe între șampanie și cava în ceea ce privește modul de elaborare. Ambele vinuri sunt spumante, produse folosind “metoda tradițională” sau fermentația în sticlă. Francezii au fost descoperitorii acestei metode, care este cunoscută și sub numele de Méthode Champenoise.

Numele de șampanie nu poate fi folosit în alt loc decât în regiunea delimitată din Franța unde este produsă, la fel cum se întâmplă cu cava în Spania, unde denumirea de origine cava se extinde pe diferite teritorii ale țării.

Istoria Freixenet

Istoria Freixenet coboară până în secolul XII. Compania a fost fondată după unirea a două familii specializate în piața vinicolă: familia Ferrer, proprietarii La Freixeneda și familia Salas, fondatorii Casa Sala. Când Pedro Ferrer Bosch s-a căsătorit cu Dolores Sala Vivé, au pus bazele viitoarei Freixenet. Producția viticolă spaniolă a scăzut la sfârșitul secolului al XIX-lea, când multe companii s-au orientat către producția de cava. Freixenet a început să îmbutelieze vinuri spumante sub această marca în 1914.

În timpul războiului civil spaniol, familia a pierdut compania, dar au recâștigat-o la sfârșitul războiului datorită eforturilor depuse de Dolores Sala și fiica sa. În 1941, au lansat produsul lor cel mai vândut, cava “Carta Nevada”. Sub conducerea lui José Ferrer, la sfârșitul anilor 50, Freixenet a reușit să îmbunătățească traiectoria comercială a companiei, devenind una dintre principalele firme de cava. În 1974, au lansat “Cordón Negro”. Începând cu anii 70, Freixenet s-a extins pe piețele internaționale și în 1985 a devenit lider mondial pe piața de cava.

În următoarele decenii, au fost lansate produse din ce în ce mai moderne și mai inovatoare, precum Elyssia în 2009, ICE ( în 2016 ), care se consumă cu gheață, Prosecco în 2017 sau Vinos Freixenet în 2021.

În 2018, grupul german Henkell & Co. a achiziționat 50% din Freixenet, un an mai târziu compania mixtă hispano-germană fiind redenumită Henkell Freixenet, grupul de vinuri spumante lider mondial în zilele noastre.

Sursa foto: Freixenet/grupofreixenet.com
Sursa foto: Freixenet/grupofreixenet.com. Fațada este realizată din plăci ceramice pictate manual și arse în cuptor, după o metoda tradițională.

Cum arată cramele Freixenet azi 

Astăzi vechile crame, de la care a plecat întreaga istorie a familiei Ferrer Salas, sunt monument istoric și muzeu. Un loc pitoresc în care coborând câte un nivel descoperi lumea misterioasă a producerii vinurilor spumante. Rastelurile de lemn cu sticle pline de praf recreează povestea, iar ghidul îți arată cum se întorceau sticlele la intervale de timp precise, în sensul acelor de ceasornic.

Pășești într-o lume în care oamenii erau mai calmi, deși viața era mai dură, dar ritmul era mult mai așezat. Descoperi o întreprindere de familie care s-a dezvoltat pas cu pas, înfruntând vicisitudinile istorice sau condițiile climatice. O mână de oameni tenace care au crezut în produsul și în steaua lor și nu s-au dat bătuți niciodată, până în zile noastre.

O dedicație aparte pentru o femeie specială

Spaniolii pun mare preț pe forța și rolul femeii în familie. În cramele de la Freixenet la loc de cinste este doña Dolores Sala și fiica sa cea mare, Pilar Ferrer Sala. În 1939, au fost printre primele femei antreprenoare din Spania, asumându-și rolul de directori ai firmei. În acei ani extrem de dificili, au condus, cu mână de fier, o companie tradițională și au transformat-o după război într-o întreprindere de succes. În 1941 au lansat Carta Nevada, produsul iconic al firmei.

Degustare de cava

Iar după ce ai ieșit din nou la lumina soarelui, în fața cramelor, te așteaptă o degustare de cava. Poți să încerci soiuri și ani diferiți, poți cere cava fără alcool dacă ești cu mașina ori copiii sau un paring de cava cu ceva brânzeturi din regiune.

Terasa, răcoroasă și umbrită te transpune în lumea familiilor hispanice vechi, care luau aici masa, la adăpost de căldură, acum mai bine de o sută de ani. Atmosfera cu parfum de secole e întreținută de mașinile de epocă din curte.

Pleci de aici cu sentimentul de părere de rău pentru că viața ta e atât de trepidantă, dar cu bucuria că ai putut face o escală în timp și te-ai delectat cu unul (sau mai multe) pahare de cava excepționale.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *