Se găsește sub formă de tabletă, bomboane sau praline. Fie că e neagră, albă, cu lapte sau nuci și fructe, ciocolata este unul dintre cele mai consumate alimente din lume, în special în perioada Sărbătorilor Pascale. Are o istorie fascinantă, un proces de producție foarte satifăsfăcător și în prezent primește multă atenție din cauza creșterii exponențiale a prețului boabelor de cacao de la începutul anului, transmite Economedia.
Vom explora succint piața de ciocolată din România, atât oferta, cât și cererea. De asemenea, vom analiza și situația financiară a celui mai mare producător de ciocolată autothton, Kandia Dulce S.A.
Ciocolata este realizată din boabele de cacao produse de arborele de cacao, care crește în climatele tropicale. Aproximativ 70% dintre boabele de cacao la nivel mondial provin din 4 țări din Africa de Vest, și anume Coasta de Fildeș, Ghana, Nigeria și Camerun.
După culegere, boabele de cacao trec prin multiple procese precum: fermentare, uscare, prăjire și măcinare. După aceea, producătorii adaugă lapte, zahăr, nuci, arome și alte ingrediente suplimentare. Într-un final, ciocolata este turnată în forme, răcită, împachetată și vândută magazinelor de retail pentru a fi mai apoi cumpărată de consumatori.
Date generale despre piața românească de ciocolată
Per ansamblu, piața românească pentru ciocolată și produse pe bază de ciocolată a crescut constant din 2019 încoace, având o creștere anuală medie de 7,35%. Cu toate acestea, pandemia a afectat producția locală în cea mai mare măsură. Din acest motiv, industria aceasta a scăzut în perioada 2019-2022, dar a inceput să-și revină începând cu 2023.
Important de menționat este faptul că, pe lângă efectele pandemiei de COVID-19, decizia Nestle de a-și închide fabrica din Timișoara a amplificat declinul din producție.
Piața de ciocolată în România:
„Deşi contextul economic actual este încă incert pentru industria alimentară, consumul de ciocolată a ajuns la valoarea anterioară pandemiei încă din 2021. Previzionăm o creştere de aproximativ 10% în următorii 3-4 ani”, a spus Alina Duluman, Digital Marketer pentru Puratos România, subsidiara locală a liderului global în furnizarea de ingrediente pentru produse de brutărie, patiserie și fabricarea ciocolatei.
Jucători-Cheie – Oferta
Așa cum este de așteptat, giganții internaționali Nestlé, Ferrero și Mondelez domină comerțul cu ciocolată, alcătuind circa 60% din piața de retail și distribuție de ciocolată din țară.
Când vine vorba de producție, în schimb, lucrurile stau diferit. Kandia este cel mai mare producător, fiind urmat de Rap Confectionery SRL și de Heidi Chocolat. Important de reținut este faptul că atât Kandia, cât și Heidi sunt deținute de compania austriacă Meinl.
Consumatorii – Cererea
În România, consumul mediu de ciocolată pe cap de locuitor a fost de 3,5 kg în anul 2021, mult sub fruntașa la nivel mondial Elveția, cu 9,7 kg, dar mai mult de 3 ori peste media globală de doar 0,9 kg.
La întrebarea cine cumpără toată această ciocolată, răspunsul simplu este toată lumea. Dar milenialii (cei cu vârste cuprinse între 30 și 45 de ani) și reprezentanții generației X (cei cu vârste cuprinse între 45 și 65 de ani) constituie 71% din cerere. Femeile consumă ceva mai multă ciocolată decât bărbații (53% față de 47%), dar raportul înclină în favoarea femeilor în ce privește ciocolata fină. De asemenea, cei mai mulți consumatori cumpără acest tip de produse din supermarket.
Având în vedere creșterea de 10,8% în cantitatea cerută din intervalul 2021-2022 și creșterea de 11,3% a salariului mediu net la nivel național din aceeași perioadă, se poate determina elasticitatea cererii în funcție de venit la aproximativ 0,95, așadar puțin inelastică. Totuși, pentru perioada următoare (2022-2023), creșterea în cantitatea cerută a fost de doar 4,54%, iar creșterea salariului mediu net național a fost de 15,5%, ceea ce inseamnă o elasticitate a cererii mult mai inelastică, de circa 0,29. Ce este de reținut este că pentru români, produsele pe bază de ciocolată sunt, în general, mai aproape de nevoie decât de dorință.
În ce privește ciocolata premium, cererea este elastică, reflectând componenta luxului. Spre exemplu, în perioada 2022-2023, vânzările Leonidas, cel mai mare vânzător de ciocolată belgiană din țară, au crescut cu 60%, în timp ce salariul mediu net la nivel național a crescut cu 15,5%, de unde se poate obține o elasticitate mare, de aproximativ 3,9.
Lunile martie și februarie sunt cele mai importante în materie de vânzări, reprezentând numeroase ocazii de consum, precum 1 Martie, Ziua Internațională a Femeii (8 martie), Valentine’s Day (14 februarie) sau Dragobetele (24 februarie).
Citește articolul complet în Economedia.
Sursă imagine principală: Pexels/Anete Lusina