Anul 2024 a fost unul dificil pentru piața tractoarelor și utilajelor agricole în Europa.Înmatriculările de tractoare au scăzut la nivelul anului 2024 pe aproape tot continentul european dar în acest an există semne de redresare a acestei piețe, indică un raport foarte detaliat al CEMA, o asociație a producătorilor de utilaje agricole, citat agronotizie.imagelinenetwork.com, o publicație de sector.
Potrivit documentului, bazat pe datele provenite de la asociațiile naționale ale producătorilor de utilaje agricole de pe continent, au fost înmatriculate anul trecut 204.500 utilaje agricole, dintre care doar 144.400 tractoare agricole propriu-zise. Restul se referă la categoriile ATV-uri, vehicule utilitare side-by-side, încărcătoare telescopice și alte tipuri de mașini.
Cele mai scăzute vânzări din 2014
Referitor strict la tractoarele agricole, între 2023 și 2024 înmatriculările au scăzut cu 8,1%, de la 157.147 la 144.400 unități, atingând astfel cel mai scăzut nivel din 2014 încoace. Între 2021 și 2024, evoluția a fost constant negativă, cu o scădere totală de 20% în trei ani. Împărțind tractoarele agricole în categoria de modelele de până la 50 CP și cele de peste 50 CP, rezultă că în 2024 primele au înregistrat o creștere de 1,1% față de 2023, ajungând la peste 26.500 unități (18% din total), în timp ce pentru a doua categorie s-a înregistrat o scădere cu 9,9%, de la peste 130.800 la puțin sub 117.900 unități (82% din total).
Singurele excepții: modelele mici (până la 30 CP) și cele mari (250–300 CP), care au crescut ușor comparativ cu 2023. Modelele de peste 250 CP au încheiat 2024 cu o creștere de aproape 20% față de 2023. Deși reprezintă doar 9% din totalul european, ponderea lor a crescut față de 7% în anul precedent. În schimb, tractoarele de putere medie (80–130 CP) au înregistrat cele mai mari scăderi.
Potrivit CEMA, scăderea înmatriculărilor în 2024 nu s-a datorat întreruperilor lanțurilor de aprovizionare post-pandemie, depășite între timp, sau scăderii traficului prin Canalul Suez – o situație care a influențat semnificativ comerțul mondial. Este vorba, potrivit analizei, de o clacisă reducere a cerereii reale din partea fermierilor europeni. Rentabilitatea redusă în unele sectoare-cheie, disponibilitatea scăzută a subvențiilor publice pentru investiții și condițiile meteorologice nefavorabile în multe regiuni europene au afectat dorința fermierilor de a cumpăra tractoare noi.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Cauza principală, scăderea profitului fermierilor
Fermierii din multe țări europene se confruntă cu o reducere a marjelor de profit cauzată de scăderea prețurilor la produse agricole și creșterea costurilor de producție. Deși prețurile multor mărfuri sunt ușor mai mari decât înainte de boom-ul început în 2021, ajustate la inflație sunt mai mici decât în urmă cu patru ani.
În același timp, în aceeași perioadă, multe costuri de producție au crescut: excluzând inflația, energia și combustibilii s-au scumpit cu 23%, iar îngrășămintele cu 25%. Per total, costurile de producție au crescut cu 7%.
Totodată, clima a avut și ea un impact negativ: în nord-vestul Europei ploile abundente au împiedicat lucrările agricole, iar în sud-estul continentului seceta și temperaturile ridicate au afectat culturile. Cu venituri reduse cu 10% în 2023 și în scădere și în 2024, fermierii UE întâmpină pur și simplu dificultăți în a investi în reînnoirea utilajelor, consideră autorii analizei.
Doar patru țări UE sunt în contratendință
Analizând datele pe țări, doar Portugalia, Spania, Belgia și Grecia au încheiat 2024 cu creșteri față de 2023 în comerțul cu tractoare: Portugalia +25,4%, Spania și Belgia peste +13%, iar Grecia +5,4%.
În contrast, Franța, Germania, Danemarca, Suedia, Finlanda și Slovacia au înregistrat scăderi sub 10%, în timp ce țările din Balcani, Estonia, Letonia și Islanda au avut scăderi de peste 20%.
Concret, piața germană a scăzut cu 4,4%, cu peste 1.280 tractoare mai puțin: tractoarele sub 50 CP au avut o scădere ușoară, iar cele între 50–150 CP au înregistrat o scădere de două cifre. Modelele peste 150 CP au crescut ușor.
În Franța, piața a scăzut pentru prima dată a scăzut sub 34.000 unități înmatriculate, cu peste 1.700 mai puține față de 2023 (-5%). Modelele standard au scăzut cu 8,4%, cele specializate cu 24,6% (cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu). Segmentul tractoarelor pentru grădinărit a crescut cu 9%, iar cele de peste 300 CP cu 13%. Puterea medie a tractoarelor standard a crescut la 169 CP (de la 163,5 în 2023).
În Italia, datele unei mari asociații de sector indică faptul că în 2024 au fost înmatriculate puțin peste 15.400 tractoare în Italia, cu o scădere de 12,2% față de 2023. Singura clasă în creștere: 0–25 CP (+19%). Piața second-hand, în schimb, a crescut cu 8%, ajungând la peste 57.000 unități vândute.
Scăderi și în afara pieței UE
Înmatriculările utilajelor agricole au scăzut și în Marea Britanie cu 11,7%, sub 12.000 unități, cel mai mic nivel din 2020. Modelele de peste 50 CP au fost sub 10.000. Singurul segment în creștere: tractoarele de peste 240 CP (+14%), ceea ce a dus la o putere medie record de 180 CP. Cauze: reduceri de subvenții și modificări fiscale în legea bugetului guvernului Starmer, alături de costuri mari și vreme nefavorabilă.
Mergând mai spre sud, și în Turcia s-a înregistrat același trend descendent, cu 63.545 tractoare înmatriculate, cu 185 Față de 2023 (77.901 unități).
Semne de redresare în 2025
În acest an, indicele CEMA al climatului de afaceri a crescut de la -11 în februarie, la -5 în martie și +2 în aprilie 2025 – pentru prima dată pozitiv de la mijlocul lui 2023 încoace.
Stocurile de mașini au scăzut sub media ultimilor trei ani în toate piețele europene. Se remarcă un optimism crescut mai ales în Polonia, Spania, Italia și America de Sud. În acest context, se estimează o creștere medie de 3% a cifrei de afaceri în 2025.
Scăderea investițiilor în mecanizare e corelată cu un declin de 8% al valorii producției agricole (cauzat de recolte slabe la cereale și vin). În 2024, producția cerealieră a scăzut cu 21,7%, iar cea viticolă cu 20%. Franța a coborât pe locul al doilea în Europa la producția de vin. Cu marje în scădere pentru al doilea an consecutiv, fermierii francezi se confruntă cu o criză de rentabilitate.