În comedia romantică „The Lonely Guy” din 1984, un restaurant aglomerat rămâne în tăcere atunci când Steve Martin îi spune gazdei că vrea o masă pentru a lua cina singur. Un reflector se aprinde asupra lui în timp ce se îndreaptă stângaci spre locul său.
Prea jenat să recunoască faptul că ia cina singur, Martin se preface că este un critic de restaurant și scoate un carnețel când sosește comanda.
Dar stigmatul cinei de unul singur a dispărut pe măsură ce tot mai mulți oameni trăiesc singuri. Astăzi, tot mai mulți oameni fac rezervări pentru unul singur, relatează CNN.
Pe platforma de rezervări pentru restaurante OpenTable, rezervările online pentru grupuri de o persoană la restaurante cu masă au crescut cu 8% în cele 12 luni care s-au încheiat la 31 mai, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.
Un sondaj online realizat în iunie pe 2 000 de consumatori și comandat de OpenTable a arătat că 60% dintre respondenți au luat masa singuri în ultimul an, inclusiv 68% dintre respondenții din Generația Z și Millennial.
Unele persoane preferă să ia masa singure pentru că este convenabil, fără să gătească sau să facă curățenie acasă. Alții caută în mod activ mesele solo pentru a încerca restaurante noi. Conform sondajelor, proprietarilor de restaurante și observatorilor din industrie, milenialii și generația Z determină creșterea numărului de persoane care iau masa singure.
Datorită rețelelor de socializare, oamenii găsesc mai ușor restaurantele potrivite pentru o masă individuală, iar tendințele demografice au consolidat această tendință.
Creșterea restaurantelor fast-casual, cum ar fi Chipotle și Sweetgreen, care se adresează prânzurilor și cinelor convenabile, a făcut, de asemenea, mai ușor pentru unii oameni să se simtă confortabil să facă pasul următor și să se așeze la o masă sau la un bar pentru prânz sau cină, spun experții.
Tendințele în materie de mese sunt o reflectare a unor schimbări mai mari în ceea ce se întâmplă în jurul nostru, a declarat Stephen Zagor, un consultant în domeniul restaurantelor care predă la Columbia Business School.
„Aici, mesele solo sunt oglinda unor comportamente sociale mai mari”.
Un procent record de 30% dintre americani trăiesc singuri, iar oamenii se căsătoresc mai târziu ca niciodată și mai rar ca niciodată. Doar 37% dintre americanii cu vârste cuprinse între 25-49 de ani erau căsătoriți și aveau copii, față de 67% în 1970.
Sondajele arată că și atitudinea consumatorilor față de a lua masa singuri s-a schimbat. Într-un sondaj realizat în 2022 pe 1 200 de consumatori, firma de cercetare de piață Mintel a constatat că 60% dintre respondenți se simt confortabil să mănânce singuri la un restaurant casual.
Unii dintre cei care iau masa singuri o văd ca pe o modalitate de a se deconecta și de a se răsfăța, a declarat Robin Chiang, Chief Growth Officer al OpenTable. Sondajul OpenTable a arătat că „timpul pentru mine” este motivul principal pentru care oamenii iau masa singuri.
„Timpul singur atât de necesar” a fost, de asemenea, cel mai important motiv invocat pentru a lua masa în oraș de unul singur în sondajul 2023 comandat de aplicația de rezervări de restaurante Resy.
„Prefer acest lucru pentru că ai ocazia să experimentezi pe cont propriu și să stabilești legături”, a declarat Leandra Moultrie, în vârstă de 34 de ani, o profesionistă în marketing și o gurmandă autodescrisă care ia frecvent masa singură în Orlando, Florida, pentru brunch, prânz, cină și degustări ale bucătarilor.
Creșterea numărului de bloggeri culinari pe Instagram i-a facilitat descoperirea unor locuri interesante unde să ia masa singură, a declarat Moultrie. Ea s-a folosit de ieșirile ei solo pentru a încerca bucătării noi și a interacționa cu barmanii, servitorii și alți oaspeți. De obicei, ea caută o masă, dar va sta la bar în restaurantele pline de viață.
Moultrie recunoaște că primește întrebări de la personalul restaurantului și de la alți clienți atunci când mănâncă singură în oraș, ca și cum ar aștepta o întâlnire.
Oportunitate pentru restaurante
Restaurantele observă și ele tendința de a lua masa singur și își adaptează strategiile, cum ar fi adăugarea mai multor mese pentru bucătari și aranjarea locurilor pe blat.
„Din partea restaurantului, este o oportunitate de a umple locurile. Restaurantele vând locuri, nu mese”, a declarat Zagor.
Yasmin Wages, coproprietar al restaurantului thailandez și vietnamez Malai Kitchen, care are patru locații în zona Dallas-Fort Worth, a declarat pentru CNN că Malai Kitchen înregistrează o creștere a numărului de rezervări individuale pentru prânz și mesele de după-amiază târziu.
„Anterior, cinele solo preferau să stea la bar”, a spus ea. „Din ce în ce mai mult, ei preferă o masă sau o cabină mai privată”.
Cel mai nou restaurant al lui Wages, care a fost deschis în urmă cu trei ani, a fost proiectat cu cabine mai mici, pentru două persoane. Acestea se dovedesc a fi perfecte pentru mesele single. Fiecare fel de mâncare din meniu este conceput ca o porție de dimensiuni individuale, ceea ce este, de asemenea, o atracție pentru persoanele care mănâncă singure.
În trecut, mâncatul individual era desconsiderat, a spus ea. Acum „mi se pare pașnic. Puteți să vă deconectați de lume timp de 40 de minute și să vă bucurați de mâncare”.
Cei care mănâncă singuri sunt adesea mai interesați să pună întrebări și să se implice cu personalul decât alții, a spus el. Servitorii și barmanii sunt instruiți să acorde mai mult timp celor care iau masa singuri, explicându-le elementele noi din meniu și oferindu-le sugestii.