Una dintre multele sărbătorile tradiționale specifice alternativei de învățământ Waldorf este și Sărbătoarea Recoltei. Desfășurat, anual, într-un spațiu de poveste, la Seeds by NTUB, din Măgurele, Ilfov, locul perfect pentru conectare, relaxare, socializare și activități în aer liber, evenimentul i-a reunit, pe 25 octombrie, pe elevii din clasele Waldorf – învățământ de stat – de la Școala Gimnazială 47, din București, pentru a sărbători belșugul toamnei, alături de părinți și de cadrele didactice.
Comunitatea Waldorf, ca o mare familie
Comunitatea Waldorf, din cadrul Waldorf Ilios – învățământ de stat, este una strânsă, în care părinții și elevii desfășoară multe activități împreună și unde, în timp, copii și adulți, cu toții am devenit prieteni, ca o mare familie.
Vineri, 25 octombrie, dimineață, când am ajuns în Măgurele, era un frig de crăpau pietrele, dar bucuria încălzea sufletele. Copiii abia așteptau să se distreze alături de colegi, iar noi, părinții, să bem o cafea bună, oferită de gazda noastră, doamna Mariana Drăghici, proprietara Seeds by NTUB.
După un program artistic susținut de copii, sub îndrumarea doamnelor profesoare, s-a trecut la treabă. În afară de cei din clasa Pregătitoare, care erau la primul astfel de eveniment, toții copiii știau ce înseamnă Sărbătoarea Recoltei, respectiv șase ateliere: de spart nuci, de pus murături, de făcut pâine, de făcut gem de prune și de făcut tocană. Așadar, s-au mobilizat și s-au pus rapid pe treabă, pentru că ei sunt deja maeștrii, câtă vreme, în fiecare zi de vineri, la școală, ei frământă pâine, fac salată de fructe sau smoothie. Deci sunt, ca să spun așa, deja profesioniști.
Atelierul de spart nuci, vedeta evenimentului
Cu deprinderi de mici bucătari, dar și ajutați de părinți, cei mici au spălat prunele pentru gem, murăturile ce urmau să fie puse în borcane, au tocat legumele pentru tocană, au frământat pâine și au spart nuci. Fiecare copil a trecut pe la toate atelierele, dar cel de spart nuci i-a atras, în mod special, pe toți. Practic, aceste activități nu mai au niciun secret pentru elevii din clasele mai mari. Totul s-a desfășurat ca la carte, mânuțele, mai mari sau mai micuțe, și-au făcut exemplar treaba, iar la final s-a pus masa, comună, cu ceea ce au adus părinții de acasă, dar și cu tocană și preparate făcute de copii. V-am spus că noi suntem ca o mare familie, iar familiile așa fac, iau masa împreună.
„Tocana, pâinea și gemul au făcut senzație, la noi, la Sărbătoarea Recoltei. Când mănânci din rodul muncii apreciezi altfel tot ce pui în farfurie!”, a mărturisit doamna Oana Mihăilescu, profesor pentru învățământ primar la clasa a-II-a Waldorf.
Distracția a fost la loc de cinste
Dacă pentru cei mici trambulina, balansoarele sau, pur și simplu, alergarea sau statul în foișor au fost bucuriile supreme, iar distracția a fost la loc de cinste, și noi, părinții, dar și cadrele didactice Waldorf, ne-am simțit excelent. Mai discuți, mai amesteci puțin în tuciul cu gem sau cu tocană, mai pui un lemn pe foc, sub pirostrie. Una peste alta, a fost un eveniment frumos, unde, indiferent de vârstă, toată lumea a avut o stare de bine și s-a distrat, mai ales că soarele a încălzit și el atmosfera, la un moment dat, după frigul de dimineață
“Sărbătoarea Recoltei a fost și despre jocuri populare, cântece și poezii, cât și despre a fi cu toții împreună! E multă muncă în spate pentru a coordona șase ateliere și pentru a sustine o parte ritmică destul de consistentă, însă totul a fost posibil pentru că fiecare cadru didactic și-a adus contribuția. Sunt recunoscătoare pentru colegele mele minunate și pentru implicarea părinților în acest eveniment”, ne-a declarat doamna Oana Mihăilescu, profesor pentru învățământ primar la clasa a-II-a Waldorf.
De ce Seeds by NTUB
Mariana Drăghici, inițiatoarea proiectului Seeds by NTUB, a realizat acest loc ca să le ofere copiilor ei o copilărie liberă și frumoasă, așa cum a avut ea, dar și să ofere altora un mediu în care locul competiției să fie luat de spiritul de comunitate. Aici copiii se simt liberi, aleargă desculți prin iarbă, pictează, gătesc și, nu în ultimul rând, se joacă, toate aceste activitâți fiind o provocare pentru simțuri.
Ce înseamnă pedagogia Waldorf
Pedagogia Waldorf este o formă de învățământ ce urmărește să dezvolte personalitatea copilului în ansamblul ei și să își orienteze oferta de predare în funcție de particularitățile diferitelor trepte de vârstă ale copiilor și de cerințele acestor trepte. Practic, Waldorf vizează transformarea ființei umane, dezvoltarea sa și crearea unei relații între individ și lumea înconjurătoare, vizând integrarea sa în viața socială. În curriculum-ul Waldorf un loc important îl ocupă artele, lucrul manual, care oferă elevilor un contact cu diverse materiale și nenumărate activități de bază ale omului (gătit, sculptură, modelare, pictură, tricotaj etc.), la acestea se adaugă limbajul, istoria, geografia, matematica etc. Relația elev- profesor are un rol esential în pedagogia Waldorf, iar activitatea pedagogică are o caracteristică mai personală, deoarece profesorul ia mereu legătura cu părinții copiilor referitor la activitățile copiilor, în vederea îmbunătățirii actului didactic. Mai mult, nu există manuale. Profesorul predă materia cu propriile cuvinte, fără a recurge la manuale, iar elevii își alcătuiesc propriile „manuale”, din coli scrise de ei, de mână, care conțin esențialul materiei predate și care sunt legate cu fir de lână, într-un dosar, toate informațiile fiind redate pe baza memoriei.