Criza de personal din sectorul HoReCa ar putea fi rezolvată, pe plan local, prin introducerea roboților, o tendință care prinde contur în România. Specialiștii subliniază că un robot este mai rentabil pe termen lung decât un angajat, având un cost anual mai mic și o amortizare a investiției în aproximativ opt luni, transmite Termene.ro, citat de Tech Rider.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
„Un angajat costă 10.000 euro pe an, iar robotul 8.000 euro, practic investiția se recuperează în opt luni”, a declarat Dan Țone, fondatorul Eutron Invest România, o companie furnizoare de astfel de soluții tehnologice.
În plus, roboții elimină problemele obișnuite asociate personalului uman. „Roboții nu emigrează, nu fumează, nu stau de vorbă, se adresează și nu-și schimbă discursul, sunt predictibili, te conduc la masă,” afirmă Țone.
În România, deși suntem la început, există deja exemple de restaurante care folosesc roboți, precum unul din Cluj-Napoca sau restaurantul asiatic recent deschis la Iași, unde chelnerul-robot „Roby” a stârnit interesul localnicilor.
Lipsa forței de muncă este cea mai mare problemă a managerilor din HoReCa, circa 40% dintre aceștia considerând resursa umană ca fiind principala provocare pentru 2025. Ca urmare, România a apelat la muncitori străini, în special din Asia (Nepal și Sri Lanka). „Unu din șase angajați provine din Asia, iar numărul continuă să crească,” conform lui Dan Țone.
Din păcate, potrivit lui, a apărut și un fenomen de migrare a acestora către alte țări din Europa, utilizând România ca punct de intrare în UE.