Afirmația ar fi fost făcută chiar de proprietara magazinului Casa Bio, Alina Varadi, cu ocazia unei întâlniri de lucru la Agenția de Dezvoltare Regională Nord Vest pentru realizarea unui Plan Regional de Acțiune pe Agricultură Ecologică (proiect european SME Organics) și a fost preluată de profesorul universitar Avram Fițiu pe pagina sa de facebook.
”…peste 99% dintre clienții magazinului ei sunt oameni bolnavi sau au în familie oameni care suferă de boli precum diabet, cancer, obezitate, sau boli cardiovasculare. Restul de consumatori (cca. 1%) sunt mame cu bebeluși și doar o fracțiune infimă de consumatori responsabili” a scris Fițiu.
”Analiza este extrem de șocantă, datorită faptului că există in rândul populației prejudecata că pentru a consuma produse ecologice trebuie să ai bani. Ei bine, această paradigmă este depășită în cazul clienților Casei Bio și ridică la fileu oamenilor de știință o necunoscută extrem de gravă legată de starea de sănătate a populației” a comentat profesorul clujean.
Numai că prețurile produselor afișate pe siteul magazinului nu sunt pentru toate buzunarele. Un kg de mere costă 26 de lei. Un kg de lămâi costă 42 de lei. Prețul unui kg de pere eco este 31 de lei. Un kg de cartofi dulci e 42 de lei. Usturoiul costă 67 de lei.
Un mesaj corect formulat ar suna așa: 99% dintre clienții magazinului sunt oameni cu probleme de sănătate, dar cu venituri suficiente pentru a cumpăra 1 kg de ardei cu 60 de lei. Sau unul de roșii cu 26 de lei.
Oricum, statusul profesorului clujean este corect pe fond: românii descoperă produsele bio, de obicei când se îmbolnăvesc.
Mihaela Buligoanea, fermier care produce în Tărtășești, jud. Dâmbovița, legume bio sub brandul ”Legume fericite” a comentat sub status precizând că 50% dintre clienții ei sunt oameni cu probleme medicale: ”producem ecologic, de opt ani de zile, legume si fructe; vorbesc personal cu mulți dintre clienți și concluzia este aceeași: peste 50% dintre clienți sunt cei care au probleme de sanatate, restul familii cu bebelusi si oameni care constientizeaza felul in care sunt obtinute aceste produse in agricultura conventionala; mai sunt cativa clienti, care chiar isi propun sa sustina producatorii adevarati. Adevarul este trist, dar si mai trist este ca nu se intrevad solutii”.