Lanțul de retail Penny a deschis primul său magazin autonom din România, în București, în zona Politehnica. Acesta are 349 de metri pătrați și a fost dezvoltat de o echipă de peste 50 de angajați ai companiei, care au muncit peste 80.000 de ore la proiect.
În cadrul acestui magazin au fost integrate diverse tehnologii. Sunt 523 de camere pe tavan, iar fiecare cutiuță neagră pe care o puteți observa (pe tavan) este, de fapt, o cameră. Există 200 de unități de procesare imagine care analizează datele și ajută clientul să își completeze coșul automat. De asemenea, în interior sunt monitoare care prezintă informații și oferte actuale.
„Am pus tot ce era mai bun aici și este cumva nava amiral a digitalizării în cadrul Penny România”, a declarat șeful IT de la Penny, Mircea Bucur.
Acest sistem nu „targhetează” clienții, potrivit lui Bucur. El spune că, odată intrați în magazin, sistemul percepe oamenii ca fiind niște vectori – un vector cu un ID unic care este urmărit pe parcursul cumpărăturilor. „Nu colectăm date… acest sistem ajută clientul încât să nu mai fie nevoit să scaneze la casa de marcat”, afirmă el.
Conform echipei Penny, acest tip de magazin se adresează persoanelor tinere și persoanelor care nu au timp.
Valoarea investiției este greu de cuantificat, ne transmite Daniel Gross, CEO Penny. Magazinul are și componente standard, și componente speciale, dar este o investiție mare, un prototip, fiind „un laborator”.
S-a ales România pentru proiect deoarece Penny România are o imagine foarte bună în grup. „În momentul de față învățăm, magazinul este pentru a învăța și pentru a primi feedback… și pe măsură ce învățăm, ne ducem mai departe”, spune Gross.
De asemenea, suntem asigurați de faptul că întotdeauna se va analiza în timp real ce se întâmplă cu produsul, dacă este la raft și dacă se poate comercializa sau nu, iar la nivelul întregului magazin sunt 100 de senzori.
Nu este un magazin fără angajați. Sunt 11 oameni în magazin. Numărul total al acestora ar fi de 13-14. Angajații nu vor dispărea, ci vor fi specializați pe alt domeniu, iar casierii vor fi cei care nu vor mai exista, ne mai spune echipa Penny.
De asemenea, există un tehnician specializat care se ocupă de acest magazin Penny și care este prezent opt ore, iar în afara orelor poate fi sunat, urmând să se prezinte în magazin pentru anumite probleme apărute. Se vor încerca soluții și abordări, astfel încât să se testeze prototipul cât mai mult posibil, ne transmite Mircea Bucur. În România, în medie, un magazin se maturizează de obicei în trei ani, mai adaugă Daniel Gross.
Alegerea zonei în care se află magazinul a fost legată de faptul că se află în proximitatea Politehnicii. Conform echipei Penny, au fost prezenți în acest magazin șase studenți care au ajutat la testări, pentru ca mașinile să învețe.
Principalele probleme pot veni din faptul că anumiți clienți nu înțeleg cum funcționează și vor avea nevoie de consiliere. Experiența este „unu la unu” cu cea dintr-un magazin obișnuit, ne asigură Daniel Gross, care mai adaugă faptul că diferența o face lipsa scanării și așteptării la casă. Angajații, dacă nu au de încărcat rafturile, atunci sunt prezenți pentru a-i ajuta pe clienți cu orice nelămurire.
Nu se poate plăti în numerar, ci doar cu cardul, pentru că se merge pe partea de digitalizare. La fiecare casă de marcat există o opțiune prin care se poate solicita, printr-un buton, o persoană dintre angajați pentru a-i rezolva problema clientului.
„Așa cum sistemul învață de la noi și noi învățăm de la sistem”, spune Mircea Bucur.
De asemenea, există trei puncte unde clienții pot plăti la finalul cumpărăturilor. „În cazul minorilor, respectăm obligațiile legale (legate de consumul de alcool), iar în momentul în care clientul ajunge în fața casei de marcat se solicită validarea vârstei”, a adăugat Bucur.