Pe lângă zmeură și afine, Transylvania Berry cultivă și mure pe o suprafață de 0,5 hectare, pe care nu o va extinde / Proprietarul a investit undeva la 450.000 de euro pentru a reabilita ferma

transylvania berry, zmeură, afine, mure Fructe de pădure (Sursa foto: Pexels)
Pentru că e sezonul fructelor de pădure, am vorbit cu Gheorghe Socol, proprietarul Transylvania Berry, firmă care produce fructe de pădure. Fermierul ne-a povestit cum a intrat în afacere și care sunt provocările cu care se confruntă.
„Această afacere a început ca o oportunitate”, a declarat Gheorghe Socol pentru G4Food. Cineva a pornit afacerea, nu a funcționat și au avut probleme. Socol a preluat-o și a decis o dezvolte mai departe.
„Provocări sunt tot timpul, inclusiv acum, de a găsi clientul final și a putea colabora cu el, de a-l menține, prin calitate, prin seriozitate”, a precizat Gheorghe Socol.

Producția de afine, neglijată în favoarea murei?

El ne spune că niciun an nu seamănă cu celălalt. Producția noastră de afine o cam neglijăm în favoarea murei, pentru că la afine am și diminuat suprafața, nefiind foarte profitabilă la dimensiuni așa mici”, a mai declarat proprietarul Transylvania Berry.
Gheorghe Socol ne spune că nu a fost afectat din cauza caniculei. „Nu, că noi folosim sistem de irigare, picurare și nu am prea avut de suferit”, a menționat el.
Cei de la Transylvania Berry au un depozit frigorific, unde păstrează marfapână în momentul livrării. „Livrăm cu mijloace proprii, tot cu instalații de frig”, a declarat el, adăugând faptul că momentan nu au accesat fonduri europene. 
„Nu, am avut o tentativă în care nu am cheltuit foarte mulți bani, pentru a accesa un proiect și nu ni s-a aprobat, că ni s-au terminat banii, nu a fost altă cauză”, a mai spus Gheorghe Socol.
Pentru a reabilita ferma pe care a preluat-o, Gheorghe Socol a investit undeva la 450.000 de euro și continuă să investească în fiecare an diferite sume. El ne spune că vrea să se extindă, dar amai așteptat ceva programe. „A mers foarte greu cu consultanța și cu timpul”, afirmă el.
Ca planuri de viitor, Gheorghe Socol își propune să ajungăla o suprafață cultivată cât mai mare și o diversificare a produselor. „O hală pentru partea de ambalare, păstrare. Poate un pic de procesare, doar că pe partea de procesare sunt foarte mulți pe piață și procesarea e o a doua activitate”, a mai menționat Gheorghe Socol. El susține că vede procesarea ca fiind o treabă separată de producție.
Transylvania Berry este certificată în agricultura ecologică. Fructele sunt culese manual. Au angajați, dar lucrează și cu zilieri.

Transylvania Berry cultivă și mure pe o suprafață mai mică

Pe lângă zmeură și afine, Transylvania Berry cultivă și mure pe o suprafață de 0,5 hectare.
Pe partea de mure nu au de gând să se extindă. Acest lucru nu se va întâmpla din cauza prețului și accesului spre piața de retail, care e foarte greoi, după cum menționează Gheorghe Socol.
Întrebat dacă afacerea este profitabilă, Gheorghe Socol a spus că mai bine se abține din a da acest răspuns. Dacă reușești să vinzi consumatorului final, da, poate fi (profitabilă), pe anumite culturi”, precizează el.
Transylvania Berry nu exportă în afară, ci vinde doar pe piața locală.
Problemele legate de dăunători sau boli ale plantațiilor le gestionează destul de greu. Acest lucru se întâmplă din cauza produselor limitate pe care au voie le folosească în agricultura ecologică. „Bolile s-au tot diversificat, devin mai agresive și dăunătorii la fel”, precizează proprietarul.
Pentru viitorii antreprenori care vor să dezvolte o afacere în acest domeniu, Gheorghe Socol a spus că au nevoie de mult curaj. „Trebuie să nu aibă așteptări mari”, a menționat el. Proprietarul ne-a spus că dacă nu ai o piață de desfacere și nu reușești obții un preț de vânzare foarte bun, nu prea poți devii profitabil.
„Piața e foarte diversă, aici sunt foarte puțini producători legali. Și sunt foarte mulți achizitori, iarăși intermediari. Ai o provocare foarte mare pentru a găsi prețul optim pentru tine”, a mai declarat Gheorghe Socol, proprietarul Transylvania Berry.
Sursa foto: Pexels

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *