Călin Georgescu – candidatul din a cărui cauză Curtea Constituțională a României ( CCR ) a anulat alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, motivând că acesta a fost susținut de un stat ostil – instigă în prezent populația să boicoteze hypermarketurile, luni, 10 februarie.
Îndemnul a fost transmis la o televiziune unde este invitat cvasi-permanent, cu referire la boicotul hypermarketurilor din Croația motivat de prețurile prea mari: „Aș încuraja să facem un lucru similar. Poate pe data de 10 februarie, de exemplu. Să luăm alimente de la gospodăriile românești. Să nu intre oamenii în supermarketuri, ci doar să cumpere de la producători români. Sunt niște prețuri uriașe: 11-12 lei laptele… Pâinea… Croații fac foarte bine! De ce nu încurajăm producția locală!? Da, să fie supermarketuri, dar să ia de la producătorii locali”, a afirmat Georgescu, la Realitatea Plus.
Mesajul anti-hypermarketuri a fost preluat imediat și distribuit pe rețelele de socializare. Nuanța ”să fie supermarketuri, dar să ia de la producătorii locali” a dispărut din postările mobilizatoare. A rămas esența: nu mai cumpărați din hypermarketuri!
Este evident că această poziționare ostilă față de marii retaileri se mulează perfect pe tezele anti-europene care circulă vesele pe internet, sursa acestora fiind atât internă, neaoșă, cât și moscovită. Anti-occidentalismul suveraniștilor autohtoni se intersectează cu anti-occidentalismul tradițional rusesc.
Teza potrivit căreia hypermarketurile din România, investiții europene, oferă numai alimente din import și resping producția românească a fost anulată în timp de realitate: marii retaileri și-au deschis depozitele și rafturile pentru alimentele din România, astfel încât, în prezent, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, susține că 70% din marfa agroalimentară din hypermarketuri este de producție românească.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Asta este realitatea: colaborarea dintre marii retaileri și producătorii români a devenit tot mai strânsă de-a lungul anilor. Acest lucru a fost posibil datorită unei tot mai bune organizări a fermierilor români și tehnologizării unităților de procesare, în cea mai mare parte cu ajutorul fondurilor europene.
Fermierii români nu numai că s-au organizat mai bine, devenind parteneri stabili și predictibili pentru hypermarketuri, dar și-au însușit și regulile de bune practici agricole: ei și-au înscris producția în sisteme de certificare globale, care presupun utilizarea strictă a produselor de protecție a plantelor și a fertilizanților. Deci, produse sigure pentru clienții finali.
Toată lumea câștigă din acest sistem agroalimentar modern: fermierii și procesatorii au acces la marea piață, cu efecte favorabile pentru afacerile lor, și clienții finali se bucură de hrană sigură, diversă și abundentă.
Desigur, G4Food pledează pentru menținerea în piață a micilor producători care nu au acces la marele retailer. Promovăm pe site micile afaceri agroalimentare, mica industrie, băcăniile, piețele agroalimentare. Noi pledăm pentru o ofertă diversă, pentru surse de hrană multiple.
Însă evidențiem realitatea nemăsluită ideologic: un flux uriaș de marfă agroalimentară românească ajunge în hypermarketuri. Când Călin Georgescu cere susținătorilor săi să nu cumpere din hypermarketuri boicotează de fapt agricultura și industria agroalimentară românească, probează o lipsă crasă de patriotism alimentar, este un suveranist cu numele.
Poate părea paradoxal pentru unii care au un contact precar cu realitatea, dar așa stau lucrurile: hypermarket-ul este locul unde găsești cele mai multe și mai sigure produse agroalimentare din România.
Sigur, este dreptul oricui să boicoteze, deși ar putea fi la mijloc un aspect de legalitate: marii retaileri ar putea acționa în judecată pe cei care cer în mod public, explicit, populației să le evite magazinele. Nu e asta o periclitare a afacerii, un atentat la interesele lor legitime?
Una este să ceri publicului să cumpere din piețele agroalimentare, alta este să-i ceri să nu mai calce în hypermarket-uri. Este o diferență de nuanță, cu implicații juridice.
În rest, dragi cititori, cumpărați de unde vreți, important este ca sistemul agroalimentar actual să fie menținut: hypermarket-uri, magazine de la colțul străzii, piețe agroalimentare, piețe volante, magazine la poarta fermeri. Boicotul colectiv nu este o soluție. Decizia personală, bazată pe cerere și ofertă, trebuie să primeze.
Mai departe este treaba autorităților cu rol de control să monitorizeze fluxurile de alimente, nu a candidaților populiști care înfierbântă mințile susținătorilor cu mesaje periculoase pentru securitatea alimentară.