Marius Tudosiei, inițiatorul Asociației Lanțului Alimentar Scurt: „Dacă industria HoReCa se va deschide și va înțelege beneficiile produselor locale, iar consumatorii vor fi dispuși să plătească mai mult pentru ele, atunci acest lucru ar putea transforma complet peisajul gastronomic din România” (VIDEO)

Sursa foto: colaj foto Sursa foto: colaj foto

Susținerea produselor locale este tot mai importantă, iar Marius Tudosiei, cunoscut chef și antreprenor, a lansat un proiect ambițios care răspunde unei necesar real. „Lanțul alimentar este un proiect care s-a născut dintr-o necesitate reală. După 15 ani în care am colaborat îndeaproape cu producători locali mici, am ajuns la concluzia că trebuia să facem ceva mai mult pentru ei”, a declarat Marius pentru G4Food.

Marius Tudosiei subliniază că ajutorul oferit individual producătorilor locali a fost limitat. „Am făcut câteva lucruri pe persoană fizică, dar acestea aveau o amploare redusă. Așa că am simțit nevoia să dăm un cadru instituționalizat ideilor noastre despre cum ar trebui să-i sprijinim pe acești oameni care au o producție excelentă, dar care ajung foarte greu la consumatorul final, fie că vorbim de consumatorul casnic sau de restaurante”, a explicat el.

Probleme de comunicare între producători și restaurante

Unul dintre obstacolele majore pe care le-au întâmpinat micii producători este lipsa unei comunicări eficiente cu restaurantele. „Am realizat că există o problemă de ‘lost in translation’ între aceste două părți. Producătorii sunt foarte concentrați pe ceea ce fac și fac acest lucru foarte bine, dar restaurantele au obiceiuri diferite și nu reușesc să mențină relații directe cu furnizorii. În mod uzual, restaurantele preferă să lucreze cu un furnizor general pentru toate ingredientele lor, iar comunicarea se face prin canale de contact rapide, precum WhatsApp sau e-mail”, a detaliat chef Marius Tudosiei.

Provocările produselor locale

Deși produsele locale au o calitate superioară, ele se confruntă cu provocări precum sezonalitatea. „Nu vom avea niciodată praz, tomate sau andive 365 de zile pe an, de exemplu. Asta înseamnă că trebuie să ne adaptăm la sezonalitatea produselor. În această privință, asociația noastră își propune să apropie aceste două ‘plăci tectonice’ și să le ajute să colaboreze, oferind un cadru de comunicare eficient”, a precizat Marius Tudosiei.

Pe lângă provocările sezonalității, produsele locale aduc avantaje clare, precum prospețimea constantă, diversitatea unicat și un impact ambiental mai redus.

„De exemplu, am observat deja cum a reacționat piața atunci când am anunțat că primele andive românești vor fi disponibile în 14-15 decembrie. Toată lumea este în așteptare și își dorește să le avem. Acesta este un lucru pe care produsele de import nu-l pot genera. Nu va aștepta nimeni cu nerăbdare andive din Olanda, pentru că le găsești tot timpul și au același gust. În schimb, andivele românești sunt așteptate cu mare interes”, a explicat Marius.

„Am început un workshop educativ pentru grădinițe și școli”

Deși asociația este încă la început, cu doar două luni de la înființare, Marius Tudosiei a reușit deja să ducă la bun sfârșit proiecte importante.

„Am închis recent al patrulea proiect major al nostru, și anume prezentarea producătorilor locali la evenimentul de deschidere al Craiova – Capitală Gastronomică Europeană. În noiembrie, am avut un stand imens la Food Service & Hospitality Expo, unde am prezentat 10 producători locali. Timp de trei zile, a fost coadă permanentă, iar bucătarii din HoReCa erau curioși să afle informații despre produse pe care nu le cunoșteau până atunci”, a povestit el.

Un alt proiect de impact este unul educativ, adresat copiilor, pentru a-i învăța despre diferențele dintre ingredientele locale și cele de import. „Am început un workshop educativ pentru grădinițe și școli, care îi învață pe copii despre sezonalitate, gust și aromă, printr-o experiență imersivă bazată pe simțuri”, a explicat Marius.

Visul unui „food hub” în București

Pe termen lung, Marius Tudosiei visează la crearea unui „food hub” în București, care să funcționeze ca un centru colector și dispecer pentru produsele locale. „Un astfel de centru ar putea funcționa ca un colector și dispecer, facilitând accesul restaurantelor la ingredientele locale de calitate”, a spus el.

În final, Marius subliniază potențialul de transformare al industriei locale. „Oamenii ar putea descoperi că avem o mulțime de producători locali care sunt pregătiți să lucreze cu industria ospitalității. Dacă industria HoReCa se va deschide și va înțelege beneficiile produselor locale, iar consumatorii vor fi dispuși să plătească mai mult pentru ele, atunci acest lucru ar putea transforma complet peisajul gastronomic din România”, a concluzionat Marius Tudosiei.

Sursa foto: tudosiei.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Comentarii

  1. Fermierul romîn trebuie să înteleagă că nimeni nu este obligat să-i consume produsele dacă sînt mai scumpe si cu standarde de calitate reduse., DOAR PENTRU CĂ ESTE ROMÎN.
    Cine nu este de acord cu piața concurentială, să stea acasă.
    cavas33@yahoo.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *